• Mobile
    wordt gesponsord door

Endemol in consumer generated content

Endemol in consumer generated content

Vandaag werd ik nogal verrast door een opvallend artikel op de voorpagina van het AD. Televisie producent Endemol slaat de vleugels verder uit want het ambitieuze bedrijf heeft samen met softwarebedrijf Triple IT en Sony-Ericsson een concept ontwikkeld waarmee streams live vanaf de mobiele telefoon op tv of internet kunnen worden uitgezonden. Endemol Nederland directeur Paul Römer vermoed dat deze nieuwe techniek een wereldwijde revolutie op mediagebied teweeg zal brengen…

Elk moment, op elke plek waar een telefoon is, heb je een live-camera” Aldus een enthousiaste Römer in het AD. “Het is de ultieme Big Brother. Dit ontsluit de hele wereld.” Nou heb ik de eerste demonstraties van dit fraais al enkele weken terug (!) op de IBC mogen aanschouwen en die zijn op zijn zachts gezegd nog matig van beeldkwaliteit. De verwachtingen zijn ondanks dat wel hooggespannen want de Amerikaanse tv-zender CNN en MTV zouden belangstelling hebben voor de nieuwe toepassing. Endemol verwacht zelfs begin volgens jaar de eerste resultaten.  “In welke vorm weet ik niet. Je kunt de ultieme Hart van Nederland maken, want je hoeft niet te wachten tot een cameraploeg ter plekke is. Je kunt op elke locatie deelnemers van quiz-programma’s live in beeld brengen, geweldige datingshows verzinnen. De mogelijkheden zijn eindeloos”.

Ik deel die opvatting niet helemaal, naar mijn mening is consumer generated content de komende periode wel een issue maar in praktisch alle gevallen vooral niet (echt!) live en zeker ook niet in een gewoon tv programma op een normale free to air zender. Wel in andere netwerken zoals de amateursport, horeca en bijvoorbeeld het toerisme. De kwaliteit laat op dit moment nog te wensen over en de toepassing komt op tv over als een super8 filmpje uit een gedateerde aflevering van America’s Funniest Home Video’s. De gedachte mag aardig zijn in de praktijk heb je sowieso minimaal UMTS nodig maar eigenlijk begint de kwaliteit van het aangebodene pas televisiewaardig te worden als HSDPA toegepast wordt. En dat duurt nog even…


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Zouden ze goed het TNO Farcast platform voor kunnen gebruiken. De kwaliteit van de foto's is bij fatsoendelijke toestellen best aardig. Filmpjes zou dat dus ook mee kunnen, mits de toestellen goed zijn natuurlijk.

    geplaatst op
  • Bij 3VOOR12 doen we dit als sinds augustus 2005. Op festivals als Lowlands en Pinkpop zetten we UMTS-telefonie in om rechtstreeks verslag in de tv-uitzendingen mee te doen.

    Of snap ik het niet en is dit iets heel anders?

    geplaatst op
  • Op PICNIC was over iets soortgelijks een presentatie van een Italiaans bedrijf die hier al redelijk ver mee is.

    geplaatst op
  • Tja, hij heeft ook concurrenten PcM en Talpa Digital gevolgd. Die zijn vandaag met http://www.skoeps.nl gestart... Zelfde idee... consumer generated news. Iedereen met een Mobieltje met foto en video functie kan Skoeps redacteur worden. Zijn je beelden geld waard? Dan verkoopt Skoeps ze aan het ANP en deelt de winst...

    geplaatst op
  • Erwin, volgens mij heb je gelijk.

    geplaatst op
  • Mag ik dan Endemol nog even waarschuwen ;-)
    Bij de recente editie van Lowlands bleek weer eens hoe UMTS nog in de kinderschoenen staat. Daar lopen tienduizenden muziekliefhebbers met mobieltjes rond. Als die met zijn allen gaan bellen en sms-en raakt het net vol. Wat doen de aanbieders dan? Ze knijpen UMTS af. Gevolg? Geen verbinding met videotelefonie.

    geplaatst op
  • Erwin, Endemol heeft andere plannen. Neem een loterij, de laatste 10 kandidaten kunnen live een programma ingehaald worden. Je kan ook live daters in een format matchen of lokaal relevant nieuws een actualiteitenprogramma inhalen, althans dat is hun plan. Ik geloof dat zoiets in incidentele gevallen mogelijk is maar een grote ontwikkeling zal het niet zijn. Overigens twijfel ik niet over de vooruitstrevendheid van de VPRO zoals je weet...

    geplaatst op
  • Dat weet ik, het stoort me alleen dat partijen er zo voor kiezen te roepen dat ze de eerste ergens mee zijn terwijl ze vaak niet eens weten wat er allemaal speelt. En dat journalisten van kranten dat dan weer klakkeloos opschrijven. En zoals een ander schreef: op Picnic waren op dit terrein enorm leuke concepten te zien uit Italie. En die Italiaan liet ook weer een mooi voorbeeld zien van Sugababes in Nederland wat dat soort technieken gebruikt.

    Endemol is geen technologische vernieuwer en hoeft dat ook helemaal niet te zijn. Het is een bedrijf dat nieuwe technieken in weet te zetten voor massa-concepten. Dat lijkt me kwaliteit genoeg om je op voor te staan ;-)

    geplaatst op
  • Heb een tijdje geleden Stan Vermeulen van Endemol hier een demo van zien geven. Zal 'm vandaag eens wijzen op deze discussie! ;-)

    geplaatst op
  • De achterliggende technische materie zal hier het verschil maken, als ik het goed begrijp. Maar het concept is helder: bij welke vorm van content kan je op welk moment en welke locatie dan ook de "users" betrekken:
    - zij kunnen de content versterken met hun eigen content (UGC), de camjo pur sang;
    - zij kunnen zelf onderdeel vormen van de content (quiz op afstand, dating letterlijk in de kroeg);
    - zij kunnen vodcasting op een hoog niveau trekken (YouTube live).
    Dit zijn nog maar een paar hersenspinsels, die in 2-3 minuten boven komen. Dus ik begrijp de opmerking van Dick dat de mogelijkheden nog niet te overzien zijn.
    Minder relevant is dan of dit al bestaat (in welke vorm dan ook) en of dit nu al goed werkt. De vraag wanneer dit de markt echt gaat beïnvloeden (net als skoeps overigens) is veel interessanter.

    geplaatst op
  • Vandaag een mooi gesprek met Dick van der Graaf (commercieel directeur van Endemol) bij BNR:
    http://www.bnr.nl/Weblog.asp?Context=&WeblogId=11
    Opvallend is dat Van der Graaf alleen van Ericsson en Endemol spreekt en Skoeps als afnemer noemt. Michael Nederlof spreekt in de Adformatie van donderdag juist over Skoeps die een nieuwe technologie in handen heeft met haar partner TripleIT, zonder Endemol en Ericsson te noemen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.