Endemol in consumer generated content

5 oktober 2006, 17:31

Vandaag werd ik nogal verrast door een opvallend artikel op de voorpagina van het AD. Televisie producent Endemol slaat de vleugels verder uit want het ambitieuze bedrijf heeft samen met softwarebedrijf Triple IT en Sony-Ericsson een concept ontwikkeld waarmee streams live vanaf de mobiele telefoon op tv of internet kunnen worden uitgezonden. Endemol Nederland directeur Paul Römer vermoed dat deze nieuwe techniek een wereldwijde revolutie op mediagebied teweeg zal brengen…

Elk moment, op elke plek waar een telefoon is, heb je een live-camera” Aldus een enthousiaste Römer in het AD. “Het is de ultieme Big Brother. Dit ontsluit de hele wereld.” Nou heb ik de eerste demonstraties van dit fraais al enkele weken terug (!) op de IBC mogen aanschouwen en die zijn op zijn zachts gezegd nog matig van beeldkwaliteit. De verwachtingen zijn ondanks dat wel hooggespannen want de Amerikaanse tv-zender CNN en MTV zouden belangstelling hebben voor de nieuwe toepassing. Endemol verwacht zelfs begin volgens jaar de eerste resultaten. “In welke vorm weet ik niet. Je kunt de ultieme Hart van Nederland maken, want je hoeft niet te wachten tot een cameraploeg ter plekke is. Je kunt op elke locatie deelnemers van quiz-programma’s live in beeld brengen, geweldige datingshows verzinnen. De mogelijkheden zijn eindeloos”.

Ik deel die opvatting niet helemaal, naar mijn mening is consumer generated content de komende periode wel een issue maar in praktisch alle gevallen vooral niet (echt!) live en zeker ook niet in een gewoon tv programma op een normale free to air zender. Wel in andere netwerken zoals de amateursport, horeca en bijvoorbeeld het toerisme. De kwaliteit laat op dit moment nog te wensen over en de toepassing komt op tv over als een super8 filmpje uit een gedateerde aflevering van America’s Funniest Home Video’s. De gedachte mag aardig zijn in de praktijk heb je sowieso minimaal UMTS nodig maar eigenlijk begint de kwaliteit van het aangebodene pas televisiewaardig te worden als HSDPA toegepast wordt. En dat duurt nog even…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    chi666

    Zouden ze goed het TNO Farcast platform voor kunnen gebruiken. De kwaliteit van de foto’s is bij fatsoendelijke toestellen best aardig. Filmpjes zou dat dus ook mee kunnen, mits de toestellen goed zijn natuurlijk.


    5 oktober 2006 om 18:26
    erwin blom

    Bij 3VOOR12 doen we dit als sinds augustus 2005. Op festivals als Lowlands en Pinkpop zetten we UMTS-telefonie in om rechtstreeks verslag in de tv-uitzendingen mee te doen.

    Of snap ik het niet en is dit iets heel anders?


    5 oktober 2006 om 18:28
    Mathijs van der Kooi

    Tja, hij heeft ook concurrenten PcM en Talpa Digital gevolgd. Die zijn vandaag met http://www.skoeps.nl gestart… Zelfde idee… consumer generated news. Iedereen met een Mobieltje met foto en video functie kan Skoeps redacteur worden. Zijn je beelden geld waard? Dan verkoopt Skoeps ze aan het ANP en deelt de winst…


    5 oktober 2006 om 19:24
    Ernstvdploeg

    Erwin, volgens mij heb je gelijk.


    6 oktober 2006 om 03:21
    erwin blom

    Mag ik dan Endemol nog even waarschuwen 😉

    Bij de recente editie van Lowlands bleek weer eens hoe UMTS nog in de kinderschoenen staat. Daar lopen tienduizenden muziekliefhebbers met mobieltjes rond. Als die met zijn allen gaan bellen en sms-en raakt het net vol. Wat doen de aanbieders dan? Ze knijpen UMTS af. Gevolg? Geen verbinding met videotelefonie.


    6 oktober 2006 om 04:26
    venturo

    Erwin, Endemol heeft andere plannen. Neem een loterij, de laatste 10 kandidaten kunnen live een programma ingehaald worden. Je kan ook live daters in een format matchen of lokaal relevant nieuws een actualiteitenprogramma inhalen, althans dat is hun plan. Ik geloof dat zoiets in incidentele gevallen mogelijk is maar een grote ontwikkeling zal het niet zijn. Overigens twijfel ik niet over de vooruitstrevendheid van de VPRO zoals je weet…


    6 oktober 2006 om 04:39
    erwin blom

    Dat weet ik, het stoort me alleen dat partijen er zo voor kiezen te roepen dat ze de eerste ergens mee zijn terwijl ze vaak niet eens weten wat er allemaal speelt. En dat journalisten van kranten dat dan weer klakkeloos opschrijven. En zoals een ander schreef: op Picnic waren op dit terrein enorm leuke concepten te zien uit Italie. En die Italiaan liet ook weer een mooi voorbeeld zien van Sugababes in Nederland wat dat soort technieken gebruikt.

    Endemol is geen technologische vernieuwer en hoeft dat ook helemaal niet te zijn. Het is een bedrijf dat nieuwe technieken in weet te zetten voor massa-concepten. Dat lijkt me kwaliteit genoeg om je op voor te staan 😉


    6 oktober 2006 om 04:49
    Gijsbregt

    De achterliggende technische materie zal hier het verschil maken, als ik het goed begrijp. Maar het concept is helder: bij welke vorm van content kan je op welk moment en welke locatie dan ook de “users” betrekken:

    – zij kunnen de content versterken met hun eigen content (UGC), de camjo pur sang;

    – zij kunnen zelf onderdeel vormen van de content (quiz op afstand, dating letterlijk in de kroeg);

    – zij kunnen vodcasting op een hoog niveau trekken (YouTube live).

    Dit zijn nog maar een paar hersenspinsels, die in 2-3 minuten boven komen. Dus ik begrijp de opmerking van Dick dat de mogelijkheden nog niet te overzien zijn.

    Minder relevant is dan of dit al bestaat (in welke vorm dan ook) en of dit nu al goed werkt. De vraag wanneer dit de markt echt gaat beïnvloeden (net als skoeps overigens) is veel interessanter.


    6 oktober 2006 om 06:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!