Ilse media lanceert nieuwe huisstijl
Ilse media lanceerde gisteravond tijdens het ilse media 2.0 networking event haar nieuwe bedrijfs-identiteit. De nieuwe huisstijl is gebaseerd op een vingerafdruk, het meest herkenbare en persoonlijke kenmerk van elk individu. Communicatiebureau Janusian Schwitters is verantwoordelijk voor concept en design.
Paul Molenaar, algemeen directeur van ilse media: “Ilse media heeft zich ontwikkeld tot een holding met meer dan 50 interactieve merken. Ilse media vormt een solide huis waarbinnen deze consumentenmerken zich verder ontwikkelen. Met de nieuwe huisstijl hebben we gezocht naar een duidelijke en rustige uitstraling, die onze consumentenmerken ondersteunt. Dat is de reden dat we in de uitwerking voor ingetogenheid en terughoudendheid kiezen.”
De vingerafdruk is voor elk individu uniek, net als zijn of haar persoonlijkheid. Voor ilse media is de vingerafdruk in de eerste plaats het symbool voor hoezeer het internet zich ontwikkelt tot een medium waar het individu minstens zo belangrijk is als de bekende grote merken. Het internet is inmiddels sterk verweven is in het persoonlijk leven van iedereen. Wij stellen de consument in staat om zich te uiten én voldoen aan zijn vragen. Daarbij gaat het om zaken als ‘ons web-log’, ‘mijn profiel op CU2’, ‘jouw mening op Kieskeurig.nl’ en straks ook ‘jouw eigen nieuws op Hier.nl’.
Tja … nieuw? Dat logo stond in juli 2006 al bovenaan iedere dia van Molenaars Powerpoint-presentatie tijdens The Next Web in Amsterdam.
Ja goed he, en niemand die doorhad dat het ging om het nieuwe logo van ilse media 😉
** Disclaimer, Marketingfacts is eigendom van Ilse Media. **
Jep, daar lijkt me niks mis mee. Het is wel zo duidelijk voor de argeloze lezer.
Zonder de tekst te lezen was mijn eerste indruk “goh, die willen uitbeelden hoe web2.0 ze wel niet zijn” en blijkbaar is niets minder waar.
Zolang je bij een vingerafdruk niet naar de details kijkt lijkt elke vingerafdruk op elke willekeurige andere en is er dus geen sprake van een onderscheidend element.
De stelling dat de individu minstens zo belangrijk is geworden als de bekende grote merken wil nog niet meteen zeggen dat je de herkenbaarheid en kracht van je merk maar overboord moet gooien en als een soort individu in de massa moet willen opgaan.
Het Ilse meisje sprak mij meer aan. Was meer sprekend. Het nieuwe logo vind ik weinig creatief.
@ Robert-Jan:
Het Ilse meisje is dan ook nog steeds het logo van ilse, de zoekmachine. Ilse media is toch wel iets meer dan alleen dat.
Die nieuwe site ziet er toch wel strak uit. Ontdaan van alle franje en tierlantijntjes.
De netwerkselector had ik nog niet eerder gezien (onder adverteren) en ik krijg vaak nul resultaten bij – in mijn ogen – logische combinaties.
@Marco: laat je niet gek maken. Die disclaimer lijkt mij niet nodig en alle vaste lezers van mf weten wel hoe het zit. Ik vind het allemaal zuiver. Daarvoor hoeft niet alles in disclaimers te worden uitgekauwd. Beetje flauw Jesse.
Het nieuwe logo doet me allereerst denken aan Peter R. de Vries logo en aan het oude logo van de hogeschool van Utrecht (min de kleuren).
Moet wel zeggen dat de site er qua structuur en navigatie zeker op vooruit is gegaan.. Hoewel ik een tikkeltje somber word van dat monochromatische kleurenschema.. want de portfolio van ilsemedia is zo veelzijdig dat ik juist meer iets van die veelzijdigheid terug zou willen zien in het logo.. De gedacht om vanuit een individu te denken vind ik wel aardig, maar ik zou juist denken dat ieder individu bij Ilse een aantal titels heeft waar hij zich mee identificeert.
Ze spreken zelf over ons web-log’, ‘mijn profiel op CU2’, ‘jouw mening op Kieskeurig.nl’ en straks ook ‘jouw eigen nieuws op Hier.nl‘. “
Dan vind ik een logo met iets meer focus op “meerdere titels per individu” ook wel aardig.
Een andere aanmerking die ik heb over ilsemedia is de actualiteit van sommige van hun eigen weblogs over research, etc.. Vind het toch raar dat hier direct naar berichten van mei en juni wordt doorgelinkt op de homepagina van ilsemedia..je zou toch zeggen, dat ze wel meer actuele zaken te melden hebben?!
@Paul:
Je hebt gelijk! Het ‘meisje ‘bestaat nog. Had daar niet naar gekeken.
Het is inderdaad een nette manier Henkjan maar zouden de lezers niet helemaal gek worden als we bij iedere posting waar één van de 60 bloggers bij betrokken is een disclaimer plaatsen? Een blog gaat toch juist ook om de dingen te beschrijven waar je een band mee hebt? En als je het dara niet mee eens bent of het is een te glad stukje dan heb je toch de mogelijkheid om te reageren? Transparantie ben ik helemaal voor maar je kunt ook doorslaan. Ik denk dat het veel belangrijker is dat je er achter staat wat je schrijft.
Niet echt een heel creatief logo, het lijkt zelfs een beetje gejat te zijn van het “do” logo van KesselsKramer (ook niet heel toevallig het oude reclamebureau van Ilse).
Bah…slecht jatwerk
Zag dat mijn link niet werkte, daarom nogmaals: http://www.brandsupply.nl is de site
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!