Phoneslapping blijkt smakeloze reclamestunt

Phoneslapping blijkt smakeloze reclamestunt
, Carl Mangold

Het filmpje waarin Marokkaanse jongeren worden neergezet als vandalistische GSM-vernielers blijkt een ‘virale reclamestunt’ van Boomerang te zijn:

“Het [als criminele jongeren neerzetten van de Marokkaanse bevolkingsgroep en het inspireren van échte vandalen] is een grote grap om onze nieuwe dienst Freetones.nl te promoten”, zegt Joyce Veul van Boomerang. “We hebben het filmpje gemaakt en zelf via de mobiele telefoon verspreid. Hierna is de video verder verspreid.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Gaan we nu proberen zoveel mogelijk één-regel postings te maken?

    Zag afgelopen week deze video's al voorbij komen en begrijp werkelijk niet dat mensen hier uberhaupt zijn ingetrapt. Het was overduidelijk dat alles in scene was gezet. Wat mij betreft dan ook niet eens de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

    geplaatst op
  • Ik vindt het echt héél storend dat het doelbewust (nog verder) beschadigen van het imago van een totale bevolkingsgroep en het inspireren c.q. aanzetten tot crimineel gedrag tegenwoordig als 'virale reclamestunt' wordt gebruikt. En da's niet alleen omdat het 'ons vak' beschadigt...

    geplaatst op
  • Ben overigens benieuwd hoeveel freetones.nl heeft betaald om deze video's via blogs als VKMag te verspreiden. Iemand?

    Ah, ik zie dat je er inmiddels een regel aan hebt toegevoegd ;-)

    geplaatst op
  • Ik vind dit behoorlijk onverantwoord en niet slim om in te zetten als 'viral reclamestunt'. Stel dat het nu echt een rage wordt en andere het over gaan nemen. Jongeren die masaal elkaars telefoons kapot gooien, zal dit dan echt gekoppeld worden aan de website freetones.nl?? (en blijven er dan nog telefoons over om ringtones te downloaden ;)) Natuurlijk is het goed om in de publiciteit te komen, maar op deze manier liever niet.

    geplaatst op
  • Even een opmerking over de titel van deze post. Met smakeloos geef je een waardeoordeel en ik vind eigenlijk dat je de post en de titel neutraal moet houden. De reacties zijn bedoeld voor waardeoordelen. :)

    geplaatst op
  • Ik heb alle filmpjes gezien en geen marrokaan voorbij zien komen. Ik zag gewoon een joge acteur die een straatschoffie speelt. Wat is er nu precies smakeloos?

    geplaatst op
  • Ik riep bij de orginele vk post al dat het fake was. Kom op wie blijft er nou zo suf kijken terwijl een cameraman je blijft filmen van dichtbij! Je moet tegenwoordig bij elk filmpje 2 keer nadenken of het echt is of niet. Beetje jammer van vk dat ze geld belangrijker vinden dan de bezoeker. Op een gegeven ogement houden ze daar echt alleen nog de makke schaapjes over die alles maar slikken.
    Net zoiets als deze post
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/017412.html
    Pure vervuiling van je weblog toch?

    geplaatst op
  • Komen we inderdaad weer terug op een eerder besporken onderwerp over bloggersethiek.

    geplaatst op
  • Beste Carl,

    Ik wil graag even reageren op het artikel dat mijn inziens de verkeerde toon aanslaat en mensen op het verkeerde been zet. Ten eerste hebben we geen Marokkaanse jongeren ingezet als acteur om in dit filmpje te spelen. Dat men dit meteen verwacht of meteen denkt heeft meer te maken met de eigen visie op de maatschappij. De desbetreffende jongen komt dus niet uit Marokko of Turkije.

    De viral heeft als doel een persiflage te geven op het happyslapping/ phonebashing gebeuren dat al sinds 2000 over het internet zwerft.

    Wie de juiste informatie wil ontvangen kan mij gerust een email sturen of contacteren via Boomerang. Dit stukje is te makkelijk gecopie -paste en de feiten in de verkeerde volgorde gezet.

    Vriendelijke groet,
    Joyce Veul

    geplaatst op
  • @Joyce: Je had van tevoren kunnen weten dat die jongen door zijn zuiderlijke uiterlijk door flink wat mensen als Marokkaan zou worden aangezien. Het gaat er dus niet om of die jongen echt Marokkaan ís, maar om de negatieve invloed die dit filmpje op Marokkaanse jongeren uitoefent.

    Enneh: een persiflage? Schei toch uit. 't Is gewoon een filmpje van in scene gezet crimineel gedrag, gemaakt uit commerciëel effectbejag.

    geplaatst op
  • @carl: ik, geen marketeer, wel dagelijks mfacts lezer vindt hem geweldig! boomerang heeft lef! beter effectbejag dan de winstbejag die van de meeste ringtone aanbieders afdruipt [remember crazy frog....?]

    geplaatst op
  • Maar begrijp ik het nu goed dat ik de schade van geslapde telefoon kan gaan verhalen bij boomerang?

    geplaatst op
  • Zo zie je maar weer dat er niks te gek is om een euro te verdienen. Ethiek is allang vervlogen en toegeven dat je misschien fout zat is natuurlijk al helemaal niet meer van deze wereld.
    Misschien es wat nieuwe wetten in het leven roepen die dit soort volledig onzinnige manieren van reclame maken tegengaat.
    Mej/mevr. Veul - dat uw hele schijt freetones.nl en alles wat daar bij hoort ter plekke failliet mag gaan met u erbij.
    U kunt er alleen maar een beter mens van worden, dat is toch wel een paar euro waard, of niet?

    geplaatst op
  • Ben benieuwd of we nu in de toekomst nog meer van dit soort campagnes te zien krijgen. Ik zal in ieder geval de filmpjes op VKMag met enige argwaan bekijken ;-)

    geplaatst op
  • Nieuwe dienst? Was de aandacht weer te snel verdwenen na het kuikenincident?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.