Phoneslapping blijkt smakeloze reclamestunt

20 september 2006, 03:22

Het filmpje waarin Marokkaanse jongeren worden neergezet als vandalistische GSM-vernielers blijkt een ‘virale reclamestunt’ van Boomerang te zijn:

“Het [als criminele jongeren neerzetten van de Marokkaanse bevolkingsgroep en het inspireren van échte vandalen] is een grote grap om onze nieuwe dienst Freetones.nl te promoten”, zegt Joyce Veul van Boomerang. “We hebben het filmpje gemaakt en zelf via de mobiele telefoon verspreid. Hierna is de video verder verspreid.”

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Gaan we nu proberen zoveel mogelijk één-regel postings te maken?

    Zag afgelopen week deze video’s al voorbij komen en begrijp werkelijk niet dat mensen hier uberhaupt zijn ingetrapt. Het was overduidelijk dat alles in scene was gezet. Wat mij betreft dan ook niet eens de moeite waard om er aandacht aan te besteden.


    20 september 2006 om 03:29
    media

    Ben overigens benieuwd hoeveel freetones.nl heeft betaald om deze video’s via blogs als VKMag te verspreiden. Iemand?

    Ah, ik zie dat je er inmiddels een regel aan hebt toegevoegd 😉


    20 september 2006 om 03:40
    Pieter van Gils

    Ik vind dit behoorlijk onverantwoord en niet slim om in te zetten als ‘viral reclamestunt’. Stel dat het nu echt een rage wordt en andere het over gaan nemen. Jongeren die masaal elkaars telefoons kapot gooien, zal dit dan echt gekoppeld worden aan de website freetones.nl?? (en blijven er dan nog telefoons over om ringtones te downloaden ;)) Natuurlijk is het goed om in de publiciteit te komen, maar op deze manier liever niet.


    20 september 2006 om 04:27
    kappenburg

    Even een opmerking over de titel van deze post. Met smakeloos geef je een waardeoordeel en ik vind eigenlijk dat je de post en de titel neutraal moet houden. De reacties zijn bedoeld voor waardeoordelen. 🙂


    20 september 2006 om 05:14
    Oli4b

    Ik heb alle filmpjes gezien en geen marrokaan voorbij zien komen. Ik zag gewoon een joge acteur die een straatschoffie speelt. Wat is er nu precies smakeloos?


    20 september 2006 om 05:36
    Joyce Veul

    Beste Carl,

    Ik wil graag even reageren op het artikel dat mijn inziens de verkeerde toon aanslaat en mensen op het verkeerde been zet. Ten eerste hebben we geen Marokkaanse jongeren ingezet als acteur om in dit filmpje te spelen. Dat men dit meteen verwacht of meteen denkt heeft meer te maken met de eigen visie op de maatschappij. De desbetreffende jongen komt dus niet uit Marokko of Turkije.

    De viral heeft als doel een persiflage te geven op het happyslapping/ phonebashing gebeuren dat al sinds 2000 over het internet zwerft.

    Wie de juiste informatie wil ontvangen kan mij gerust een email sturen of contacteren via Boomerang. Dit stukje is te makkelijk gecopie -paste en de feiten in de verkeerde volgorde gezet.

    Vriendelijke groet,

    Joyce Veul


    20 september 2006 om 12:42
    mangold

    @Joyce: Je had van tevoren kunnen weten dat die jongen door zijn zuiderlijke uiterlijk door flink wat mensen als Marokkaan zou worden aangezien. Het gaat er dus niet om of die jongen echt Marokkaan ís, maar om de negatieve invloed die dit filmpje op Marokkaanse jongeren uitoefent.

    Enneh: een persiflage? Schei toch uit. ’t Is gewoon een filmpje van in scene gezet crimineel gedrag, gemaakt uit commerciëel effectbejag.


    20 september 2006 om 14:06
    gewoonbob

    @carl: ik, geen marketeer, wel dagelijks mfacts lezer vindt hem geweldig! boomerang heeft lef! beter effectbejag dan de winstbejag die van de meeste ringtone aanbieders afdruipt [remember crazy frog….?]


    20 september 2006 om 15:21
    Ivo

    Maar begrijp ik het nu goed dat ik de schade van geslapde telefoon kan gaan verhalen bij boomerang?


    21 september 2006 om 07:37
    Destiny

    Zo zie je maar weer dat er niks te gek is om een euro te verdienen. Ethiek is allang vervlogen en toegeven dat je misschien fout zat is natuurlijk al helemaal niet meer van deze wereld.

    Misschien es wat nieuwe wetten in het leven roepen die dit soort volledig onzinnige manieren van reclame maken tegengaat.

    Mej/mevr. Veul – dat uw hele schijt freetones.nl en alles wat daar bij hoort ter plekke failliet mag gaan met u erbij.

    U kunt er alleen maar een beter mens van worden, dat is toch wel een paar euro waard, of niet?


    22 september 2006 om 05:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief