In blije verwachting van een consument!

In blije verwachting van een consument!
, Upstream
@marcoderksen

Na al het marketinggeweld dat we gisteren over ons heen kregen gestort, is het goed om weer eens door de bril van de consument te kijken:

De blije doos(...) Toen ik 14 jaar geleden van Rosalien zwanger was en een ‘Blije Doos’ had aangevraagd was ik waarschijnlijk zelf een domme doos. Sinds die tijd staan wij nl. in allerlei bestanden. Op de dag na de bevalling werd ik zelfs gebeld of ik nou eindelijk bevallen was, en deze sympathie en interesse van de marketingmensen is sindsdien nooit meer overgegaan. Alarmbellen gingen rinkelen toen Rosa overging op vast voedsel en grotere luiers en toen haar eerste tand kwam. Iedere maand zat er wel weer wat blijs bij de post, om over de aanbiedingen voor studieverzekering (“u wilt toch ook dat uw kind later kan studeren ?”) en begrafenispolissen nog maar te zwijgen. Toen ze naar de middelbare school ging was ze ook weer even hot voor reclamemakers, en ook de afgelopen dagen moet er een alarm zijn afgegaan. Waarschijnlijk heeft ze (ja, we hadden er niet bij stilgestaan) stiekem de periode bereikt dat ze volgens de statistici zou moeten gaan menstrueren. Gelukkig heeft Always met ons meegedacht en een enorm feestpakket gestuurd (de naam doos hebben ze deze keer achterwege gelaten). Wat zal volgen laat zich raden: als ze 16 wordt waarschijnlijk post en een sample van Durex en Organon. Als ze 18 wordt is ze weer interessant voor verzekeringsmaatschappijen en rijscholen. Zelfs de Tena-lady staat waarschijnlijk al ingepland. Het is duidelijk: wij hebben een kind gekregen, maar de marketeers een consument. (...)

Jeanette


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Dit is zó herkenbaar. Ik vreesde al het ergste toen mijn vrouw vertelde de Doos te hebben aangevraagd. Idd telefoon (schaamteloos, stel dat er iets fout was gegaan met de zwangerschap?) of er al gekraamd was, en telkens post etc. waarvan je niet weet: is dit nou van de Doos of ben ik nog ergens anders ingestonken? Onze prachtige dochter is inmiddels 2,5 jaar trouwens. Toevallig net vandaag me afgemeld voor allerlei onzin op Infofilter, ben benieuwd of dat helpt.

    geplaatst op
  • Ik mag hopen dat Frank en Helie niet die doos hebben aangevraagd ;-)

    geplaatst op
  • Hallooooo. Hoe groot is de doelgroep die wel blij is met al die dozen! Die hun schouders ophalen bij het staan "in allerlei bestanden".

    geplaatst op
  • Is dat een vraag aan ons of vertel je ons ook nog het antwoord Ben?

    geplaatst op
  • Gisteren werd ik gebeld door een mevrouw van een of ander nieuw telecombedrijf. "U heeft een belbasis abonnement van de KPN, en u kunt nu via ons goedkoper bellen". Op mijn vraag hoe ze wist dat ik een belbasis abonnement had (dat klopt namelijk) antwoorde ze dat dat gegokt was. Toen ik vroeg hoe ze aan mijn gegevens kwam begon ze even te stotteren maar ze herstelde zich goed en zei "Meneer, die hebben we gekocht, dat kan tegenwoordig overal" en zo is het dus ook. Alles is bekend, als je ooit een bonuskaartje (haar woorden), een airmilespas, een enquetetje hier en daar hebt ingevuld. Partijen als Cendris koppelen alle beschikbare bestanden aan elkaar en je kunt tot op griezelige precisie selecties maken.

    Maar ja, wie denkt dat privacy nog bestaat....

    geplaatst op
  • Alleen de naam al... Dat verzin je toch niet?
    Ik heb ook ooit zo iemand over de vloer gehad, gezellig, beschamend en lachwekkend maar zo doorzichtig. Gelukkig niets ondertekend.

    geplaatst op
  • Ik werd helemaal niet blij van die doos, had me ook nooit opgegeven. Een klant van me liep in keurig hostesspakje met die dingen te leuren, dus kwam ook wel zonder aanmelding. Die mevrouw is zo getraind dat ze namelijk standaard naar de buiken van alle vrouwenkijkt die ze treft om ze vervolgens (ook ongevraagd) te verblijden met een kraamvisite met zo'n doos vol blije rotzooi. En omdat het een klant is durf je haar ook nog niet weg te sturen....Ben ik blij dat die kraamtijden voorbij zijn, de post blijft overigens komen, ook na 12 jaar.

    geplaatst op
  • Pfff, die cijfers heb ik niet paraat. Dus een vraag.

    geplaatst op
  • tsja, ik had nog gezegd dat ze dat niet zou doen, maar ja, d'r staat hier al een blije doos, en nog 2 meer van die dingen... ik ben maar blij dat we geen huistelefoon hebben...

    geplaatst op
  • Maar waar zitten jullie mee?

    Het ideaal is toch dat je als man nooit meer een Always reclames ziet of dat je als vrouw nooit meer een viagra-reclame krijgt. Echter, tegelijkertijd vinden jullie het bezwaarlijk wanneer iemand blijkt je geslacht te kennen en daar advertenties op target.

    Allerlei onderzoek -bijvoorbeeld deze van Linving Tomorrow en Insites- Onderzoek geeft aan dat een ruime meerderheid van de consumenten zit te wachten op gepersonaliseerde reclameuitingen.

    Bovendien is dit het ideaal van menig reclamestrateeg dus wen er maar aan dat deze targetting in de toekomst nog veel erger wordt.

    geplaatst op
  • Goed opgemerkt Daniel. Je vergeet echter één detail en dat is dat de consument zelf de controle wil over wanneer en wat hij ontvangt aan reclame(boodsshappen)!

    geplaatst op
  • @ Juriaan, de callcentre mevrouw heeft niet helemaal gelijk. De gegevens van de Air Miles pas worden niet doorverkocht aan partijen als Cendris. Alleen de aan het Air Miles programma deelnemende partijen mogen (onder voorwaarden) gebruik maken van de gegevens.

    Veel gegevens komen uit de verschillende consumentenenquêtes (Cendris, Wegener, Acxiom), abonneebestanden (bijv. tijdschriften) en bijvoorbeeld de verhuisservice (doorsturen van post bij verhuizing).

    Met die griezelige precisie valt het in de praktijk vaak wel mee, denk ik. Veel wordt nog geselecteerd op postcode ipv huishouden of persoon (blije doos natuurlijk daargelaten, je kan moeilijk een hele straat voorzien van een blije doos, als er 1 zwanger is.).

    Overigens kan je volgens mij ook nog ergens een kruisje zetten bij de aanvraag van `De Doos` dat je niet wilt dat je adres ergens anders voor wordt gebruikt dan toezending van de betreffende doos. Toch?

    geplaatst op
  • Marco...Helaas.... Bij ons is het telefoontje ook al gekomen. Nu maar hopen dat deze berichten zoveel Google Juice opleveren dat anderen beter gewaarschuwd worden

    geplaatst op
  • Is het trouwens bekend hoe deze telemarketeers aan je nummer komen op het moment dat je een baby krijgt? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de gemeente je gegevens doorverkoopt aan derden..

    geplaatst op
  • Kwam vandaag onderstaande cartoon tegen waarbij ik moest terugdenken aan de "blije doos" posting:

    geplaatst op
  • Ik moest zelf ook wel lachen ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.