In blije verwachting van een consument!

15 september 2006, 11:52

Na al het marketinggeweld dat we gisteren over ons heen kregen gestort, is het goed om weer eens door de bril van de consument te kijken:

De blije doos(…) Toen ik 14 jaar geleden van Rosalien zwanger was en een ‘Blije Doos’ had aangevraagd was ik waarschijnlijk zelf een domme doos. Sinds die tijd staan wij nl. in allerlei bestanden. Op de dag na de bevalling werd ik zelfs gebeld of ik nou eindelijk bevallen was, en deze sympathie en interesse van de marketingmensen is sindsdien nooit meer overgegaan. Alarmbellen gingen rinkelen toen Rosa overging op vast voedsel en grotere luiers en toen haar eerste tand kwam. Iedere maand zat er wel weer wat blijs bij de post, om over de aanbiedingen voor studieverzekering (“u wilt toch ook dat uw kind later kan studeren ?”) en begrafenispolissen nog maar te zwijgen. Toen ze naar de middelbare school ging was ze ook weer even hot voor reclamemakers, en ook de afgelopen dagen moet er een alarm zijn afgegaan. Waarschijnlijk heeft ze (ja, we hadden er niet bij stilgestaan) stiekem de periode bereikt dat ze volgens de statistici zou moeten gaan menstrueren. Gelukkig heeft Always met ons meegedacht en een enorm feestpakket gestuurd (de naam doos hebben ze deze keer achterwege gelaten). Wat zal volgen laat zich raden: als ze 16 wordt waarschijnlijk post en een sample van Durex en Organon. Als ze 18 wordt is ze weer interessant voor verzekeringsmaatschappijen en rijscholen. Zelfs de Tena-lady staat waarschijnlijk al ingepland. Het is duidelijk: wij hebben een kind gekregen, maar de marketeers een consument. (…)

Jeanette

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    ben

    Hallooooo. Hoe groot is de doelgroep die wel blij is met al die dozen! Die hun schouders ophalen bij het staan “in allerlei bestanden”.


    15 september 2006 om 12:52
    media

    Is dat een vraag aan ons of vertel je ons ook nog het antwoord Ben?


    15 september 2006 om 12:54
    Juriaan

    Gisteren werd ik gebeld door een mevrouw van een of ander nieuw telecombedrijf. “U heeft een belbasis abonnement van de KPN, en u kunt nu via ons goedkoper bellen”. Op mijn vraag hoe ze wist dat ik een belbasis abonnement had (dat klopt namelijk) antwoorde ze dat dat gegokt was. Toen ik vroeg hoe ze aan mijn gegevens kwam begon ze even te stotteren maar ze herstelde zich goed en zei “Meneer, die hebben we gekocht, dat kan tegenwoordig overal” en zo is het dus ook. Alles is bekend, als je ooit een bonuskaartje (haar woorden), een airmilespas, een enquetetje hier en daar hebt ingevuld. Partijen als Cendris koppelen alle beschikbare bestanden aan elkaar en je kunt tot op griezelige precisie selecties maken.

    Maar ja, wie denkt dat privacy nog bestaat….


    15 september 2006 om 12:54
    Houtlust

    Alleen de naam al… Dat verzin je toch niet?

    Ik heb ook ooit zo iemand over de vloer gehad, gezellig, beschamend en lachwekkend maar zo doorzichtig. Gelukkig niets ondertekend.


    15 september 2006 om 12:58
    Petra de Boevere

    Ik werd helemaal niet blij van die doos, had me ook nooit opgegeven. Een klant van me liep in keurig hostesspakje met die dingen te leuren, dus kwam ook wel zonder aanmelding. Die mevrouw is zo getraind dat ze namelijk standaard naar de buiken van alle vrouwenkijkt die ze treft om ze vervolgens (ook ongevraagd) te verblijden met een kraamvisite met zo’n doos vol blije rotzooi. En omdat het een klant is durf je haar ook nog niet weg te sturen….Ben ik blij dat die kraamtijden voorbij zijn, de post blijft overigens komen, ook na 12 jaar.


    15 september 2006 om 13:34
    ben

    Pfff, die cijfers heb ik niet paraat. Dus een vraag.


    15 september 2006 om 15:27
    Roy Huiskes – chapter42

    tsja, ik had nog gezegd dat ze dat niet zou doen, maar ja, d’r staat hier al een blije doos, en nog 2 meer van die dingen… ik ben maar blij dat we geen huistelefoon hebben…


    16 september 2006 om 08:10
    media

    Goed opgemerkt Daniel. Je vergeet echter één detail en dat is dat de consument zelf de controle wil over wanneer en wat hij ontvangt aan reclame(boodsshappen)!


    16 september 2006 om 15:24
    Robin

    @ Juriaan, de callcentre mevrouw heeft niet helemaal gelijk. De gegevens van de Air Miles pas worden niet doorverkocht aan partijen als Cendris. Alleen de aan het Air Miles programma deelnemende partijen mogen (onder voorwaarden) gebruik maken van de gegevens.

    Veel gegevens komen uit de verschillende consumentenenquêtes (Cendris, Wegener, Acxiom), abonneebestanden (bijv. tijdschriften) en bijvoorbeeld de verhuisservice (doorsturen van post bij verhuizing).

    Met die griezelige precisie valt het in de praktijk vaak wel mee, denk ik. Veel wordt nog geselecteerd op postcode ipv huishouden of persoon (blije doos natuurlijk daargelaten, je kan moeilijk een hele straat voorzien van een blije doos, als er 1 zwanger is.).

    Overigens kan je volgens mij ook nog ergens een kruisje zetten bij de aanvraag van `De Doos` dat je niet wilt dat je adres ergens anders voor wordt gebruikt dan toezending van de betreffende doos. Toch?


    17 september 2006 om 07:33
    Jasper

    Is het trouwens bekend hoe deze telemarketeers aan je nummer komen op het moment dat je een baby krijgt? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de gemeente je gegevens doorverkoopt aan derden..


    27 september 2006 om 18:16
    Petra de Boevere

    Lol!


    24 februari 2007 om 11:12
    media

    Ik moest zelf ook wel lachen 😉


    24 februari 2007 om 11:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!