Monopoly verder met ingame advertising
Er waren al langer branded versions van verkrijgbaar. En in Engeland is het speelgeld al deels vervangen door Visa credit cards, maar het Amerikaanse Monopoly bordspel krijgt nu ook ingame advertising in de vorm van de stukken waarmee wordt gespeeld. Vijf van de acht ‘pionnen’ waarmee spelers zichzelf op het bord representeren worden branded speelstukken. Hasbro, de organsiatie achter het Monopoly spel denkt de spelers een extra experience te kunnen bieden met de branded speelstukken. Ze hebben de producten opgenomen om aan te sluiten bij de hedendaagse, van commercie doordrenkte, Amerikaanse cultuur. De opgenomen producten hebben niet betaald om in het spel voor te komen.
Spelers kunnen kiezen uit een Toyota Prius Hybrid, een zak MacDonalds friet, een New Balance sneaker, een beker Starbucks koffie of een mobieltje van Motorola. De pionnen in de Amerikaanse versie waren altijd al in de vorm van bijvoorbeeld een vliegtuig of een labrador, dit is echter voor het eerst dat er merken aan worden gekoppeld. Niet iedereen is even enthousiast over de commerciële richting die Hasbro nu kiest, maar het sluit wel aan bij de bevindingen uit het onderzoek naar online ingame advertising van Activision. Gamers bleken enthousiast te kunnen worden over relevante of realistische reclames en merken in de spelomgeving. Of een mini-Toyota als pion voor veel immersion gaat zorgen is nog de vraag.