Studenten zoeken aansluiting interactieve mediabranche

Studenten zoeken aansluiting interactieve mediabranche

Zoals eerder aangekondigd op Marketingfacts, start eind deze maand Generation Next, een door de internetbranche gesteund initiatief om studenten en starters beter aansluiting te geven tot de interactieve media-industrie. Afgelopen woensdag presenteerde het bestuur van Generation Next, een aantal studenten en net afgestudeerden, zich aan de Raad van Advies in Utrecht.

Erwin Boogert van Emerce was daarbij aanwezig en heeft inmiddels een verslag online staan.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Maar wat gaat 'Generation Next' nou precies doen om haar doelen te bereiken?

    geplaatst op
  • @ Eric: even een korte reactie. Ons doel is om de kennis van het interactieve media werkveld bij studenten en young professionals te verhogen. Dit gaan wij o.a. doen door het geven van gastcolleges op dit gebied aan het HBO/WO, het up-to-date brengen van docenten (wat op sommige opleidingen hard nodig is) en we gaan evenementen organiseren (wat deze precies zijn wordt in de loop van dit jaar bekend gemaakt) om studenten/young professionals en de opleidingen/docenten in contact te brengen met de bedrijven die actief zijn in de interactieve media sector. Wij willen ons overigens niet alleen beperken tot de interactieve media sector. Wij streven juist na dat onze leden een cross mediale mentaliteit krijgen en in staat zijn om oude en nieuwe media samen optimaal te gebruiken en in te zetten. Ik hoop dat ik zo even antwoord op je vraag heb gegeven. Eind september komt de site online en dan kun je zelf zien waar wij het afgelopen halfjaar achter de schermen aan gewerkt hebben.

    geplaatst op
  • Ik ben heel erg benieuwd, heb in ieder geval wat meer informatie aangevraagd om te zien in hoeverre dit interessant voor ons (Adobe) kan zijn.

    geplaatst op
  • Ik ben ook erg benieuwd naar dit nieuwe initiatief. In het jaar dat ik afstudeerde aan de opleiding Interactieve Media heb ik eens een onderzoek gedaan naar de aansluiting tussen de opleiding en de arbeidsmarkt. De perspectieven waren op dat moment erg onduidelijk. Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat de bedrijven nog te traditioneel in hokjes denken van een "marketeer", "interaction designer", "functioneel ontwerper", "programmeur", etc.. De functieomschrijven leken allemaal op elkaar en spraken telken over dezelfde vereisden wat betreft kennis en vooropleidingen..

    Terwijl de lichting interactieve media professionals juist op zoek is naar een plek die van alles wat heeft. Hoe fijn is het niet als de (junior-)projectmanager op niveau kan meepraten en denken met zowel de opdrachtgever, de marketeers, de designer en de programmeurs! Deze persoon kan op die manier een stuk beter beoordelen waar de belangen op welk moment liggen en heeft als verbindende persoon tussen de verschillende afdelingen en echte sleutelrol te vervullen.

    Ik heb gelukkig zelf ook deze rol, maar ik heb hem wel zelf moeten creëeren vanuit een functieomschrijving die gericht was op het aantrekken van een e-commerce functie.

    Daarbij lijkt het bestuur te bestaan uit personen die bij de voorlopers uit de interactieve industrie werkzaam zijn. Maar laten we niet vergeten dat 95% van de bedrijven uit de sector niet noodzakelijkerwijs tot die voorlopers behoren en dus traditioneler zijn wat betreft het vervullen van vacatures. De aantrekkingskracht van bedrijven als hyves/lostboys/talpa/mtvnetworks/etc is erg groot onder de interactieve media student door de vooruitstrevendheid. Er is echter niet genoeg ruimte daar voor al deze studenten, wat volgens het artikel op emerce maar liefst 10% van alle studenten in Nederland bedraagt!

    Kortom, tijd voor een diepere penetratie in het bedrijfsleven van het besef dat dit type student bestaat!

    geplaatst op
  • @ Maurice: bedankt voor je leuke reactie en jij hebt onze boodschap in ieder geval goed begrepen. kKeine correctie: het betreft 10% van alle studenten in Nederland die Marketing, Communicatie en/of Nieuwe media studeren, dus niet alle studenten. Anders hebben we over een paar jaar geen werk mee :)

    geplaatst op
  • @ Marcel: Ah.. het leek al zo veel :)

    Maar als ik het goed begrijp is het dus 10% van de nederlands studenten volgt een studie gerelateerd aan marketing/communicatie en nieuwe media?..want dat is wat ik ook bedoelde:)

    geplaatst op
  • Nee, het zit zo. Op dit moment volgen ongeveer 40.000 studenten een studie marketing, communicatie en/of nieuwe media aan het HBO en WO in Nederland. Van deze 40.000 studenten volgt bijna 10% de opleiding Communicatie & Multimedia Desig (CMD) die echt puur op interactieve media is gericht.

    geplaatst op
  • Ok ik volg hem:) Goed nieuws..hoe minder hoe beter hehe..

    geplaatst op
  • Het is nu tijd om de algemene marketing/communicatie student kennis over interactieve media bij te brengen. Dan kunnen we in de toekomst beter samenwerken :)

    geplaatst op
  • Precies. Marcel, wellicht ten overvloede; hulde voor je initiatief. Ik studeer zelf marketing management in Tilburg. Ook daar is het interactieve nog weinig vertegenwoordigd. Zelfde geldt voor een eerdere discussie hier op marketingfacts. Ik denk dat je met name in het WO nog wat terrein te ontgingen hebt. Als ik iets voor je kan betekenen in deze, dan hoor ik het graag.

    geplaatst op
  • @Arjen: bedankt voor stuen. Ik zou zeggen stuur een mailtje naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) en dan zet ik je op de mailinglist.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.