Groot verschil tussen mediagedrag jonge en oude consumenten

1 september 2006, 04:06

Uit onderzoek van het Britse ICM Research blijkt dat er nog steeds een grote kloof bestaat tussen het mediagedrag van jonge en oudere consumenten. Allereerst zijn de 16- tot 24-jarigen de grootste consumenten van alle media. De tijd die zij doorbrengen met tv-kijken en internetten is langer dan de totale mediaconsumptie van consumenten boven de 65. 65-plussers kijken het meest tv, 21 uur per week. Zij brengen 2,5 uur online door. Hierna volgden de 55-64-jarigen, die minder dan 21 uur tv kijken en bijna 4 uur online zijn. De groep tussen de 16 en 24 jaar is het langst online en doet ook het meest aan multi-tasking: 87% tegen 30% bij 65-plussers. Bij 16-tot-24-jarigen is de verhouding tussen tv kijken en internetten 56% tegen 44%. Bij 55-tot-64-jarigen is dat 84% tegen 16%.

Verder blijkt dat tweederde van alle respondenten onder de 44 jaar online onderzoek naar producten voordat zij tot aanschaf overgaan, normaal vindt. Bij degenen boven de 65 is dat een kwart. Gevraagd naar hun houding ten opzichte van tv-commercials zegt 64% van de 16-tot-24-jarigen dat ze reclame meestal negeren. Ze doen hun informatie liever online op. Bij 65-plussers is dat slechts 24%. Ook het belang van mond-tot-mond reclame verschilt. Van de jongeren tussen de 16 en 24 gaat 75% af op de mening van vrienden. Bij respondenten boven de 34 is dat gedaald naar 50-60%.

Bron: Marketing Week (via: MKB Net)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!