Case: Virale Marketing (deel 2)

Case: Virale Marketing (deel 2)

Zoals beloofd, en helaas wat later dan gepland, hier de resultaten van mijn virale marketing campagne ter promotie van Kamer.nl. Voor de complete introductie zie dit eerder verschenen artikel op MF.

De viral is 1 juni live gegaan en is door mij gepromoot op de site zelf en door middel van mijn eigen netwerk van contacten als eerste opwarmer. Ik kreeg veel positieve reacties en ook veel commentaar op bepaalde features van het spel. Zie ook de reacties op MF. Deze schoonheidsfoutjes en andere kleine bugs zijn door snel door mij verwijderd en hierna kon ik op zoek gaan naar grote(re) netwerken waarin ik mijn spel kon promoten om vervolgens het virale effect geheel de vrije loop te laten.

Tegenwoordig zijn er veel sites die allerlei overzichten bevatten van online prijsvragen of spelletjes waarmee iets te verdienen valt. Op MF is hier al eens eerder aan gerefereerd en dit leek mij een uitstekende kans om mijn viral te promoten. Na een uitgebreide mailwisseling en het opzetten van een barterdeal is mijn spel beland op prijz.nl. Deze site beschikt over een heel netwerk van prijsvragensites en partners die via RSS/XML feeds de content overnemen. Zo was ik gegarandeerd van een vlotte verspreiding van mijn spel. Ik zie tot op de dag van vandaag nog steeds mensen via deze sites op bezoek komen, ondanks het feit dat het spel en de wedstrijd afgelopen zijn.

Precies op 1 juli heb ik de stekker uit de viral getrokken omdat ik de bijbehorende wedstrijd (het winnen van een ipod shuffle) op die datum liet eindigen. Het bepalen van een winnaar was niet echt eenvoudig… Om precies een paar seconden over 12 op 1 juli bleek iemand de nummer 1 positie te hebben behaald en moesten we dus bepalen of deze tijd daadwerkelijk op 1 juli was. Dit heeft te maken met de ‘offset’ van de servertijd met bijvoorbeeld een atoomklok of een ntp-server. Het bleek uiteindelijk dat inderdaad de nieuwe nummer 1 helaas te laat was en dat de nummer 2 dus had gewonnen. Deze heeft inmiddels de ipod shuffle ontvangen en was hier erg blij mee ;).

De statistieken

Nu dan eindelijk de resultaten van de virale campagne ;).

Allereerst zal ik de kosten van het spel even op een rijtje zetten:

Kosten spel: 400 euro
Kosten prijs: 75 euro (ipod shuffle)
Kosten barter: 0 euro
————————————————-
Totale kosten: 475 euro

(De vraag is natuurlijk of de barter daadwerkelijk 0 euro is want het is natuurlijk een potentiele positie wat verkocht had kunnen worden (oppurtunity costs). Op dat moment was dit positie niet meer op die termijn te vullen dus had ik deze ‘over’, vandaar de kostenloze post).

Maar wat heeft het opgeleverd?

Aantal keer gespeeld: 4904
Aantal spelers: 2546
Aantal aangebrachte spelers door tell-a-fiend: 1040
Aantal nieuwe leden door spel: 1148

Als we hier wat elementaire statistiek op los laten zien we dat een speler gemiddeld het spel 1,92 keer heeft gespeeld, bijna iedere 2 spelers leverde een nieuwe speler op en 45% lid is geworden op de site (in de eerste instantie is dit gratis, cijfers over daadwerkelijke conversie richting een abonnement geef ik liever niet prijs ;)). We komen dan op kosten voor aquisitie van een nieuw lid op ongeveer
41 eurocent. Dit laatste getal lijkt me vrij redelijk gezien de huidige maatstaven voor prijzen op basis van leadcampagnes.

Conclusie

Als we de hele campagne bekijken ben ik aardig tevreden en heeft het me een goede start van de website opgeleverd. Het precieze totale effect van het spel is altijd lastig meetbaar omdat je bijvoorbeeld niet ziet wie de naam onthoudt en dit vervolgens doorspeelt (WoM) aan iemand die wel behoeftig is qua studentenkamers.

Waar ik minder tevreden over ben is het virale effect. Als je ziet dat iedere 2 spelers maar 1 nieuwe oplevert via de tell-a-friend functie dan vind ik dit achterblijven bij het fenomeen viral zoals dit eigenlijk in essentie bedoeld is… 

Vervolg

Tussen nu en twee weken verwacht ik een aantal virale filmpjes te kunnen lanceren die ik verspreid via youtube etc. Bij voldoende belangstelling zal ik hier uiteraard weer graag over willen berichten over het effect van een virale marketingcampagne door middel van een film(pje).

 

 


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Bart, je bent minder tevreden over het virale effect (inderdaad niet geweldig). Hoe heb je de seeding gedaan? Welke sites (blogs, fora, sites) heb je daarvoor in gezet? Heb je de effecten hiervan ook gemeten? Welke waren wel succesvol en welke niet? Welke les heb je daar uit gehaald voor de volgende stap?

    Even los van het concept/spel (die moet gewoon goed zijn), is ook in de executie nog wel eea te doen. Zie ook de video Viral marketing at it's best.

    geplaatst op
  • Bart, hoe zat de barter precies in elkaar. Volgens mij maak ik uit jouw verhaal op dat zij een bannerpositie op jouw website hebben gekregen?

    Wat is eigenlijk een maatstaf voor het virale effect, hoevaak wordt gemiddeld een andere speler geattendeerd op het spel/filmpje etc.?

    Benieuwd naar de viral filmpjes Bart, houd ons op de hoogte!

    geplaatst op
  • Je moet tegenwoordig wel met een hele speciale campagne of prijzen komen wil je nog echt een spectaculair viral resultaat (dus het echte op eigen kracht verspreiden) krijgen bij een game. Des te meer je moet seeden des te slechter is dus het pure virale effect.

    Maar op zich duidelijk uiteen gezet en voor de investering hoefde je het idd niet te laten (ook des te minder je investeert, des te viraler beschouw ik een campagne).

    Ik heb zelfs overigens ook de XML feeds van Vincent op een aantal van onze sites staan dus zal eens ff gaan snuffelen ;-)

    geplaatst op
  • @Katja,

    Volgens mij moet het echt uniek tot aan super creatief zijn wil je mensen nog er aan deel laten nemen!?

    En het seeden, ik denk dat ook daar steeds vaker geld mee gemoeid zal gaan waardoor de WoM steeds kostbaarder zal worden!?

    geplaatst op
  • @Marco

    Hier dan de langverwachte reacte ;) :

    Ik moest het woord seeding even opzoeken en heb de volgende definitie kunnen vinden: Posting an initial message or series of messages in a discussion space to get the discussion started.

    Zoals je weet heb ik dus deze weblog gebruikt, een aantal kleine blogs van mensen die ik ken, mijn MSN lijst en dus het complete netwerk van de prijsvragenwebsites (wat een woord...).

    Succesvol waren ze in principe allemaal, alleen was de conversie richting de website zelf minder omdat vanuit elke hoek verschillend publiek kwam. Zo heb ik niet heel veel gehad aan de prijsvragenwebsite vanwege, heb ik het idee, (te) jong publiek dat niet op zoek is naar een kamer. Mijn eigen netwerk was daarentegn effectiever omdat ik meer in de studentenwereld zit.

    Voor de volgende keer is het belangrijk om (meer) platformen (sites, blogs, fora) te gebruiken waar bezoekers komen die je wilt hebben: bv Hyves of andere studentenwebsites.

    Dank voor je kritische vragen ;)

    PS: alle filmpjes (3 stuks) zijn morgen af :)

    geplaatst op
  • Als ik de kosten tegen de opbrengsten afweeg vind ik de kosten nogal hoog uitvallen. Ik vraag me in deze af, hoeveel het spel als medium heeft geholpen om je site te promoten. Ik denk dat als je een reguliere prijsvraag zou uitschrijven voor de ipod waarschijnlijk je opbrengsten een stuk hoger zullen zijn.

    Als voorbeeld op http://www.cyclopedia.nl had en heb ik een reguliere prijsvraag uitgeschreven, en het door jou besproken http://www.prijz.nl netwerk ook ingezet. Dit leverde voor mijn vorige prijsvraag (waarbij een fietscomputer gewonnen kon worden en dus een minder brede doelgroep aanspreekt) binnen 4 dagen al 2000 deelnemers. Wanneer de deelnemers nog 3vrienden attendeerden op deze prijsvraag verdienden zij een extra winkans. Dit leverde nog een een kleine 550 extra deelnemers op.

    Kosten voor Cyclopedia?
    €0,00
    In acht genomen dat de te winnen prijzen gesponsord worden en design en realisatie door Cyclopedia zelf gedaan wordt. (Om dit te laten ontwikkelen zou slechts een fractie zijn van de prijs van een spel).

    Wat ik dus wel zou willen weten is het resultaat als je niet een spel als viral had ingezet maar een reguliere prijsvraag.
    Wat overigens ook extra traffic genereert is het feit dat op de prijzensites vaak het antwoord wordt gegeven, het is dus voor een deelnemer zodoende laagdrempeling om mee te doen ipv een heel spel te moeten spelen.
    MAAR inderdaad het grote gevaar van het prijzencircuit inzetten is dat je prijzenjagers aantrekt en niet potentiële gebruikers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.