Media Content Survey 2006

29 augustus 2006, 05:30

In de media-en entertainmentbranche is convergentie de komende jaren hét sleutelwoord. Televisie, internet, mobiele diensten, advertising en videogames groeien steeds meer naar elkaar toe en de markt voor mediacontent breidt zich de komende jaren enorm uit. Videogames en online content zijn hierbij de snelste groeiers.

Dit blijkt uit de Media Content Survey 2006 (pdf) dat enkele maanden terug is gepubliceerd door Accenture. Voor dit onderzoek zijn 130 directeuren uit de internationale media- en entertainmentindustrie (film, televisie, muziek, radio, videogames, publishing en advertising) ondervraagd over hun verwachtingen voor de komende vijf jaar.

iTunes en Disney

67 Procent van de ondervraagde directeuren verwacht dat nieuwe distributiekanalen de komende vijf jaar sneller groeien dan de content en de nieuwe markten. Er worden steeds meer deals gesloten in medialand omdat organisaties hun content via zoveel mogelijk kanalen willen verspreiden. Zo sloot Apple voor de videodiensten van iTunes een deal met Disney, MTV en Nickelodeon en gaat de Amerikaanse tv-zender CBS uitzendingen verzorgen via Google.

Online en mobiele of draadloze distributiekanalen groeien naar verwachting het sterkst. Online broadcasting wordt gezien als een goede startpositie voor het uitbreiden van bestaande aanbiedingen, om nieuwe klanten aan te spreken en om huidige klanten over te laten stappen.

IPTV

78 Procent van de tv-bazen denkt dat IPTV een revolutie zal veroorzaken in de televisiebranche. Azië is hierover het meest optimistisch. Toch verwachten de ondervraagden niet dat IPTV de komende vijf jaar al een stabiele positie bereikt. Ze twijfelen eraan of de klant er al klaar voor is en de huidige prijzen wil accepteren. Ook wordt eraan getwijfeld of de huidige netwerken er al tegen bestand zijn.

De mobiele kanalen vormen tevens een verwachte groeier. Vooral de muziekbranche is hierover erg optimistisch. Het aanbieden van muziek via bijvoorbeeld mobiele telefoons zal voor deze branche, naar verwachting, de komende jaren veel winst opleveren.

Xbox

Internetreclame vormt de nieuwe revolutie in de advertisingbranche. Hierbij zal in het bijzonder reclame via mobiele telefoons en videogames belangrijk worden. 75 Procent van de ondervraagden denkt dat de Xbox 360 de komende vijf jaar de markt voor videogames gaat domineren. Het optimisme over interactieve reclame wordt onder meer veroorzaakt door de ontwikkeling van nieuwe apparatuur die het online gedrag van consumenten kan laten zien. 83 Procent van de directeuren verwacht dat contentproviders de komende jaren het meest zullen profiteren van nieuwe ontwikkelingen. Men voorspelt een betere toekomst voor telecombedrijven dan voor kabel- en satellietaanbieders.

China

Nieuwe markten bieden de komende vijf jaar veel nieuwe mogelijkheden. Over het algemeen worden Aziatische landen als de grootste groeiers beschouwd. 68 Procent van de directeuren denkt dat mediabedrijven het beste kunnen uitbreiden naar China. De voornaamste redenen hiervoor zijn de enorme afmetingen van de Chinese markt, de concentratie in stedelijke gebieden en een slecht voorziene markt voor content.

De ondervraagden verwachten ook dat de Olympische Spelen van 2008 in Peking goed voor de economie van het land zullen zijn. De muziekbranche is het meest optimistisch over China, omdat ze hier hun mobiele diensten het beste kwijt kunnen. Ondanks de aantrekkingskracht van China zegt een derde van de directeuren de komende vijf jaar niet van plan te zijn te investeren in dit land.

Via:

http://www.ag-rapportenservice.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!