Google en eBay tekenen meerjarig samenwerkingscontract

Google en eBay tekenen meerjarig samenwerkingscontract

Vanmiddag is bekend geworden dat Google en eBay een meerjarig samenwerkingscontract hebben getekend (met dank aan de tips van Paul en Mathijs). Volgens het persbericht wordt Google buiten de VS de exclusieve aanbieder van tekstadvertenties voor eBay. Daarnaast zullen Google en eBay gezamenlijk de “click-to-call”-advertentiefunctionaliteit (o.a. op basis van Google Talk en Skype), verder uitwerken en implementeren.

In Nederland zaten Automatiseringsgids en Webwereld boven op het nieuws en wisten binnen een uur na het verschijnen van het persbericht de samenwerking al te melden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Inmiddels is er ook een Nederlandstalig persbericht:

    (...) Google en eBay sluiten meerjarige overeenkomst om wereldwijd gebruikers, handelaren en adverteerders met elkaar te verbinden

    MOUNTAIN VIEW en SAN JOSE, Californië, USA, 28 augustus 2006 – Google Inc. (Nasdaq: GOOG) en eBay Inc. (Nasdaq: EBAY) kondigen vandaag een meerjarige overeenkomst aan die de wereldwijde gemeenschap van gebruikers, handelaren en adverteerders van beide bedrijven ten goede komt. De overeenkomst bestaat uit twee primaire componenten: tekstgebaseerde advertenties en "click-to-call" advertentiefunctionaliteiten.

    Google wordt eBay’s exclusieve leverancier van tekstgebaseerde advertenties buiten de U.S. Bovendien zijn eBay en Google van plan om "click-to-call" advertentiefunctionaliteiten - waarbij gebruik wordt gemaakt van Skype en Google Talk - in de platformen van beide bedrijven te integreren. De bedrijven hebben aangegeven dat de financiële voorwaarden van de overeenkomst bestaan uit het delen van inkomsten, maar specifieke details zijn niet onthuld.

    "Wij zijn blij onze al lang bestaande relatie met Google uit te breiden om nieuwe marktmogelijkheden te ontdekken, zoals “click-to-call”, waar beide gebruikersgemeenschappen van kunnen profiteren," vertelt Meg Whitman, President en CEO, eBay Inc. “Mensen blijven zich ontwikkelen als het gaat om de manier waarop zij online winkelen, communiceren en adverteren. Door eBay’s e-commerce- en Skype’s communicatiekrachten te combineren met Google’s leiderschap in zoeken en adverteren, kunnen wij de toegevoegde waarde van Internet voor gebruikers, handelaren en adverteerders wereldwijd vergroten."

    "Deze overeenkomst onderstreept hoeveel wij eBay als partner waarderen," vertelt Eric Schmidt, CEO van Google. "Onze technologieën maken het mogelijk om gebruikers op alle internationale sites van eBay toegang te bieden tot relevante advertenties. Door samen te werken om de “click-to-call” functionaliteit via Google Talk en Skype te promoten, bieden we adverteerders een innovatieve manier om in verbinding te komen met klanten."

    De bedrijven zijn van plan om begin 2007 de tekstgebaseerde advertenties en “click-to-call” initiatieven te gaan testen die over een periode van verscheidene maanden zal worden geëvalueerd. De specifieke componenten en de timing van de implementatie zijn afhankelijk van de testresultaten en zullen per markt variëren, grotendeels gedreven door lokale dynamiek en gezamenlijke mogelijkheden.

    De details van de overeenkomst omvatten:

    Zoeken en adverteren op eBay websites buiten de U.S.
    Google wordt eBay’s exclusieve leverancier van tekstgebaseerde advertenties buiten de Verenigde Staten. Deze overeenkomst verleent Google-adverteerders toegang tot één van de meest robuuste online gemeenschappen van Internet terwijl de winkelervaring van eBay-kopers verbeterd wordt door het vinden van producten te vergemakkelijken.

    "Click-to-call" en technologie integratie
    Google en eBay zijn ook van plan om “click-to-call” advertentiefuncitonaliteiten binnen eBay’s U.S. en internationale marktplaatsen en Google’s zoekplatform te integreren en lanceren. Via ‘click-to-call’ kunnen gebruikers binnen een product- of dienstenadvertentie op een link of icoon klikken om direct een spraakgesprek via Skype of Google Talk op te zetten via de platformen van beide bedrijven met deelnemende eBay handelaren of Google adverteerders.

    “Click-to-call” adverteren is een groeiend e-commercemodel dat kopers en verkopers samenbrengt door nieuwe manieren voor adverteerders en handelaren te introduceren om leads te genereren via het internet. Dit is vooral waardevol voor handelaren en adverteerders die geen website hebben, of die momenteel gebruik maken van kanalen als lokale adressengidsen om potentiële klanten te bereiken.

    Binnenkort zal Skype zijn gebruikers de optie bieden om de Google Toolbar te downloaden waaraan een Skype-button wordt toegevoegd. De bedrijven zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken voor interoperability tussen Skype en Google Talk via open standaarden om tekst chat en online aanwezigheid te bewerkstelligen.

    Op dit moment, verwacht eBay niet dat deze overeenkomst een materiële invloed zal hebben op de financiële resultaten in 2006 of 2007. (...)


    En heeft Sipke een interessante analyse:

    (...) Vandaag kondigt eBay een overeenkomst met Google aan. Hierin zegt men letterlijk: "Specifically, Google will become the exclusive text-based advertising provider for eBay outside the United States". Toch een beetje in tegenspraak met de aankondiging van 3 augustus waarin Marktplaats (toch onderdeel van eBay buiten de VS) topadvertenties aankondigt. Deze advertenties geeft bedrijven de kans om op CPC basis bovenaan te staan in bepaalde Marktplaats categorieen. "Marktplaats doet geen uitspraken over te verwachten inkomsten, maar de drie topadvertenties komen in de plaats van Google Adsense banners die daar nu staan" aldus Adformatie.

    Waarschijnlijk heeft men in de VS Marktplaats over het hoofd gezien. Of valt Marktplaats niet officieel onder eBay. Maar een beetje raar is het wel. Zeker als zometeen daadwerkelijk blijkt dat de Topadvertenties meer opleveren dan Google Adsense. (...)

    geplaatst op
  • Waar heb ik dit eerder gehoord:
    epic Mooi blik op de toekomst. Is al een tijd geleden gepresenteerd

    geplaatst op
  • Ik zag het inderdaad vanmiddag op Google, waar een analist van RBS (de bank van Google en Ebay) uitleg gaf.

    Nog een artikel van http://www.cnn.com


    Google sets ad deal with eBay
    Search giant to supply Web search ads overseas, as well as 'click-to-call' links.
    August 28 2006: 7:08 AM EDT


    SAN FRANCISCO (Reuters) -- Google Inc. will supply eBay Inc with Web search advertising outside the United States, and the two will join forces on "click-to-call" ads that link online shoppers to customer service operators, the companies said Monday.

    EBay (Charts) said that for international online text advertising it had agreed to rely exclusively on Google instead of existing partner Yahoo Inc (Charts), which in May struck a parallel deal to handle all of eBay's U.S. ads.



    The eBay contract is part of a string of deals this month for Google. It previously said it planned to begin testing an ad-supported Web video syndication system with Viacom's MTV Networks. It also struck a deal to supply ads to MySpace users and other Web properties of News Corp. (Charts)

    "This (latest deal with eBay) in fact is the most important of these areas," Google (Charts) Chief Executive Eric Schmidt said in a phone interview.

    "You can now see Google's strategy in each of these new markets," Schmidt said of MTV Web video, the MySpace community and eBay e-commerce partnerships. "These are very large businesses for us. I don't know what rate they will grow at."

    Separately, on Sunday, Google said it was moving beyond search and advertising into the business software market, starting with a set of Web programs for e-mail, scheduling and communications. It plans to add additional programs later.

    Financial terms for components of the deal involve revenue sharing, but the companies did not disclose specific details. EBay said it did not expect the Google agreement to have a material impact on its financial results in 2006 or 2007.

    EBay increasingly depends on paid search advertising to drive bidders to its auctions and sales. Its new pacts seek to make it easier for buyers to search for items for sale on eBay, while being careful not to offend sellers with competing ads.

    Through its deal with Yahoo, Whitman said eBay had already begun testing ads that appear when U.S. customers fail to locate what they want on an eBay auction search.

    The Google pact expands this to international sites.

    If and when eBay sellers become more comfortable seeing ads alongside their listings, eBay plans to expand the number of pages where Yahoo or Google ads may appear, she said.

    Phoning web customer search
    The companies said they will jointly offer "click-to-call" advertising using the respective instant message and Web phone-calling services of the two companies - eBay's globally popular Skype and Google's own nascent Google Talk service.

    Click-to-call is where advertising merges into e-commerce. It allows potential buyers to click on Web-phone ad links and talk directly to sellers or their representatives.

    The technique is seen as a promising way to reach merchants or advertisers who may not have a Web site, or who rely on Yellow Pages telephone directories to find possible customers.

    "The vast majority of businesses still serve customers via the phone," eBay Chief Executive Meg Whitman said in a joint interview with Google's CEO. "This is the online equivalent."

    "Google and eBay are uniquely positioned to make this market a reality," she added.

    EBay is the world's dominant provider of online auctions. It has also signed up more than 100 million users worldwide for its Skype message and Web phone-calling service. Google has a leading position in Web search and associated ad technologies.

    EBay said it would soon offer Skype users the option to download the Google Toolbar, which has quick links to Google services, especially Web search. The two will explore making Skype and Google Talk work together for text chats and to help make users aware when users of the other service are online.

    geplaatst op
  • Google komt volgens nu.nl ook met gratis zakelijke software. Google breidt uit naar de zakelijke markt. De internetzoekmachine biedt vanaf maandag, dus ook gisteren, gratis software voor e-mail, agendavoering en interne communicatie aan bedrijven, universiteiten en andere organisaties. Het pakket Google Apps for Your Domain biedt werknemers de mogelijkheid via Gmail mailtjes te sturen voorzien van de domeinnaam van hun bedrijf. Ook kunnen ze intern berichtjes sturen en is er een toepassing voor het bijhouden van een agenda.
    Verder bevat het pakket software voor het maken van websites en voor bellen via internet. De diensten worden online aangeboden waardoor niet elke individuele computer van software hoeft worden te voorzien. Ook is het niet nodig om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Deze activiteiten zijn vaak grote kostenposten voor bedrijven.

    geplaatst op
  • Yep, dat heeft NU.nl goed gezien ;-)

    geplaatst op
  • Die had ik lelijk over het hoofd gezien. Excusez!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.