Doelgroeprapport Jeugd & Jongeren

Doelgroeprapport Jeugd & Jongeren

Doelgroeprapport Jeugd & Jongeren

Dagelijks scant Sanoma Uitgevers Young kranten, vakbladen, boeken en sites op zoek naar jongerennieuws. Jaarlijks wordt deze bonte verzameling gerangschikt in een handzaam doelgroeprapport. En net als Peter Wiegman, heb ook ik dit weekend het betreffende rapport ‘YOUNG 2006’ ontvangen. Dit nadat ik eerder via youngmarketing.web-log.nl mijn emailadres had achtergelaten.

Via Dennis Hoogervorst van Sanoma Young een samenvatting van 13 statements:

  • De nieuwste generatie jongeren kan goed met technologie omgaan, dat maakt ze snel en handig. Ze plukken zelf overal informatie vandaan en laten zich niet snel beïnvloeden. Ze zijn mondig en willen graag alle opties open laten.
  • Jongeren multitasken. Ze kunnen zoveel media tegelijk gebruiken dat merken voor diepgaande interactie moeten zorgen. Iets kunnen klikken is niet voldoende. Reclame moet zo doelgericht mogelijk zijn.
  • Adverteerders die zich richten op jongeren moeten multimediaal gaan. Een goed voorbeeld van ‘nieuwe manieren’ van adverteren is product placing in games.
  • Internet wordt nog steeds belangrijker, ook voor allochtone jongeren. De allochtone jongeren gebruiken internet niet alleen voor hun sociale netwerk, maar ook om antwoorden te vinden op vragen en banden te onderhouden met hun cultuur en geloof.
  • Profielsites zijn het helemaal. De grote hype is Hyves. Jongeren willen allemaal een eigen site met foto’s, berichten, een weblog en zoveel mogelijk vrienden. Ze gluren graag tussen profielen van andere jongeren.
  • De mobiele telefoon is een belangrijk object voor jongeren. Vooral sms is belangrijk voor hun sociale netwerk.
  • Meisjes zijn bezig met een inhaalslag. In het hoger onderwijs zijn meer meisjes te vinden dan jongens. Maar ze komen ook vaker in aanraking met drugs en drank en zijn agressiever geworden.
  • Moeders gaan meestal minder werken als ze kinderen krijgen en nemen de meeste zorg van de kinderen op zich. De dagen dat moeder ook werkt gaan de kinderen meestal naar professionele opvang of naar grootouders. De grootouders zijn daarbij favoriet; die zijn vertrouwd en betaalbaar. Vaders blijven meestal gewoon fulltime werken. De vader speelt een minder belangrijke rol in de opvoeding.
  • Jongeren zijn socialer en verdraagzamer. Ze doen vrijwilligerswerk en geven aan goede doelen. Ook hebben ze respect voor elkaar, vooral als je jezelf bent. Ze houden van authenticiteit.
  • Jonge kinderen voelen zich aangesproken door alles wat fun en innovatief is en willen het gevoel hebben erbij te horen. Adverteerders moeten bij elke leeftijdsgroep inschatten waartoe deze in staat is. Vaak wordt dit overschat.
  • Multimediaal is beter dan monomediaal. Voor het eerst zijn er cijfers zijn over multimediaal totaalbereik. Het blijkt dat sites 27% bereik toevoegen aan print.
  • Zo gauw een kind naar de basisschool gaat wordt het ragegevoelig. En die ragegevoeligheid blijft de rest van het leven. Met een top tussen de 4 en 15 jaar.
  • Ouders hebben een positief beeld van zichzelf. Toch zijn ze wel degelijk onmachtig. Hun zelfbeeld is een streefbeeld. Daarop inspelen is de basis van succesvolle marketing.
Dennis, nogmaals dank voor het toesturen van het rapport!


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Ik ben wel benieuwd hoeveel van deze 13 statements door marketeers als 'nieuwe feiten' worden ervaren. Naar mijn bescheiden mening heb je namelijk wel heel erg zitten slapen als dat er meer dan 3 zijn.

    geplaatst op
  • Mee eens, maar het gaat ook om een terugblik op het belangrijkste jongerennieuws van het afgelopen jaar.

    geplaatst op
  • @ Tibor
    Precies wat ik dacht. En ik denk dat als je een paar jaar geleden dit lijstje had gemaakt, je niet visionair zou zijn geweest. Hoop dat het hele rapport spannender is.

    geplaatst op
  • @ Tibor
    Ik vind het juist erg positief dat Sanoma jaarlijks dit rapport maakt. Natuurlijk zullen er een aantal vanzelfsprekende zaken in staan, maar daar ontkom je niet aan, denk ik.

    geplaatst op
  • ligt het aan mij of kan ik hier zeggen; practice what you preach? Ik lees hier punten waarvan ik denk dat juis Sanoma daarop schromelijk tekort schiet. Echter; zie ik wel ontwikkelingen bij Sanoma (jong/jeugd) die mij deugd doen. Waarschijnlijk een nieuwe wind door deze afdeling en een gezonde/nieuwe visie van de nieuwe directeur aldaar.

    geplaatst op
  • @Lennaert: Is ook niets mis mee; alleen het percentage vanzelfsprekende zaken is wel érg hoog. En in combinatie met dit nieuws kijk ik natuurlijk nog wat kritischer naar zo'n rapport ;-)

    geplaatst op
  • @ Tibor
    Okay, zijn we het daar over eens Tibor. 'Het' gebeurt tegenwoordig online voor jongeren ;-)

    geplaatst op
  • @ Marco: graag gedaan!

    @ Tibor, Gijsbregt: Er verschijnen erg veel artikelen/onderzoeken/boeken over jongeren (zoals je o.a. op Young Marketing kan zien), nauwelijks bij te houden. Al die gegevens verzamelden wij altijd al en vijf jaar geleden zijn we (als service voor onze relaties) begonnen om die samen te vatten en te bundelen in een maandelijkse nieuwsbrief en een jaarlijks rapport. Het rapport is dus niets meer of minder dan een jaaroverzicht van het jongerennieuws, een handig hulpmiddel om snel de stand van zaken te weten te komen. Veel gebruikt en goed gewaardeerd. Een mailtje naar mij volstaat om het rapport te ontvangen, zodat jullie het zelf kunnen checken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.