0nline display advertising tweede kwartaal 2006 stijgt naar € 34 miljoen

0nline display advertising tweede kwartaal 2006 stijgt naar € 34 miljoen

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het tweede kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De nettobestedingen uit online display advertenties kwamen in dit tweede kwartaal uit op 34 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler. Nieuwe participant aan de registratie is Daisycon, marktleider op het gebied van Performance Based Online Marketing.

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: “In het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 24,2 miljoen. De groei naar € 33,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%.”

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6%, Telecom & ICT met 14,9%, Financiële Dienstverlening met 12,5%, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3% en Retail met 5,9%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12%, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,57%, e-mail 5,02%, search 4,52% en overig 3,93%. 

Igor Beuker: “Display advertising groeide dit kwartaal met 40%. Wereldwijd, ook in Nederland, groeien zoekmachineadvertenties met ruim 100%. De inkomsten over het tweede kwartaal van 2006 van marktleider Google en Yahoo/Overture in Nederland zijn zeker goed voor ruim € 36 miljoen. Online display advertising aangevuld met zoekmachineadvertenties komen dus in het tweede kwartaal van 2006 uit op ruim € 70 miljoen netto. Met de wetenschap dat het vierde en beste kwartaal nog moet komen, zullen de totale netto online bestedingen in 2006 de magische grens van € 250 miljoen waarschijnlijk wel halen. Ik acht de kans zelfs groot dat die grens dit jaar daadwerkelijk doorbroken wordt.”

Bron: Persbericht IAB

Zie ook:
Netto online mediabestedingen groeien met 34%
Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005
Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • op zo'n verheugend bericht reageert niemand, nou dan ik maar; TOP!

    geplaatst op
  • even inhoudelijk; Ik vraag mij af als je nu een merk in de schappen van een supermarkt hebt, of een produkt in de markt wilt zetten, wat is dan tegenwoordig het gemiddelde percentage dat je van je marketingbudget inzet voor het fenomeen internet-advertising.

    Overigens vind ik de post "overig" 3,93% erg hoog en dan "search" (4,52%) weer erg laag. ben dan ook benieuwd wat men exact met "search" bedoelt

    geplaatst op
  • Reinout, de mediabestedingen (over de gehele markt) voor internet worden geschat op ca. 2-5 procent terwijl de mediaconsumptie voor internet worden geschat op ca. 20 procent. Oftewel, we zitten verhoudingsgewijs veel meer op internet dan dat er advertentiebudget naar toe gaat. Er ligt nog veel werk voor de evangelisten dus!

    geplaatst op
  • Uiteraard zie ik ook graag zo veel mogelijk budget vrijgemaakt worden voor online promotie maar als je met 5% van je totaalbudget 20% via internet weet binnen te halen dan doe je het toch netjes. En vergeet niet de invloed van offline reclame op naamsbekendheid etc. waardoor men op internet sneller tot aankoop overgaat.

    geplaatst op
  • Kasper, let wel, dit zijn geen 20% omzetten via internet maar tijdsbestedingen aan internet. Oftewel, de consument besteed gemiddeld 20% van zijn tijd aan internet en 80% aan andere media (tv, radio, print). Als we vervolgens kijken naar hoeveel budget de adverteerders besteden aan advertenties in de verschillende media dan gaat maar een klein deel (2-5%) daarvan naar internet terwijl dit eigenlijk 20% zou moeten zijn als we naar de mediaconsumptie kijken.

    Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd ;-)

    geplaatst op
  • Ah ik vond de term 'display' al zo vaag maar dit verklaart inderdaad een hoop en dan is mijn vorige opmerking een losse kreet ;-)

    geplaatst op
  • Op Emerce geeft Igor Beuker een reactie op de onofficiele cijfers voor search:

    (...) De cijfers over uitgaven bij Google en Yahoo (voorheen Overture) zijn niet officieel, aldus IAB Nederland-directeur Igor Beuker. Immers, Google mag van het Amerikaanse hoofdkantoor geen lokale marktcijfers geven. Het gevolg is dat Yahoo ook zijn mond houdt. Hoe Beuker aan de Google- en Yahoo-cijfers komt, wil hij niet kwijt. Maar de getallen zijn volgens hem betrouwbaar en zelfs aan de lage kant. "De reclamebestedingen bij zoekmachines groeien wereldwijd jaarlijks met 100 procent, in Nederland nog wat sterker. Daarom zullen Google en Yahoo deze cijfers niet ontkennen. Dat weet ik zeker." (...)

    Paul Aelen van Checkit reageert:

    (...) We hebben vorige week een column geschreven in de Reclameweek. Volgens ons zijn de omzetcijfers die naar Search gaan die door IAB worden gepubliceerd veel te laag. Deze inschatting hebben we gemaakt op basis van een eigen berekening en eveneens betrouwbare (niet openbare bronnen) ;-) (...)

    Lijkt een eindeloze discussie zolang de verschillende marktpartijen niet de cijfers aanleveren.

    geplaatst op
  • Verbaasd me nog steeds dat na 7 jaar zoekmachine marketing, er nog steeds geen SEM branche organisatie is. Inmiddels zijn er meer dan 50 bedrijven die zich specialiseren in zoekmachine marketing, met een gezamenlijke omzet realiseren van minstens EUR 20 miljoen (schatting). Dan zou je toch onderhand wel een branche organisatie verwachten ter promotie van zoekmachine marketing.

    Vooralsnog moeten we het dan met Buitenlandse cijfers/onderzoeken om het succes van zoekmachine marketing aan te geven?? Ook is het voor veel bedrijven niet duidelijk, welke partijen er allemaal zoekmachine marketing aanbieden of wat men kan.

    Misschien tijd voor een zoekmachine marketing gids?

    geplaatst op
  • Paul, je wil niet weten hoeveel discussies hierover al zijn gevoerd.

    geplaatst op
  • Ook Planet legt de nadruk op de discutabele omvang van 'zoekreclame'. Jammer dat hier opnieuw de discussie over gaat terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over de enorme toename die we zien (met o.a. als gevolg dat er grote behoefte is aan online marketeers, salesmensen, etc).

    geplaatst op
  • Krijg net persbericht binnen van Nielsen Media Research:

    De bruto mediabestedingen voor nationale merken en diensten aan online display advertising zijn in het eerste halfjaar van 2006 met 35% gestegen in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. In totaal werd bruto bijna € 97 miljoen besteed aan advertenties in de vorm van onder andere banners, buttons en content-ïntegratie. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research. Bedrijven uit de branches Media, Telecom/ICT en Financiële dienstverlening adverteren veruit het meest op internet.

    De bruto mediabestedingen uit online display advertenties zijn gebaseerd op de registratie door Nielsen Media Research van de grootste internetexploitanten: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom, TradeDoubler, PCM, De Telegraaf en Daisycon. De bestedingen voor zoekmachines ontbreken in de registratie. Het grootste deel van de groei van de bestedingen ten opzichte van 2005 is autonoom, een deel komt voort uit de uitbreiding van het aantal internetexploitanten met Daisycon. Zij is met een webmaster-netwerk van ruim 30.000 aangesloten webmasters marktleider in Nederland op het gebied van Performance Based Online Marketing met diensten als Affiliates.nl, Kliks.nl en Leadbutler.nl.

    Grootste adverteerder in de eerste zes maanden van 2006 was Philips met € 3,7 miljoen. Dat is opvallend, omdat het elektronicaconcern in het eerste halfjaar van 2005 maar iets meer dan € 100.000 besteedde aan adverteren op internet en niet actief is in de top drie van meest adverterende branches op internet. KPN is de op een na grootste adverteerder met € 2,9 miljoen. De bestedingen van het telecombedrijf namen met bijna 50% toe in vergelijking met vorig jaar. Derde is Google dat net als Philips fors meer investeerde in online display advertising.

    Unilever, dat een jaar geleden aankondigde meer te gaan adverteren op internet ten koste van televisie en tijdschriften, is met de divisie Home & Personal Care op de 19PeP plaats terug te vinden en met de divisie Foods op de 51PeP plaats. De gezamenlijke bruto mediabestedingen op internet van deze divisies bedroegen in het eerste halfjaar bijna € 1,3 miljoen, een stijging van 154%. In de bestedingen aan online display advertising zijn niet de bedragen opgenomen die adverteerders uitgeven aan speciale websites voor bepaalde producten, bijvoorbeeld met aan het product gerelateerde informatie, online games of tijdelijke actiesites.

    Banners, buttons en skyscrapers zijn met een aandeel van 54% in de bestedingen nog steeds de populairste vorm van online display advertising. In vergelijking met vorig jaar nam hun populariteit zelfs toe, want toen bedroeg hun aandeel 45%. De stijging is ten koste gegaan van met name contentïntegratie, dat met een totaal aan bestedingen van ruim € 28 miljoen in de eerste helft van dit jaar een aandeel heeft van 29% tegen vorig jaar 36%.


    Heb nog geen tijd (gehad) om er in detail naar te kijken; zal ik vanavond doen en er wellicht nog een apart bericht van maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.