Omvang klikfraude bij tekstadvertenties overdreven?

11 augustus 2006, 05:00

Omvang klikfraude overdreven?Eerder deze week publiceerde Google het rapport ‘How fictitious clicks occur in third-party click fraud audit reports’ (pdf) waaruit blijkt dat de omvang van de klikfraude bij tekstadvertenties wordt overdreven (via: Webwereld).

In het rapport stelt Google dat Clickfacts, Click Forensics en Adwatcher, de drie grote bureaus die de klikfraude van advertenties meten, een te hoge schatting geven van de omvang van het probleem. In tegenstelling tot wat eerder werd beweerd, is Google er niet van overtuigd dat 14 tot 35 procent klik frauduleus is.

Nu gebruik ik Google Adwords al vanaf de lancering in 2003 en heb zelf nog nooit iets gemerkt van klikfraude. Al eerder vroeg ik mij dan ook af hoe serieus dit probleem in Nederland is maar heb daar nooit goed inzicht in gekregen. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Vincent Vega

    Ik heb tot voor kort dit ook gemeten, maar ik heb ook nooit iets van klikfraude kunnen constateren.


    11 augustus 2006 om 05:51
    Baronnn

    In het rapportencentrum van Google zie je welk percentage per campagne door Google is gekenmerkt als frauduleuze kliks. Interessant is om het verschil te zien tussen kliks op zoeken en kliks op sites van derden.

    Daarnaast kun je (mits je de campagnes per doelgroep/product/land/…) hebt ingericht zien of er verschillen zijn tussen de campagnes.

    Google heeft laatst een rechtzaak met bedrijven geschikt voor in totaal 90 miljoen dollar (30 miljoen voor de advocaten…). Bedrijven konden zich via een schrijven uit de schikking halen. Dit is de enige manier om in de toekomst eventueel nog een nieuwe rechtzaak aan te spannen (goed vangnet van Google!!). Wereldwijd hebben iets meer dan 500 bedrijven zich maar uitgeschreven hiervoor.


    11 augustus 2006 om 05:58
    Kasper Katje

    Er wordt teveel geschermd met de woorden fraude en frauduleus, niet elke invalide click is een frauduleuze click.


    11 augustus 2006 om 07:05
    media

    @Ruud: Google meldt geen harde cijfers in het rapport maar beargumenteert waarom onderzoek van derden een overschatting opleveren. Dank overigens voor de link naar Emerce. Wilbert Philippo schrijft daar “Een onderzoekje onder onze klanten heeft aangetoond dat op een aantal van 250.000 clicks het door Google gerapporteede ‘invalid click percentage 3,08% is.”

    @Peter: Nog niet gezien maar ga het zeker lezen!

    @Kasper: Mee eens en dat is eigenlijk ook het belangrijkste argument van Google, niet elke invalide klik is een frauduleuze klik. Er kunnen ook andere redenen voor zijn!


    11 augustus 2006 om 07:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!