Hoe serieus is het probleem van klikfraude?

8 maart 2005, 06:20

We hebben al vaker geschreven over klikfraude en ook tijdens de SES 2005 in New York was er weer volop aandacht voor dit onderwerp. In de VS zijn inmiddels cases bekend waarbij bedrijven meer dan $100.000 aan schade hebben door klikfraude (zie o.a. artikel News.com) en volgens een recent artikel in ClickZ zijn het vooral de affiliatepartners (websites die meedoen aan affiliateprogramma’s) die verantwoordelijk zijn voor de klikfraude dat als een van de grootste bedreigingen van de zoekmachine marketingmarkt wordt gezien.

In Nederland heb ik nog niets gehoord over klikfraude maar dat wil niet zeggen dat klikfraude hier niet plaats vindt. Iemand toevallig bekend met Nederlandse bedrijven die de dupe zijn geworden van klikfraude?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    mangold

    Ik wacht nog steeds op het eerste virus dat volautomatisch miljoenen AdWords advertenties aanklikt. Ben erg benieuwd wat dát voor uitwerking heeft…


    8 maart 2005 om 07:05
    mangold

    De schade die i-faker aanricht valt best mee, omdat maar een paar mensen er gebruik van maakt. Maar de schade van een autoklik virus is nauwelijks te overzien, omdat ‘de hele wereld’ in zo’n geval – onbewust en ongewild – continu advertenties aanklikt.


    8 maart 2005 om 07:29
    Jan Oostijen

    De “Pay per Click” programma’s zijn voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen dat er niet (bewust) gesjoemeld wordt. Ik had nog niet gedacht aan de optie van Carl. Een “klikvirus” zal het hele model op z’n kop kkunnen zetten.

    Heb overigens goede ervaringen met pay per click programma’s: ik denk dat er maar weinig andere vormen van marketing zijn waarbij zo nauwkeurig bepaald kan worden wat de rentabiliteit van de campage is.

    Heb overigens 1 negatieve ervaring met “pay per click”

    Van fraude wil ik niet spreken, ik kan wel zeggen dat ik ervaring heb met een niet nader te noemen prijsvergelijker die een aantal kliks in rekening heeft gebracht die een factor 6 afwijkt met onze eigen statistieken. De aanbieder doet het verhaal af met het antwoord: “Jullie statistieken kloppen niet”.

    Met alle andere programma’s hebben wij een verschil van maximaal 10%. Ben wel benieuwd in hoeverre meerdere mensen hier ervaring mee hebben.


    8 maart 2005 om 19:08
    Steel

    @Jan, je bedoelt de prijsvergelijker die naar het oude tros-programma is genoemd?


    9 maart 2005 om 09:51
    Daniel Markus

    Met I-faker kan je helemaal geen clickfraude plegen in een adwords campagne.

    Je kan clicks genereren voor je eigen site. Daarmee kun je erg goed je affiliates de indruk geven dat er zeer veel mensen naar hun banners kijken. Wanneer je met je affiliates een CPC overeenkomst hebt kan dat leiden tot oplichterij.

    Maar met clickfraude en PPC campagnes heeft dit niets te maken.

    Ik ben benieuwd wie wel overtuigende argumenten heeft met betrekking tot de bedreiging van clickfraude.

    Volgens mij valt het allemaal nogal mee. Google en Overture zouden maatregelen hebben genomen en je kan zelf natuurlijk ook vrij makkelijk ip-adressen monitoren. Als je dan ziet dat één adres de herkomst met herkomst PPC campagne verantwoordelijk is voor een groot aantal 1-page visits dan weet je hoe laat het is.


    10 maart 2005 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!