Ik wil later webwinkelier worden

9 augustus 2006, 07:14

Het runnen van een winkel op internet is een van de populairste beroepen ter wereld, volgens Elsevier. Op het afgelopen eBay congres in Las Vegas kwamen maar liefst 150.000 Amerikaanse handelaren af om cursussen te volgen en slimme verkooptrucs op te doen. Volgens eBay-bestuursvoorzitter Meg Whitman is Europa druk bezig met het inhalen van zijn achterstand. In Europa verdienen nu ongeveer 90.000 personen hun inkomen als webhandelaar op eBay, tegen 1,4 miljoen wereldwijd. Alleen in Nederland gaat het om ongeveer 5.000 geregistreerde webhandelaren.

De omzet op internet van de gehele thuiswinkelbranche kwam in 2005 uit op 2,2 miljard euro. Hiervan is ongeveer 0,5 miljard euro toe te schrijven aan deze pure webwinkeliers, zo schat de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Tegelijk met dit bericht schrijft Twinkle vandaag dat de verkoop via internet in Frankrijk in 2005 (ten opzichte van 2004) met maar liefst 50% is toegnomen. Het gaat om 13 miljoen Fransen die in het 4e kwartaal van 2005 een product online kochten, met een totale omzet van 2,9 miljard euro. De totale omzet in 2005 was meer dan 10 miljard euro. Ook in Frankrijk zijn kleding, schoonheidsproducten en computerelektronica het meest populair.

Voor Nederlanders met webwinkel plannen komen er 2 belangrijke evenementen aan. Op 17 & 18 januari vinden de Webwinkel Vakdagen plaats. Iets dichterbij, op 26 september, is het evenement Thuiswinkel Update 2006.

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Floris_

    Het is alleen jammer dat Ebay net de prijzen verhoogd heeft voor flink wat opties op de site en dat daarmee een fiks aantal van de handelaren in Nederland het bijltje erbij neergooit. 🙂


    9 augustus 2006 om 07:40
    maarten

    Hi Robert,

    Zetten jullie het ebay magazine eigenlijk nog door? Ik zie het helaas nergens meer in de kiosken.


    9 augustus 2006 om 07:48
    Robert de Boer

    @ Maarten: Ik geen geen idee, ben niet van eBay 😉

    Leest er iemand van eBay mee?


    9 augustus 2006 om 08:00
    maarten

    Jullie waren toch de uitgevers van het magazine?


    9 augustus 2006 om 08:06
    Robert de Boer

    Jullie = eBay?

    Maar ik heb verder niets te maken met eBay, schrijf er alleen een stukje over.


    9 augustus 2006 om 08:43
    arnoud

    @ Robert, Je hebt een heel actueel artikel geplaatst. Ook in mijn omgeving ken ik een jonge gozer die in drie weken tijd een webwinkel uit de grond heeft gestampt. Hij verkoopt professionele scooteronderdelen.

    Het is schijnbaar zo eenvoudig. Je schrijft je in bij de kamer van koophandel, je regelt een BTW-nummer en je kunt de producten van grote merken, zoals Michelin, tegen inkoopprijzen kopen.

    @Floris, ik vind het juist heel goed van Ebay dat zij de prijzen opschroeven. Ten eerste om op langere termijn een gezonde groei te kunnen realiseren. Ten tweede om het kaf van het koren te scheiden. Uiteindelijk zal het niet zo eenvoudig zijn als het allemaal lijkt.

    @Marco, wees blij met het feit dat het onderhoud is afgerond. Ga lekker met je vrouw uit eten en morgen is er weer een dag. De meeste bloggers zijn echt geen kloteklanten. Ze zullen vast begrip hebben voor de situatie.

    Groet,

    Arnoud


    9 augustus 2006 om 13:24
    media

    Ga inderdaad zo maar afsluiten voor vandaag. Er is toch weinig meer aan te veranderen; dank voor de tip Arnoud!


    9 augustus 2006 om 13:27
    amsterdamant

    Een vriendin van mij is zo’n ebay Powerseller, zij voorziet in haar inkomen met een online winkel in damesschoenen en -laarzen van Prada, Gucci et cetera. Wat mij wel opvalt in haar verhalen is dat het nog lang niet zo makkelijk is om een succesvolle winkel te drijven. Los van promotie (en laat ik haar hier even helpen http://www.uccigucci.com 😉 is ze veel tijd kwijt met de administratie van de geldhandelingen & krijgt ze met heel veel grotere en kleinere criminelen te maken die haar proberen haar handel afhandig te maken. Ook is het met vallen en opstaan leren wat online wel, en wat niet verkoopt & waar je redelijke marges op kunt realiseren.

    Misschien eens een leuk verhaal voor marketing 212 of IPAN. Er zijn inmiddels ook al mensen die hun geld verdienen met het geven van cursussen aan mensen die Ebay powerseller willen worden. Moet de overheid dit niet fijn stimueren? Meer vrouwen aan het werk dooor Ebay?

    & Op de business school waar ik les geef laten we de leerlingen op enig moment een ebay winkel opzetten om de beginselen van echt zaken doen onder de kknie te krijgen.


    9 augustus 2006 om 13:59
    media

    Was de omzet van marktplaats inmiddels al niet meer dan 4 miljard? Voor een groot deel afkomstig van autoverkoop maar toch.

    Hoe zit dat eigenlijk bij Speurders Maarten?

    Zal binnenkort maar weer eens wat cijfers op een rij zetten!


    9 augustus 2006 om 14:14
    Svinus

    toch ben ik benieuwd hoeveel van deze winkels over enkele jaren nog gaan bestaan. ook aan een webwinkel zijn nadelen verbonden


    9 augustus 2006 om 15:49
    maarten

    Volgens mij publiceerde martkplaats 2 miljard omzet op basis van schattingen (dit is bij sites als de onzen niet gemakkelijk te controleren, veel vindt offline plaats, in tegenstelling tot het in amerika erg populaire ebay). Speurders.nl heeft aan de hand van sell-through onderzoeken en bezoekcijfers een schatting gedaan die uiteraard iets lager ligt, maar op dezelfde rekenmethode rond de 1.8 miljard zou liggen. Relatief een kleiner verschil dan de grootte van onze sites zou staven (ongeveer 1:0,7), maar Speurders.nl heeft veel autos te koop staan, die de gemiddelde prijs fors opdrijven.

    De Speurders.nl professionals (in het eerste half jaar zijn er al twee opleidingen afgerond), brengen ook veel grote partijen in. Inmiddels zijn – meen ik – de eerste 40 mensen voltijd bezig met de aan en verkoop via de site, en kunnen hier goed van leven.

    semi-offtopic: Net het boek van Bob Crebas gelezen (althans.. de periode die voor mij relevant was). Erg leuk en een aanrader en een leuk kijkje in de keuken.

    MR


    9 augustus 2006 om 17:00
    maarten

    Sorry voor deze gonny-van-onderhuren achtige vertyp-ingen. Ik bedoelde uiteraard marktplaats.nl


    9 augustus 2006 om 17:02
    Arnoud Rademaker

    @ Marco. Ik ben in dit kader benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van netwerkmarketing. Webwinkels, zijn zij niet een nieuwe variant op de formule van netwerkmarketing?

    Overeenkomsten;

    – verbluffend eenvoudig te starten

    – direct van de producent af te nemen

    – volgens mij vooral via/via aan de man/vrouw te brengen

    – voor de meeste mensen net zo moeilijk vol te houden, zo lijkt mij.

    Verschillen

    – geen tussenkomst van tussenpersonen

    – internet ondersteunt het verkoopverhaal

    @Svinus. Kun je de nadelen concretiseren?

    @At on a mission. Kun je een samenvatting geven van de belangrijkste lessen, welke je leerlingen hebben geleerd?

    Groet,

    Arnoud


    9 augustus 2006 om 17:02
    Kasper Katje

    Zijn webwinkels nieuw dan Arnoud? Dacht het niet.

    En het vergelijken van netwerkmarketing met e-shops is hetzelfde als netwerkmarketing vergelijken met de gewone detailhandel. Uiteraard zijn er raakvlakken maar zijn op een totaal ander concept gebaseerd.

    (toevoeging aan/verplaatsing naar de) verschillen:

    -Webwinkels moeten het over het algemeen van (oline) adverteren hebben, niet van de ‘vriendenkring’ en het ‘netwerk verkooppraatje’ hoeft dus niet steeds afgedraait te worden en zodoende waarschijnlijk langer vol te houden.

    En veel netwerkmarketing loopt tegenwoordig juist ook via het internet.


    9 augustus 2006 om 17:51
    Arnoud Rademaker

    @ Casper, Bedankt voor je reactie.

    Volgens mij zijn (eind jaren negentig) vooral bestaande winkelformules, bijvoorbeeld Albert Heijn, begonnen met een webwinkel. In navolging van bijvoorbeeld bestaande winkelketens springen ook particulieren op deze rijdende trein. Zoals Maarten schrijft zijn er binnen zijn setting 40 mensen die hiervan kunnen leven.

    Ik heb het niet over de verkoop van je goede, bruikbare, afgedankte spullen die je internet wilt verkopen.

    Ik heb het over officiële verkoopkanalen. Soms van grote merken. Ter illustratie: http://www.vanlaar-scootperformance.nl . Het lijkt mij voor deze webwinkels een hele klus om het vertrouwen te winnen van kritische en mondige consumenten. Hierbij denk ik aan de manier waarop je klachten afhandelt en bijvoorbeeld service verleent.

    Ik blijf me verbazen over het gemak waarmee onervaren particuliere webwinkeliers rechtstreeks van de fabriek kunnen kopen.

    Kunnen dit soort bedrijfjes failliet gaan? Worden deze faillisementen dan officieel geregistreerd door het CBS?

    Nou ja, ik vind het een bereninteressante ontwikkeling.

    Groet,

    Arnoud


    9 augustus 2006 om 18:38
    Alexander

    Er zijn vele vormen mogelijk voor een internetwinkel, producten en diensten via dit distributie kanaal aanbieden en het rendement hierop blijven verhogen is een leuke en altijd bewegende bezigheid … 🙂


    9 augustus 2006 om 19:40
    amsterdamant

    @ Arnoud, Het bleek de afgelopen jaren voor de meeste van onze studenten te hoog gegrepen om een bedrijf in de ‘echte wereld’ op te zetten, al was het maar om de daarmee samenhangende investeringen. Stage’s en dergelijk moesten dan de praktijk zo dicht mogelijk benaderen. Ik merk dat er andere dingen geleerd wordt, er anders geleerd wordt, als er echt zaken moet worden gedaan. Maar misschien dat ze dat leereffect ook hadden bereikt als we ze allemaal een marktkraampje hadden gegeven op de Albert Cuijp.


    10 augustus 2006 om 20:51
    Arnoud Rademaker

    Beste ant on mission,

    Ik vermoed dat er, qua leerprocessen, overeenkomsten zijn te ontdekken bij het opzetten van een webwinkel en het beleggen in aandelen. Over het algemeen leert men deze leerervaringen in de praktijk. Veel starters zijn in mijn ogen onvoldoende voorbereid op wat komen gaat. Er zijn bijna geen drempels die het opstarten verhinderen.

    De leerprocessen zijn

    – functiegericht, zoals het opzetten van een webwinkel en het opzetten van beleggingsstrategie.

    – Procesgericht, het omgaan met emoties, gedachten, kernkwaliteiten en (sociale)vaardigheden.

    -Contextgericht, zoals het leren omgaan met (veranderende) omgevingsfactoren.

    Uit jouw reactie maak ik op dat de leerlingen vooral ten aanzien van de laatste twee punten (onverwachte) leerervaringen hebben opgedaan. Klopt dit?

    En ja, op de markt staan zou de animo voor de meeste jongeren doen bekoelen. Internet sluit meer aan bij hun belevingswereld.

    Groet,

    Arnoud


    11 augustus 2006 om 05:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!