50 Plus Beurs gaat voor de verleiding

50 Plus Beurs gaat voor de verleiding

De 50 Plus Beurs, met partners als Plus Magazine, Senior en Omroep MAX, heeft dit jaar het thema ‘verleidelijk’. De beurs wordt georganiseerd van 20 tot en met 24 september in de Jaarbeurs in Utrecht. De organisatie wil met het thema duidelijk maken dat 50 plussers nog verleidelijk, aantrekkelijk en uitdagend kunnen zijn.  Dat laten ze zien met de Verleidelijke 50Plus Verkiezing. Het gaat daarbij niet alleen om het uiterlijk. Zij zijn op zoek naar de vrouw of man met de meest verleidelijke blik, met sex-appeal, die trots is op haar/zijn uitstraling en levenslust. Zelfbewustzijn, vitaliteit, levenservaring en persoonlijkheid, scoren hoger dan ‘rimpelvrij’ of ‘superslank’.
Naast deze ‘verleidelijke’ verkiezing probeert men met de website deelnemende plussers over te halen tot het spelen van spelletjes waarbij dagelijks prijzen kunnen worden gewonnen. Een aardig stukje interactiviteit.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Als ik 80 jaar ben, wil ik nog niet tot de groep 50Plus wil behoren. Ik slaap slecht van de gedachte dat ook ik over een paar jaar ook plotseling te gaan behoren tot de 50Plus gemeenschap.
    De 50plusBeurs probeert mij desondanks aan te moedigen langs te komen.
    Met de gratis OAD bus.
    en dat spelletje : memory met 16 vakjes.
    Ik ben benieuwd hoe oud de marketeer is die denkt 50plussers hiermee te verleiden.

    geplaatst op
  • Helemaal met je eens Gerrit-Jan. In mijn eerdere posts zet ik grote vraagtekens bij de term 50Plus. Ik vind het wel een goede zaak dat ze, ondanks de negatief geladen term 50 plus, toch willen benadrukken dat oud zijn en worden sexy, verleidelijk en aantrekkelijk kan zijn. Ze zijn mijns inziens in ieder geval op weg in de goede richting.
    Heb jij een suggestie voor een alternatief op de benaming 50 plus?

    geplaatst op
  • Als ik 80 jaar ben, wil ik nog niet tot de groep 50Plus wil behoren.


    Dat heet ontkenning ;-)

    Nee hoor, dat is van alle leeftijden en het merendeel van de mensen wil zich gewoon jong, actief etc. blijven voelen en dus vooral niet een 'oudheids'stempel opgeplakt krijgen.

    Zelfs mijn oma van 93 moppert dat ze tussen 'al die oudjes' zit in het verzorgingstehuis :-P

    geplaatst op
  • @Arjan, Een alternatieve fatsoenlijke benaming lukt nooit. Je zal terug moeten in denken naar de basis. Het verschil tussen ouderen en jongeren is voornamelijk ontstaan doordat ouderen "met pensioen" mogen "na een leven van hard werken". Marketeers zijn daar op ingesprongen en proberen deze groep al een aantal jaren als groep te bewerken. Het is mijn vak niet maar ik hoor dat ze dat nauwelijks lukt.

    En dat verwondert me niks. Je kunt wel specifieke producten aan ouderen verkopen maar zodra je die groep gaat aanspreken als groep, met zo'n rare leeftijdsgrens, dan haken de meeste af. Een stoel waar je makkelijk uit kunt opstaan, prima. Maar prijs em niet aan als een 50plus stoel want dan zit je als 50plusser mooi voor gek.

    geplaatst op
  • Goed punt Gerrit-Jan! Maar nu de vraag hoe je dan de doelgroep aanspreekt als je bijvoorbeeld een event zoals de 50 Plus Beurs wilt aanspreken in de media. Hoe zou je dat dan doen?

    geplaatst op
  • Marco, je vraagt mij een oplossing te bedenken voor de spagaat waar een dergelijk event zichzelf in heeft gebracht. Zij zijn degene die een scherpe tweedeling aanbrengen in de generaties 50min en 50plus; niet ik. Zij lossen het probleem dus maar zelf op.

    Het is namelijk een verdeling waar ik geen enkele noodzaak voor zie.
    Ik kan mij een beurs voorstellen met bedden voor lichamelijk sterke mensen en zwakkeren.
    Ik kan mij een beurs voorstellen met reizen van "wild-water-varen" tot OAD busreizen.
    Ik kan me ook een beurs voorstellen met medische hulp

    Maar ik wil mijn fantasie niet gebruiken om mij een ouderenbeurs voor te stellen. Ontkenning? Misschien, maar juist door vast te houden aan die verdeling worden de verschillen in generaties opgeklopt.
    Met genoegen zie ik dus marketeers kijken naar die aantrekkelijk rijke groep ouderen en er maar niet in slagen die ook echt te bereiken. En laten we dat maar mooi zo houden.

    geplaatst op
  • Wat dacht je ervan om de groep happy pensionado's te noemen. De naam 50 plus is oubollig. Weliswaar een kreet niet in de nederlandse taal, maar moderne mensen (ook ouderen) zijn tegenwoordig wereldburgers.

    Aangezien deze groep goed in de slappe was zittende burgers het hele jaar genegeerd wordt door bedrijven, reclamebureaus en marketingvogels valt een evenement als 50 plus beurs gewoon op, dat krijg je als je er zo'n uitzonderingssituatie van maakt.

    Doseren is het toverwoord gewoon het hele jaar door in sterspots, reclame's op internet, tijdschriften, kranten en brochures ouderen "op laten treden", dan word het een tendens en niet een eenmalige, veel te beladen, jaarlijkse happening. Integreren......... want het leven houdt niet op bij veertig al krijg je wel sterk het vermoeden dat dit zo is bij het doorbladeren van een stapel kranten, tijdschriften, brochures en reclamefolders.

    Misschien eens per reclambureau een "oudere yup" toevoegen om de doelgroep te bereiken,
    marianne

    geplaatst op
  • Ik was er afgelopen vrijdag. De 50+beurs.
    Daar deed een vriendelijke mevrouw van vitaal.nl ons de suggestie om leeftijdsgroepen in 10 jaar te splitsen (50-er, 20-er, 80-er...) en NOOIT meer te spreken over 50, 60 of 65 plussers...
    Terplekke hebben ik en mijn businesspartner Gerard Kromhout de beurs omgedoopt tot de 70-er beurs.
    Misschien omdat het een vrijdag was, misschien omdat het al de derde dag was, maar ik heb geen vijftigerer of 60-er gezien.
    Wij (dertigers) werden vreemd aangekeken en ik geloof zelfs dat Gerard een paar keer een snoepje kreeg aangeboden.

    De beurs zelf zorgde ook nogal voor verwarring:
    Het leek ons een redelijk principe dat je een doelgroep altijd in z'n eigen taal wil aanspreken, wil betrekken bij z'n eigen leeftijdsgenoten en eigenlijk bij de groep die net iets jonger is...

    Dat zou je van de standhouders (waaronder grote merken!) verwachten...
    Maar nee!
    50+ vakbonden (die zijn er voor werkende mensen) ondersteunen hun communicatie met banners waarop stokoude opa's worden afgebeeld.
    Het 'computerhoekje' was volledig offline en productaanbod kwam niet verder dan senioren windowsversies en natuurlijk de 'Jip en janneke' boeken van Addo Stuur.

    Voor de rest vooral drukte bij de gratis weggevertjes en vooral geen vernieuwende producten...

    Onder de lezers van MF zullen ongetwijfeld veel 50ers rondlopen. Ga nooit op de derde dag naar de 50+beurs, daar wordt je niet blij van...

    geplaatst op
  • @Bas. Het is geen uitzondering dat je alleen maar 70-jarigen hebt gezien. Dat heet aspiratieniveau. Iemand van 70 wil graag als 50+er gezien worden. Iemand van rond de 50 wil dit zeker niet!

    Zo'n beurs zou ook niet vanuit doelgroep ingestoken moeten worden maar vanuit concrete behoeftes en dan trek je ook de bijbehorende doelgroep. 50+ers hebben uberhaupt geen tijd om door de week een beurs te bezoeken. Dan werken ze nog!

    geplaatst op
  • Ts

    geplaatst op
  • Ik wil graag reageren op de vraag van Arjan in't Veld zaterdag 5 augustus 2006, 17:43
    "Heb jij een suggestie voor een alternatief op de benaming 50 plus?"

    Wij, King Arthur Groep, hebben daar iets voor bedacht.

    Yoppie: Youthful Older Person, with Plenty of Interests en Experience.
    King Arthur Groep introduceerde de naam Yoppie op de 50 plus beurs in 2007. Deze nieuwe naam voor senioren is bedacht als analoog op de doelgroepbenaming Yuppie. De T-Shirts met de tekst: "ik ben een Yuppie, bent u een Yoppie?" en "Ik ben een Yuppie, mijn oma is een Yoppie", vielen zeer bij de bezoekers aan de beurs in de smaak.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.