SeniorWeb groeit nog steeds

SeniorWeb groeit nog steeds

Hoewel veel marketeers nog steeds veronderstellen dat ouderen weinig van computers weten, weinig gebruik maken van internet en zich dan vooral beperken tot e-mailen en informatie zoeken, blijkt uit het jaarverslag 2005 van SeniorWeb , geplubiceerd in juni van dit jaar, dat ouderen die niet met de computer zijn groot gebracht toch zeer goed in staat zijn om het apparaat ook te gebruiken voor het spelen van spelletjes, luisteren van muziek, bewerken van foto’s, internetbankieren, chatten en downloaden. Het ledenaantal van SeniorWeb groeide in 2005 met 30 procent tot 55.000 leden. Het aantal bezoekers op de website steeg van 600.000 naar 700.000 met een gemiddeld aantal bezoekers van 23.000 per dag

Op de website van SeniorWeb is er aandacht voor de verschillende computerhobby’s zoals digitale fotografie en muziek, maar ook voor onderwerpen als computerveiligheid en -onderhoud. Het idee is dat senioren elkaar helpen deze zaken onder de knie te krijgen. SeniorWeb is er voor en door senioren. Om de vele bezoekers van de website meer te bieden, is in 2005 het aantal nieuwsitems op de homepage verhoogd van 7 naar 8. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te chatten met medebezoekers/senioren op 50PlusNet. Deze dienst telt inmiddels ook een kleine 13.000 leden.

In het jaarverslag meldt SeniorWeb dat de overheidssubsidie voor de site is gestopt. Toch wisten zij vorig jaar een positief eindsaldo te behalen van 2.000 Euro.

Ondanks haar groeiende ledenaantal van ruim 50.000 leden is de site blijkens het geringe aantal advertenties, voor adverteerders niet interessant. De vraag rijst sterk of SeniorWeb zich genoeg kan onderscheiden van nieuwe initiatieven als Vijftigplusser.nl. Daarbij is de term ‘senior’ alsmede de term ‘50 plusser’ achterhaald en niet aansluitend bij de wensen van de groeiende seniorendoelgroep. Eerder introduceerde Motivaction al de Mokka’s als alternatief. De 50 Plus Beurs heeft inmiddels reclamebureau Imagine, dat het boekje Babybooming Business publiceerde, in de arm genomen om de reclameuitingen omtrent deze beurs te verzorgen. Wellicht is het dan nu tijd voor (interactieve) marketing gericht op een nieuwe volwassen groep consumenten die zich geen senior voelt, geen 50 plussers, geen bejaarde en al helemaal geen oudje.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Het lijkt mij dat ze eens andere domeinnamen moeten kiezen als ik dit - http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060713_mokka_marketing/ - bericht lees.

    geplaatst op
  • Het bedrijf dat de advertenties verzorgt op seniorweb.nl noemt hele andere aantallen bezoekers...

    http://www.mediaplusbv.nl/home/index.php?a=YToyOntpOjE7YToxOntzOjU6Imdyb3VwIjtzOjE6IjciO31pOjI7YToxOntzOjU6Imdyb3VwIjtzOjE6IjciO319

    Maar misschien is die website sinds 2000 niet meer begewerkt? Zo ziet die website er wel uit ;-)

    geplaatst op
  • beste Arjan,

    je hebt gelijk dat je je afvraagt of een website als Seniorweb zich nog wel kan onderscheiden van een website als Vijftigplusser.nl. Zo zijn er nog vele andere websites gericht op senioren. Allemaal verwijzen ze in hun naam naar senioren, vijftigplus, ouderen, et cetera. Er is sprake van een overaanbod en versnippering van interessante informatie. De grootste oorzaak voor de verkeerd gekozen namen op internet zijn toch de zoekmachines zoals Google waar men door de sitenaam hoog in de zoekresultaten wil eindigen. Marketing en communicatie, dus ook de websites, gericht op ouderen worden pas effectief en weer onderscheidend ( en leveren meer op ) als ze zich gaan bezighouden met wat de ouderen beweegt en niet met wat ze in de ogen van anderen zijn.

    Overigens is de naam MOKKA's (Mondige Oudere, Kapitaalkrachtige en Actieve 50 plussers ) van Motivaction niet bepaald geschikt om de hele groep ouderen te omschrijven. Want naast de grote en groeiende groep van Baby Boomers zijn er in Nederland ook nog heel veel ouderen die minder kapitaalkrachtig zijn door te weinig pensioen of vanwege eerdere scheidingen, een AOW hebben, niet zo mondig zijn, een lagere opleiding hebben genoten, minder mobiel zijn, et cetera. Ik heb sterk de indruk dat we meer bezig zijn om de totale groep van ouderen te versnipperen in subsegmenten waardoor we inmiddels het overzicht op het totaal aan het verliezen zijn.

    Herbert Driessen

    geplaatst op
  • Voor wie het heeft gemist, afgelopen week had Adformatie het artikel 'Waarom 50-plussers anders naar reclame kijken'. Een artikel van Jeroen Mirck (geinspireerd door de recente blogdiscussies over seniorenmarketing wellicht?) waarin hij o.a. ingaat op de 50+ Advertising Monitor van AgeWise.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.