Zoekwoorden worden steeds duurder
Adverteren bij zoekmachines als Google en Yahoo wordt steeds duurder, aldus Chris Sherman, hoofd van SearchEngineWatch.com. Hij zei dit op een Amerikaans congres over zoekmachinemarketing. Belangrijkste reden: Grote ondernemingen ontdekken het internet…
Volgens SearchEngineWath.com zullen de grote ondernemingen zich binnenkort ook bezig gaan houden met zoekmachinemarketing en daardoor de prijzen opdrijven. Deze grote ondernemingen zullen zich niet echt gaan bezighouden met conversies op de zoekwoorden, maar gewoon kost wat kost bovenaan de resultaten willen staan op de voor hun belangrijke zoekwoorden en hiermee zullen dus de prijzen stijgen.
Dit is natuurlijk slecht nieuws voor de kleinere ondernemingen die nu nog relatief goedkoop op de zoekmachines kunnen adverteren, maar goed nieuws voor Google en Yahoo. Google zag haar kwartaal winst al flink stijgen maar een stijgende prijs per klik is natuurlijk nog lekkerder.
De vraag is dan natuurlijk of die stijgende prijs voor degenen die Googles advertenties op hun site weergeven ook extra winst oplevert. Is het niet zo dat Google dat verschil makkelijk stiekem in eigen zak kan laten verdwijnen? Als websitebeheerder heb je volgens mij geen inzicht in hoe Google de inkomsten voor de advertenties verdeelt.
Het koste wat het kost bieden om maar bovenaan te staan komt inderdaad voor bij bedrijven met diepe zakken en relatief weinig kennis van het mooie vak dat Search Engine Advertising heet.
Echter, search engine advertising bureau’s zouden hun klanten ook mogen opvoeden. Wanneer een ieder aangeeft welk percentage van de via Adwords en Yahoo advertenties gegeneerde omzet wordt besteed aan advertentiekosten, dan zijn ook marketing managers van grote ondernemingen niet blij met een ‘zet-me-op-de-eerste- plaats- biedingsstrategie’.
Marketing Managers die elementaire kennis van Search Engine Advertising hebben, bekijken SEA vaak realistischer, kritischer maar ook professioneler dan traditionele televisie, tijdschrift of abri reclame.
En gelukkig helpt zelfs een publiekstijdschrift als de The Economist met een artikel over de meetbaarheid van resultaten.
Kortom, hoe sneller de marketing manager door ons bewust wordt gemaakt van de mogelijke berekening van return-on-investment, hoe minder snel de kosten per klik stijgen.
Ik denk dat Yahoo en Google wel een extra puntje afromen en in eigen zak steken, maar dat ook zeker de website beheerder er van gaat mee profiteren. Waarom? Iedereen is tevreden en dat willen zeker Google en Yahoo zo houden, lijkt me. Bij de marketeers is het zo duidelijk dat er extra geld valt te verdienen dat er weerstand komt als alleen Google en Yahoo van deze marktontwikkeling zouden profiteren. Ik zie de ontwikkelingen met veel interesse tegemoet!
“Kortom, hoe sneller de marketing manager door ons bewust wordt gemaakt van de mogelijke berekening van return-on-investment, hoe minder snel de kosten per klik stijgen.”
Volgens mij is branding de oorzaak van de prijsstijgingen en niet de beperkte kennis van de marketing managers. Ik merk het zelf ook bij mijn eigen campagnes dat sommige ondernemingen dusdanig veel betalen dat hier onmogelijk mee geconcurreerd kan worden.
Daarnaast is het zo dat het heel moeilijk te meten is of bezoekers die op een Adwords reclame klikken, zonder de reclame ook de site hadden bereikt. Bijvoorbeeld mensen die naar KPN zoeken. In hoeverre houdt ROI hiermee rekening…..
Het lijkt me dat dit ook een positieve uitwerking kan hebben, namelijk op de kwaliteit van de websites. Het zal voor MKB-bedrijven belangrijker worden om hun site zo in te richten dat ie goed leesbaar is voor de zoekmachines.
Toegegeven, het blijft lastig om dan hoog te scoren in de zoekmachines, maar de sites worden er wel beter van.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!