Kijkcijfers meten via een mobiele telefoon
Onderzoeksbureau Nielsen Media Research wil vanaf november dit jaar gaan meten hoeveel mensen er nu eigenlijk naar tv-reclames kijken. Zowel tv-stations als adverteerders zouden hierdoor ontdekken dat tv-advertenties aantoonbaar minder goed bekeken worden dan normale tv programma’s. Niet echt nieuws maar vooruit.
Nielsen verondersteld wel terecht dat als gevolg daarvan televisie een gedeelte van zijn alleenheerschappij op advertentiegebied verliest en dat meer reclamegeld zou vloeien naar nieuwe mediavormen zoals het internet, podcasts, weblogs, games, virtuele communities en andere digitale media. Hoe Nielsen de nieuwe meeting wil gaan uitvoeren is nog niet bekend maar inmiddels dienen zich ook andere meetmethoden aan. Immers, de adverteerder wil natuurlijk niet alleen weten hoeveel bereik (capita) de boodschap heeft maar ook hoeveel daarvan ook daadwerkelijk bij de kijker en vooral de kerngroep aankomt.
Eerder kondigde JetStream digicontent meetinstrument Streamstat aan en recent heeft TSS een kijkcijferonderzoek aangekondigd dat real time, effectiever en via een mobiel netwerk resultaten kan doorgeven aan een centrale verwerkingseenheid. De kwalitatieve en kwantitatieve methode bestaat uit geavanceerde interactieven teletekst elementen in combinatie met een MPG (mobiele program guide) en een mobiele telefoon welke de gedateerde kastjes van Stichting Kijkonderzoek mogelijk overbodig zullen maken. Men rekent in dit kader op een luid applaus van de BVA.
Niet alleen is met de methode van TSS kijkgedrag op grote(re) schaal, selectiever, efficiënter en zelfs geografisch te meten, maar kan ook een directe waardering gevraagd worden voor het bekeken tv programma, de zender en niet onbelangrijk, kan de recall van een of meerdere advertentie boodschappen in de reclameblokken gemeten worden. Ook kan men de environmental effectiness voor commercials vergelijken met blokken rondom andere content en met meerdere zenders. TSS is in binnen- en buitenland in gesprek met enkele gerenommeerde onderzoeksbureaus om deze dienst nog dit jaar te introduceren.
Hé Albert, een TSS-promootje aan het schrijven 😉
Het mooie van realtime kijkcijfers via bijvoorbeeld GSM-technologie is dat je het uitzenden van commercials ook variabel kunt maken. Adverteerders kunnen vooraf criteria opgeven waaraan het kijkerspubliek op dat moment aan moet voldoen, pas dan mag de ad eruit. Een soort yieldmanagment ‘on the spot’. Ik verwacht hier veel van in de toekomst, gezien de ontwikkelingen van digitale televisie.
Hoi Peter, niet helemaal, de ontwikkeling is fraai en het onderwerp hot, ook voo TSS. Zou trouwens graag jouw mening hebben over de methode.