CEO Deloitte meldt afscheid Ahold in weblog

CEO Deloitte meldt afscheid Ahold in weblog

In een interessant artikel van het FD wordt gemeld dat de CEO van Deloitte zijn weblog meer aanzien probeert te geven. De CEO (Roger Dassen) meldt dat hij zijn werk bij Ahold niet kan combineren met zijn recent verworven taken als CEO. Niets bijzonders, ware het niet dat hij hiervoor geen persbericht of persconferentie gebruikte, maar zijn eigen (of company) weblog. FD gaat in op de implicaties van bloggende CEO’s, waarbij Deloitte niet ontzien wordt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Inderdaad een interessant artikel van Jan Fred van Wijnen in het FD. Omdat de meesten geen toegang hebben tot het FD hierbij het volledige artikel:

    (...) Roger Dassen stopt als accountant bij Ahold . Een Amerikaan neemt zijn rol over. Aan het afscheid, dat maandagavond werd gevierd op een landgoed bij Santpoort, hield Dassen 'gemengde gevoelens' over.

    Dit nieuws, beknopt en toch met een emotionele kanttekening, is te vinden op de weblog van Roger Dassen zelf, bestuursvoorzitter van accountantsbedrijf Deloitte. Dassen kan al die drukke werkzaamheden niet meer combineren, schrijft hij. Hij had nog één andere klant, handelshuis Hagemeyer . Die blijft.

    Hoewel Nederlandse ceo's nog altijd huiverig zijn voor een eigen internetdagboek, is het genre in Angelsaksische landen al zo ingeburgerd dat er vormen, regels en 'best practices' zijn.

    Een ceo-weblog gebruiken om nieuws te verspreiden, zoals Dassen doet, is geen best practice. Daarom is het des te opvallender dat één dag eerder de pr-afdeling van Deloitte een mailtje stuurt om te attenderen op het bestaan van de weblog. Die blijkt al sinds 9 juni in de lucht te zijn. Op 14 juni, bijvoorbeeld, meldt Dassen dat een zekere 'Sjef' zich grote zorgen maakt om de geestelijke conditie van John van den Dries, zijn voorganger als Ahold-accountant. Een week later pas meldden de kranten dat deze accountant er helemaal 'doorheen' zit, en dat daarom de eerste zitting in zijn tuchtzaak wordt verdaagd.

    'Sjef', zo blijkt uit een eerdere aflevering, is Dassens voornaamste adviseur voor bedrijfsrisico's.

    Waar een ceo-weblog wél aan moet voldoen, is de mogelijkheid om te reageren. Jonathan Schwartz, bijvoorbeeld, tweede man van Sun Microsystems , voert een driftige correspondentie met alles en iedereen. Zijn stijl is direct en uitdagend, net als de reacties die hij opwekt. Maar het is géén middel om in debat te gaan. Het ceo-blog is in de eerste plaats een marketinginstrument. En marketeers schrijven de regels voor zo'n blog. Ze gebruiken daarvoor een term die wel lijkt op debat, maar die in werkelijkheid het tegendeel betekent: communicatie.

    Corporate weblogs zijn in Nederland nog dun gezaaid. Edith Snoey, voorzitter van vakbond Abvakabo heeft er een, net als de baas van consultantsbedrijf Accenture , Sander van 't Noordende. Ze krijgen nauwelijks reacties, maar de mogelijkheid is er wel. Bij Dassen niet. Via zijn pr-medewerkster laat hij overigens weten dit wel een 'goed idee' te vinden.

    Natuurlijk is de Ahold-zaak ook de voornaamste reden om met de Deloitte-topman te willen communiceren. Helaas is dit geen onderwerp waar Dassen zijn mening over prijsgeeft. Het lijkt erop dat de adviezen van 'Sjef' zich ook uitstrekken tot http://www.rogerdassen.nl. (...)

    geplaatst op
  • Afgelopen week was ik overigens aanwezig bij een brainstormsessie van een grote Nederlandse organisatie (> 10,000 medewerkers) dat zich aan het (her)orienteren is op de communicatie van het topmanagement met haar eigen medewerkers. Uiteraard wordt daarbij gekeken naar de mogelijkheden van weblogs. Een handjevol Nederlandse bedrijven doet hiermee intern ervaring op zoals ABN AMRO en TPG Post.

    Zoals ook aangegeven in het FD-artikel, richten top managers in de VS zich steeds meer op de consument met GM FastLane, de weblog van General Motors' CEO Bob Lutz, als één van de meest spraakmakende voorbeelden. De automotive industrie is overigens opvallend aktief op het gebied van online communicatie. Zo schreef Autoblog.com afgelopen week over een campagne van Daimler-Chrysler waarbij bestuursvoorzitter Dieter Zetsche als virtueel karakter Dr. Z vragen beantwoord van consumenten.

    Cruciale vraag, wanneer start de Nederlandse CEO de dialoog met de markt? In een radio-interview naar aanleiding van het vertrek van Robert Scoble bij Microsoft gaf ik als antwoord op deze vraag dat als er binnen een jaar geen Nederlandse CEO's aan het bloggen zijn dan gaat het ook niet meer gebeuren. Ik ben uiteraard benieuwd...

    geplaatst op
  • Zie ook mijn vandaag geplaatste reactie op 2006 State of Corporate Blogging.

    geplaatst op
  • Nederlandse ceo's staan bekend om hun kleurloosheid. Velen van hen zie ik niet snel bloggen, en als ze het al lijken te doen zijn het vaak de pr-mensen die de blog vullen. Net als bij veel politici. Dat vind ik een wassen neus.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.