Top 15 bloggers op Marketingfacts

Top 15 bloggers op Marketingfacts

Top 15 bloggers op Marketingfacts

Puur omdat ik zelf benieuwd was hoe actief ik nou eigenlijk ben als blogger op Marketingfacts, heb ik een lijstje gemaakt van de bijdragen van alle bloggers (inmiddels meer dan 50). Het leek me leuk om deze te delen met jullie. De kolom Total in dit lijstje is de optelsom van het aantal Entries (berichten) en Comments (reacties).

Ik was eerst van plan een Top 10 te maken, maar om een niet nader te noemen reden leek het me toch leuker om de Top 15 te laten zien ;)

De gegevens zijn afkomstig uit de ledenlijst. Het gaat om een totaaloverzicht vanaf de oprichting van Marketingfacts tot gisteravond 22:00 uur. Volgens mij moet de lijst compleet zijn zo. Het is natuurlijk de vraag welk lijstje het beste beeld geeft. Naar mijn idee is een blogger die een bericht plaatst actiever dan iemand die reageert op een bericht. Daarom hieronder ook twee Top 15 ‘s op basis van aantal Entries en Comments:

De rest van de lijst met bloggers ziet er als volgt uit (aanvullend op de Top 15 helemaal bovenaan, dus ook weer gesorteerd op de kolom Total):

Update:
Jeroen Mirck merkt terecht op dat in het overzicht met Comments ook de lezers (Members) van Marketingfacts meegenomen kunnen worden. Hierbij dus nog twee overzichten. In de eerste Top 25 staan zowel Bloggers als Members (vetgedrukt), in de tweede Top 25 alleen Members.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 31 reacties op dit artikel

  • zou leuk zijn om het aantal comments mee te nemen dat gemaakt is op de posting van de blogger. (nu zijn het de comments gemaakt door de blogger?)

    geplaatst op
  • Een top 20 zou nóg leuker zijn geweest. :-) Sluit me aan bij de vorige reactie: hoeveel reacties lokt een post uit? Zou mooie aanvulling zijn op je interessante, kwantitatieve lijstjes. Volgens mij heeft Marco hier een toverformule voor als ik me de sessie in Baarn goed herinner?

    geplaatst op
  • Is dit een poging om zelf hoger in de volgende lijst te komen? Wel een erg leuk overzicht.

    geplaatst op
  • Zoals Karel ook al aangeeft mist de conversation-index in de overzichten. Voor de volledigheid zou die er in moeten.

    geplaatst op
  • Wow... Ik sta gewoon 4de bij de Top15 commenters!! :D

    geplaatst op
  • Zoals Karel ook al aangeeft mist de conversation-index in de overzichten. Dit is het aantal postings gedeeld door het aantal reacties (en trackbacks). Bij een CI lager dan 1,0 is er sprake van conversatie, daarboven van broadcast.

    geplaatst op
  • Niet dat ik het een drama vind, maar hoe kan het dat ik met mijn 232 comments niet voorkom in die hele lijst, Marco? ;)

    geplaatst op
  • Ik bedoel natuurlijk Robert. Als ik het goed begrijp is ook het comment-overzicht puur gebaseerd op de bloggers zelf. Dat is raar, want wordt er niet overal gedeibiteerd hoe belangrijk wel niet de reacties van lezers wel niet zijn in blogcommunity's? Gezien die visie is het een teken van kokerdenken om alleen de comments van de bloggers zelf te meten.

    geplaatst op
  • Deze lijstjes zijn puur gebaseerd op de openbaar toegankelijke gegevens uit de ledenlijst. De conversatieindex kan ik daar niet zien, daar hebben we Marco voor nodig. Marco, is een tabel op basis van CI makkelijk te maken?

    @ Jeroen
    De ledenlijst is behoorlijk lang en het maken van deze lijstjes was handwerk. Het was dus meer een praktische reden om alleen de bloggers op te nemen. Ik zal dalijk even kijken of ik de Top 15 lijstjes ook kan maken incl. de lezers van Marketingfacts!

    geplaatst op
  • Leuk lijst om te zien welke bloggers meer actief zijn.

    Worden alle reacties opgenomen of alleen als je ingelogged bent? Ik kan namelijk al maanden niet meer inloggen vanuit mijn werk PC en wellicht dat meerdere hetzelfde probleem hebben.

    geplaatst op
  • In het oude format van MF kon je lijstjes selecteren die postings en comments volledig onafhankelijk van elkaar weergaven. Nu niet meer. Al bepaalt het systeem wel de juiste volgorde per selectiecriterium.

    geplaatst op
  • Inmiddels zitten we op bijna 75 bloggers op 1 na. Robert, jouw lijst klopt niet helemaal, want het bevat ook posts die op closed zijn gezet. Immers als je via de search functie van Marketingfacts alle posts van Marco zoekt kom je maar tot 6584 posts. Dit zijn alle entries die open zijn.

    Verder is het beter om per jaar te bekijken (2005/2006), aangezien sommige al een jaar niet meer bloggen (Anders Floor) en anderen een post voordeel (Marco) hebben.

    Misschien een idee om Marketingfacts Awards uit te schrijven voor beste blogger, beste artikel etc

    Mijn Alter ego staat in de comment lijst zo te zien op 16 ;-)

    PS. Bij mij kan je weer een comment bijtellen

    geplaatst op
  • Met posts die op close staan is inderdaad geen rekening gehouden. Verder is bewust (na overleg met Marco) gekozen voor een lijst die loopt vanaf de oprichting. De bloggers in de lijst hebben allemaal een bijdrage gelevert aan Marketingfacts, de een vooral bij de opstart en de ander vooral nu.

    Ik heb twee Top 25 lijstjes gemaakt op basis van aantal Comments, waarin ook de lezers (Members) van Marketingfacts zijn meegenomen, die zal ik zo toevoegen aan het bericht.

    geplaatst op
  • @ Jeroen: Heb het bericht geupdate met Top 25 lijstjes inclusief de Members

    geplaatst op
  • @Robert: Top25 comments (members only):
    - er klopt iets niet bij Jeroen verschil van twee comments
    - Hans Mestrum was ooit ook blogger hier vandaar de 40 entries.

    geplaatst op
  • Hey, ik heb niet om een Memberss Only-lijst gevraagd, hoor! Straks gaan mensen nog denken dat ik mezelf graag op nummer één zie staan... ;)

    geplaatst op
  • @Erik: Typfout inderdaad, is aangepast nu.

    @Jeroen: Daar lijkt het nu wel veel op inderdaad! Nee hoor, geintje. Het leek me wel een leuke aanvulling om te zien wie nu de 25 meest actieve Members zijn hier!

    geplaatst op
  • Op mijn beurt vind ik het een verrassend inzicht: de meest actieve reageerders zijn dus vooral de bloggers zelf!

    geplaatst op
  • Wow, een paar uurtjes offline en de hele schatkist van marketingfacts staat online ;-)

    Zonder gekheid, lijstjes zoals deze zijn altijd leuk maar moeten met enige voorzichtigheid worden geinterpreteerd. Zoals hierboven al werd aangegeven geeft EE het totale aantal postings dusinclusief de postings die aan de achterkant op close staan. Met name bij mijzelf zijn er dat in de loop der jaren nogal wat. Ik kom iets tegen waarover ik wellicht wil posten, zet het op close om later te bewerken maar kom er om de een of andere reden niet meer aan toe met als gevolg dat het voor de eeuwigheid in het gesloten archief blijf staan. Misschien ooit nog eens allemaal verwijderen.

    Een ander punt dat ook al is genoemd is dat alleen comments in de stats worden meegenomen als je ook daadwerkelijk bent ingelogd. In veel gevallen zit je niet achter je eigen pc of heb je niet ingelogd en plaats je toch even snel een reactie. Het werkelijke aantal comments ligt bij sommige mensen (met name niet-bloggers en niet-leden) veel hoger!

    Uit IP-analyses blijkt dat er ca. 1,000 verschillende IP-adressen zijn die aktief zijn in de comments. En uiteraard geldt ook hier de 80/20 regel waarbij 20% van de reageerders verantwoordelijk zijn voor 80% van de comments.

    Ben overigens wel blij dat ik nog steeds op de eerste plek sta ;-) Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel tijd al die postings en comments hebben gekost. Maar als je je realiseert dat een gemiddelde posting toch al snel 20-30 minuten werk is dan kom ik toch op een respectabel aantal uurtjes ;-)

    geplaatst op
  • Ja, en als die uurtjes nu eens betaald zouden kunnen worden!

    geplaatst op
  • @Marco: 7929 posting x 25 minuten=198.225 minuten=3304 uren=138 dagen=28 weken van 5 wrkdagen oftewel heel veel werk. Zal ik er ook nog een uurtarief aan hangen ;-)

    geplaatst op
  • Ik was er al bang voor dat iemand het zou gaan uitrekenen ;-)

    Ik weet wat ik dagelijks besteed aan marketingfacts en dat inmiddels ruim 3,5 jaar. Als we daar een consultancy-tarief aan gaan hangen dan schrik je je helemaal wezenloos. Aan de andere kant, als je ziet wat het me inmiddels heeft opgeleverd aan contacten en contracten, dan denk ik dat het de investering meer dan waard is geweest. Misschien moet ik ook maar eens een ROI-analyse doen.

    Ben overigens wel benieuwd of het voor de andere bloggers ook de moeite waard is om te bloggen op Marketingfacts. Ik ken inmiddels de mening van Karel Kolb maar hoe staat het met de rest?

    geplaatst op
  • De meeste van de bloggers op M! hebben direct profijt van het bloggen doordat ze direct nieuwe klanten/opdrachten binnenhalen waar dus ook een financieel gewin in zit. Bij mij is dat niet het geval. Ik blog hier op persoonlijke titel, haal geen extra werk binnen dus een echte ROI is er bij mij niet. Desondanks heb ik wel degelijk opbrengsten in de zin van contacten, persoonlijke kennisvergaring- en verbreding. Ik merk dat door het bloggen voor M! en het scherp volgen van M! mijn marketingkennis is toegenomen en actueel is. Dus mijn 'ROI' is zeker positief.

    geplaatst op
  • ROI is lastig te meten. Zeker gezien mijn schamele bijdrage aan MF de afgelopen tijd (5 posts). Dat is te laag om daar uitspraken over te doen. Of de ruim 300 comments z'n werk hebben gedaan weet ik niet. Extra traffic wellicht.

    In z'n algemeenheid moet ik na twee jaar Mediaonderzoek.nl concluderen dat zo langzamerhand de effecten zichtbaar worden. In z'n oorsprong is het een personal library, maar het wordt meer en meer gezien als toegankelijke kennisbank. De kwalificatie die ik het meest hoor is "handig". Direct aanwijsbare omzet heb ik nog niet (los van de ad's die sinds kort te zien zijn). Het bloggen dwingt je wel om alert en scherp te zijn op de ontwikkelingen in de markt. Zie ook de ervaringen van Erik hierboven. Dat is voor mij tot nu toe de grootste ROI.

    geplaatst op
  • Mijn posting 'dat horen we vaker meneertje' gaf zo'n 250 unieke bezoekers. de overige postings hadden geen effect op traffic op mijn website.

    ROI is vooralsnog niet noemenswaardig.

    hierbij de sitestats van http://www.canicas.nl:

    geplaatst op
  • Regelmatig reageren heeft mij toch ook een aantal contacten en, daaruit voortvloeiend, een klein aantal opdrachten en een interview opgeleverd. Daarnaast is het zeker lonend om de artikelen te volgen voor het opdoen van business ideas en te zien wat marketeers triggert.

    geplaatst op
  • Naar mijn idee is een blogger die een bericht plaatst actiever dan iemand die reageert op een bericht


    Dit is inmiddels door je aanvulling dus ook al achterhaald ;-)

    geplaatst op
  • @Kasper: Euhm, volgens mij niet toch? Die zin sloeg op het feit dat een blogger die een bericht plaatst (25 min) actiever is dan een blogger die een reactie plaatst (3 min?). De aanvulling gaat over het feit dat ik me bij het maken van de lijstjes in eerste instantie had beperkt tot de bloggers en de lezers daarbuiten had gelaten..

    geplaatst op
  • Uhm, misschien kijk ik er over heen maar ik zie alleen in een reactie van Marco iets over tijd. En veel berichten lijken me toch echt geen 25 minuten werk te kosten. ;-)

    geplaatst op
  • Wat ik bedoelde is dat het aantal geplaatste berichten meer zegt over hoe actief een blogger is dan het aantal reacties wat die blogger plaatst. Dit omdat het plaatsen van een bericht een grotere tijdsinvestering met zich meebrengt (25 min is een gemiddelde inschatting van Marco) dan het plaatsen van een reactie. Maar zoals anderen al terecht opmerken zou hierin ook de Conversatieindex (CI) meegenomen moeten worden.

    geplaatst op
  • Sommige reacties zijn bijna blogberichten op zichzelf, anderen slechts 'Vind ik ook'. Sommige blogberichten vereisen enorm veel speurwerk, anderen zijn slechts geknipplakt van andere blogs. Dus die Conversatie-index gaat natuurlijk niet werken...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.