Narrowcasting in Nederland in kaart gebracht

5 juli 2006, 09:18

Hans-Peter Akkerman, Ronald Dubbeldam en Fred Kuhlman zijn gezamenlijk bezig een overzicht te maken van alle nationale narrowcasting-iniatieven. Op dit moment hebben ze meer dan 16.000 digitale schermen op ruim 6.000 locaties in kaart gebracht.

De voorlopige Nederlandse Digital Signage Top 10 ziet er als volgt uit:

Positie Kanaal lokaties schermen exploitant realisatie
1 Media Markt 21 4500 Media Markt POSTV
2 Schiphol SDD schermen 1 2000 Schiphol Media Agency.com
3 Uitgaansgelegenheden 1.500 1500 mr MSG
4 Kapsalons = ZIEN TV 230 1400 Endemol
5 Makro 16 1000 Clingendael Media Groep POSTV
5 McDonalds 227 1000 Media Librium M-Media
6 British American Tobacco 550 550 Retailchannel niet bekend
7 Amsterdamse trams 150 450 Trendscreen
8 Horeca 400 400 SMSbox
8 MyRetailTV 200 400 MyRetailTV MyRetailTV
9 Primera 360 360 Retail Channel Elvira/KPN
10 Telecomwinkels Tell-Me 50 350 Tell-Me TDX

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    BugBlue

    Hallo,

    zo te zien kloppen een aantal van de getallen erg goed. Ik ben erg geinterreseerd hoe men nou aan al dit soort getallen komt. (Persoonlijk eigenlijk).

    MVGRMM(F)


    5 juli 2006 om 17:59
    Geert Booster

    [OT] Nee, niet een MVGRMM(F) ! [/OT]

    Het lijkt er op dat het puur een index is met de hand gemaakt. Zie ook de volgende quote op de website: “Veel van het onderstaande is op aangeven van de betrokkenen of naar aanleiding van publicaties.”


    5 juli 2006 om 18:10
    Robert de Boer

    Waarom niet gesorteerd op het aantal lokaties * het aantal schermen? Dan heb je toch een veel beter beeld van het aantal schermen per kanaal?


    5 juli 2006 om 18:27
    Robert de Boer

    Ow wacht, het aantal schermen is het totaal van alle lokaties bij elkaar natuurlijk. Prima sortering dit 😉


    5 juli 2006 om 18:28
    venturo

    een overzicht van niks en een mand vol met verschillende soorten fruit. Primera hahaha


    5 juli 2006 om 21:02
    media

    Albert, die is (te) makkelijk. Waarom is het niks en hoe zou jij het dan wel aanpakken?


    5 juli 2006 om 23:21
    venturo

    Vergeet nog te melden dat ook de cijfers voor geen meter kloppen. Bijvoorbeeld SMSbox 400 moet zijn 160. ON staat er niet op maar heeft er een kleine honderd en ontsluit 10 outlets per week. Ik zie het nut van zo’n lijstje pas als de appels bij de appels liggen en dat ook de aantallen kloppen.


    6 juli 2006 om 06:52
    media

    Albert, ik begrijp je redenatie (ook eerder) maar wat ik bedoel is waarom kom je niet met een reactie waarmee anderen echt verder kunnen. Okay, het is een containerbegrip waarbij appels en peren met elkaar worden vergeleken. Maar wat is dan een geschikte indeling? Kortom, laten we ergens beginnen om Narrowcasting in kaart te brengen.


    6 juli 2006 om 07:21
    venturo

    Begin dan met een categorie op MF. De markt voor locatie gebonden uitzendingen schat men 1 miljard euro groot. Een aardig domein lijkt mij.


    6 juli 2006 om 08:32
    hans-peter akkerman

    Albert, we hebben dit nadrukkelijk gepresenteerd onder allerlei voorbehoud. Voor aanvullingen en correcties zijn we je dankbaar! De rest van de cijfers, waaronder ON, hebben we ook gepubliceerd. Marco heeft alleen de top 20 overgenomen, maar er is veel meer. Check onze websites of download de PDF op NABB-net. Wat betreft appels en peren: misschien is de suggestie van Frank Janssen om een wiki te maken, zo gek nog niet. Kan iedereen zelf kiezen in welk mandje hij of zij wil liggen..


    6 juli 2006 om 08:40
    venturo

    Marco ik ben wederom onder de indruk van je voortvarende slagvaardigheid:)


    6 juli 2006 om 20:16
    Bas

    Volgens mij mis ik nog de voetbalstadions waar ook grote scherm hangen voor narrow casting. Daarnaast nog de vele particuliere initiatieven zoals bij een heleboel snackbars.


    13 augustus 2006 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!