Narrowcasting in Nederland in kaart gebracht

Narrowcasting in Nederland in kaart gebracht
Hans-Peter Akkerman, Ronald Dubbeldam en Fred Kuhlman zijn gezamenlijk bezig een overzicht te maken van alle nationale narrowcasting-iniatieven. Op dit moment hebben ze meer dan 16.000 digitale schermen op ruim 6.000 locaties in kaart gebracht.

De voorlopige Nederlandse Digital Signage Top 10 ziet er als volgt uit:

Positie Kanaal lokaties schermen exploitant realisatie
1 Media Markt 21 4500 Media Markt POSTV
2 Schiphol SDD schermen 1 2000 Schiphol Media Agency.com
3 Uitgaansgelegenheden 1.500 1500 mr MSG
4 Kapsalons = ZIEN TV 230 1400 Endemol
5 Makro 16 1000 Clingendael Media Groep POSTV
5 McDonalds 227 1000 Media Librium M-Media
6 British American Tobacco 550 550 Retailchannel niet bekend
7 Amsterdamse trams 150 450 Trendscreen
8 Horeca 400 400 SMSbox
8 MyRetailTV 200 400 MyRetailTV MyRetailTV
9 Primera 360 360 Retail Channel Elvira/KPN
10 Telecomwinkels Tell-Me 50 350 Tell-Me TDX


Delen

0
1


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Hallo,

    zo te zien kloppen een aantal van de getallen erg goed. Ik ben erg geinterreseerd hoe men nou aan al dit soort getallen komt. (Persoonlijk eigenlijk).

    MVGRMM(F)

    geplaatst op
  • [OT] Nee, niet een MVGRMM(F) ! [/OT]

    Het lijkt er op dat het puur een index is met de hand gemaakt. Zie ook de volgende quote op de website: "Veel van het onderstaande is op aangeven van de betrokkenen of naar aanleiding van publicaties."

    geplaatst op
  • Waarom niet gesorteerd op het aantal lokaties * het aantal schermen? Dan heb je toch een veel beter beeld van het aantal schermen per kanaal?

    geplaatst op
  • Ow wacht, het aantal schermen is het totaal van alle lokaties bij elkaar natuurlijk. Prima sortering dit ;)

    geplaatst op
  • een overzicht van niks en een mand vol met verschillende soorten fruit. Primera hahaha

    geplaatst op
  • Albert, die is (te) makkelijk. Waarom is het niks en hoe zou jij het dan wel aanpakken?

    geplaatst op
  • Marco ik voel af en toe roepende in een woestijn. http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060628_over_crossmedia_en_narrowcasting/
    Dit is één reden. De andere is dat er partijen op staan die gewoon instore (dvd) tv doen wat dus geen ruk te maken heeft met narrowcasting of hoe je selectieve distributie van content ook wil noemen. Narrowcasting is een containerbegrip en dit is een lijstje gevonden voorwerpen uit die container....

    geplaatst op
  • Vergeet nog te melden dat ook de cijfers voor geen meter kloppen. Bijvoorbeeld SMSbox 400 moet zijn 160. ON staat er niet op maar heeft er een kleine honderd en ontsluit 10 outlets per week. Ik zie het nut van zo'n lijstje pas als de appels bij de appels liggen en dat ook de aantallen kloppen.

    geplaatst op
  • Albert, ik begrijp je redenatie (ook eerder) maar wat ik bedoel is waarom kom je niet met een reactie waarmee anderen echt verder kunnen. Okay, het is een containerbegrip waarbij appels en peren met elkaar worden vergeleken. Maar wat is dan een geschikte indeling? Kortom, laten we ergens beginnen om Narrowcasting in kaart te brengen.

    geplaatst op
  • Begin dan met een categorie op MF. De markt voor locatie gebonden uitzendingen schat men 1 miljard euro groot. Een aardig domein lijkt mij.

    geplaatst op
  • Albert, we hebben dit nadrukkelijk gepresenteerd onder allerlei voorbehoud. Voor aanvullingen en correcties zijn we je dankbaar! De rest van de cijfers, waaronder ON, hebben we ook gepubliceerd. Marco heeft alleen de top 20 overgenomen, maar er is veel meer. Check onze websites of download de PDF op NABB-net. Wat betreft appels en peren: misschien is de suggestie van Frank Janssen om een wiki te maken, zo gek nog niet. Kan iedereen zelf kiezen in welk mandje hij of zij wil liggen..

    geplaatst op
  • Albert, waarom wil je af van de naam Narrowcasting en een nieuw term als Local Based Broadcasting invoeren? Het zal je niet alleen een flinke tijd kosten om dit nieuwe begrip uit te leggen; op termijn zal het net als Narrowcasting ook een containerbegrip zijn. Beter lijkt het me dan ook om uitgaande van het begrip Narrowcasting (dat inmiddels redelijk bekend is) een onderverdeling te maken in de diverse toepassingsmogelijkheden.

    Ik ben overigens bij de speurtocht naar Local Based Broadcasting nog een referentie tegengekomen uit 2002 en wel in Japan:

    (...) Since local-based broadcasting will gain importance from now on, it is foreseen that terrestrial TV broadcasting will seek local-based development by placing importance on a community to be covered. (...)

    Maar is dit nu hetzelfde als wat jij bedoeld met LBS?

    Vind overigens je voorstel om een nieuwe categorie aan te maken een goede; zal ik zeker doen. Nu alleen nog de vraag onder welke term? ;-)

    geplaatst op
  • Marco
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/narrowcasting_het_volgende_misverstand/

    Beetje jammer dat je het MF archief niet raadpleegt.:) Volgens mij geef ik hier wel aardig weer hoe de markt voor locatie gebonden uitzenden er volgens mij uitziet. En ja dat local based broadcasten is door mij geintroduceert in 1999 mbt tot een studie voor McDonalds die toen overwoog om wereldwijd een tv kanaal op te zetten met regionale en lokale accenten. Overigens zijn alle comcasters in Nederland en het buitenland betrokken bij local based broadcasting....SBS bij het postkantoor, RTL bij de NS, Talpa sport..

    geplaatst op
  • Had ik inderdaad moeten doen Albert, je geeft inderdaad in het artikel 'Narrowcasting het volgende misverstand' een prima eerste aanzet voor een indeling. Zal vanavond nog een categorie Narrowcasting maken waarin ik deze en eerdere postings zal toevoegen!

    geplaatst op
  • Marco ik ben wederom onder de indruk van je voortvarende slagvaardigheid:)

    geplaatst op
  • Volgens mij mis ik nog de voetbalstadions waar ook grote scherm hangen voor narrow casting. Daarnaast nog de vele particuliere initiatieven zoals bij een heleboel snackbars.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.