KPMG: Nederlandse uitgevers blijven worstelen met internet

KPMG: Nederlandse uitgevers blijven worstelen met internet

KPMG: Nederlandse uitgevers blijven worstelen met internetNederlandse uitgevers slagen er steeds beter in omzet te genereren uit digitale producten, maar weten de ambitie om op maat gesneden informatie aan de klant aan te bieden nog niet te realiseren. Het gebrek aan inzicht in de behoefte van de klant en de eigen product gerelateerde organisatie vormen de belangrijkste obstakels in de digitale ratrace. Ruim de helft van de uitgevers wil dan ook binnen twee jaar nauw samenwerken met zijn klanten en ruim 40% gaat op zoek naar een partner die kennis heeft van de behoefte van de klant. Daarnaast zien de uitgevers in toenemende mate een branche- of klantgerichte organisatie ontstaan in plaats van de traditionele productgerichte inrichting van uitgeverijen. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomstverwachtingen van de Nederlandse uitgevers.

Volgens Theo Huibers, partner bij KPMG en hoogleraar Information Retrieval aan de Universiteit Twente, verwacht één op de vier uitgevers de komende twee jaar klantgerichter te werken en gepersonaliseerde informatie te zullen aanbieden. Huibers: “Essentieel hierbij is dat de uitgever zijn klant kent, zijn informatiebehoefte, zijn werkproces en zijn informatieconsumptiepatronen en hierop op het juiste moment inspeelt met de juiste relevante informatie en het juiste medium. Dit kan de mobiele telefoon zijn, maar ook het internet of het traditionele boek. Dit betekent dat de klant een gedoseerd, op maat gesneden multi-mediaal informatieproduct krijgt, de uitgever geen overbodige informatie meer aanbiedt en een geleidelijke transformatie plaatsvindt van een uniform papieren aanbod naar een pluriform multimediaal aanbod. De professionele klant is bereid hiervoor veel te betalen en voor de recreërende klant staan adverteerders in de rij om deze afgebakende klanten te benaderen.”

Hoewel een aantal uitgevers vorig jaar aangaf afscheid te zullen nemen van het meest traditionele product van de uitgever, blijkt het boek nog altijd een favoriet product dat door ruim 75% van de bedrijven gevoerd wordt. Huibers: “Vorig jaar voorspelden de uitgevers een afname van het aantal boeken van 9%. De realiteit is dat het aantal boeken met 12% is toegenomen. En ook de voorspelde daling van het aantal tijdschriften, blijkt in de realiteit een toename met 7%.”

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim 20% van de uitgevers binnen twee jaar weblogs wil aanbieden. Huibers: “Hoewel uitgevers soms nog worstelen met deze groep ‘vrije auteurs’ is het beeld van ‘ongevaarlijke hobbyisten’ inmiddels bijgesteld. De meeste uitgevers zoeken naar manieren om weblogs onderdeel te maken van hun uitgeefstrategie.

Daarnaast blijkt ook de belangstelling voor podcasts toe te nemen. Uitgevers kunnen deze technologie op diverse manieren toepassen, bijvoorbeeld als marketinginstrument waarin de auteur een boek aanprijst of als voorgelezen audioboek. Bijna 30% van de uitgevers verwacht binnen nu en twee jaar podcasts uit te geven. De Britse markt biedt hiervoor duidelijke schaalvoordelen, maar ook de Nederlandse markt biedt duidelijke perspectieven. De opkomst van iPod en andere MP3-spelers vormt hierbij een duidelijke stimulans.”

Bron:
De uitgever aan het woord 2006

Ook gelezen bij:
Marketing-online.nl, Mediaonderzoek.nl


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • “Hoewel uitgevers soms nog worstelen met deze groep ‘vrije auteurs’ (...)"

    MarketingPulse heeft momenteel te maken met een 'vrije auteur' die een blog heeft aangemaakt, maar daar nu zijn ongenoegen over Reed Business (uitgever van MP-partner MarketingTribune) de vrije loop geeft:

    Reed business gaat slecht om met klanten

    "Je wordt er bij Reeds business middels een acceptgiro voor het komende jaar aan herinnert dat je jaarabonnement is verlopen. Wanneer je dan belt om te melden dat je graag je abonnement wilt opzeggen kan dat niet meer. Dan had je maar in de colofoon(??) moeten kijken naar de voorwaarden.

    Is dat een manier om met je klanten om te gaan? En dan heb ik het nog niet eens over de 'verdachte' reclamefolders die plotseling op mijn deurmat vielen dit jaar. Symposiums, lezingen, ceremoniele bijeenkomsten over marketing. Toeval? Ik denk het niet. En wat kan ik eraan doen? "U kunt hier helemaal niets tegen ondernemen meneer", aldus de telemarkteer/student."

    Ben benieuwd of ze dat bericht van de homepage gaan halen...

    geplaatst op
  • Hmmm, ben inderdaad benieuwd wat Fred nu gaat doen met deze posting. We kennen inmiddels de vele discussies over de Volkskrantblog op de Volkskrantblog.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.