Hyves gaat voor goud

Hyves gaat voor goud

Zoals Polle laatste al uiteen heeft gezet in zijn artikel Hyves voor marketeers biedt deze community site een aantal interessante mogelijkheden voor marketeers om hun doelgroep te bereiken. Dit zou ook het verdienmodel achter Hyves voor Raymond en zijn crew een stuk aantrekkelijker maken. Inmiddels blijkt Hyves een andere weg te hebben ingeslagen om inkomstenbronnen aan te boren: het Hyves Goldmembership.

Voor een luttele 25 euro per jaar (de prijs van een biertje per maand volgens de heren zelf) krijgt een lid van Hyves meer analysemogelijkheden voor zijn profiel site dan de gemiddelde site van menig MKB bedrijf. Natuurlijk wordt een gedeelte van dit geld, net zoals het geld van de advertenties, ook gebruikt om Hyves verder te ontwikkelen. Of zoals Floris het heel mooi verwoorde op de Spinawards: “We kunnen er een paar servers bijzetten en een keertje met z’n allen van uit eten gaan maar dan is het ook op”.

In principe gaan mijn nekharen automatisch omhoog staan van dit soort verdienconstructies (denk even terug aan een jaar of vijf a zes geleden) maar toch wil ik dit initiatief van Hyves niet per definitie gelijk afschieten. Ik sta er telkens weer van verbaast hoe groot de aantrekkingskracht is van Hyves op heel veel mensen en ik denk dat een redelijk deel van de hyves leden (zelf schat ik zo’n 10 tot 15%) best bereidt is om dit bedrag te betalen. Met 2 miljoen leden en 900.000 actieve leden zou ik zeggen: do the math. Volgens mij kan er dan wel weer een server bij daar in Amsterdam. Ik ben in ieder geval wel enorm benieuwd hoe dit gaat aflopen omdat dit hele interessante informatie is omtrent dergelijke communities. Alhoewel ik zelf waarschijnlijk een andere keuze zou hebben gemaakt wens ik de mensen bij Hyves enorm veel succes en keep us posted zou ik zeggen! 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Het is ook een vrij zekere inkomstenbron waarmee je een soort van lock-in in je community krijgt. Immers de mensen die betalen zullen minder snel ergens anders hun heil gaan zoeken. Mocht er een goede Hyves concurrent komen dan zullen de betalende mensen waarschijnlijk in iedergeval langer gebruik blijven maken van Hyves.

    geplaatst op
  • Zo'n systeem werkt best wel. Ik gebruik het al jaren om mijn eigen mini community mee te financieren ( noxa.net ) Voor 1 euro per maand hebben leden daar ook een hoop gelijkaardige extra mogelijkheden. Dus ik denk dat het hyves ook wel zal lukken, op voorwaarde dat ze het niet te hard opdringen en genoeg beschikbare betaalmogelijkheden voorzien.

    Als hun community goed samenhangt en trouw is, dan is de vraag niet van 'hoe overtuigen we de leden', maar wel 'hoe zorgen we ervoor dat ze hun geld kunnen geven' .

    geplaatst op
  • Had het Goldmembership in de comments van de Hyves voor marketeers al even genoemd.
    Ik deel je Pavlov-reactie :)

    geplaatst op
  • Dit doet me denken aan de VIP lidmaatschap van Funkybabes/Funkyhunks http://www.funkybabes.nl/vip

    geplaatst op
  • Ah! Eindelijk! Het moment waarop ik gewacht heb!
    Zoals in alle gevallen waarin succesvolle community's ineens geld uit de zakken van hun leden trekken, kan ik als concurrent mooi gebruik maken van deze rampzalige miskleun van de Hyves heren: op mijn nieuwe online community kun je hetzelfde als Hyves, GRATIS!

    geplaatst op
  • Hyves is door hun profieldatabase interessant voor adverteerders. Ik denk dan ook dat dat de grootste bron van inkomsten is (hoeveel zouden ze hier mee omzetten eigenlijk?). Een Goldmembership dat aangeboden wordt aan leden zal volgens mij best een leuk bedrag opleveren maar zal het advertentiebedrag niet overstijgen denk ik.

    Voor mijn gevoel werkt zoiets alleen goed op een site als tweakers.net waar er echt een specifiek onderwerp binnen de community heerst, namelijk IT

    Gr.
    Wouter.

    geplaatst op
  • @ Hans maarten lekker collegiaal ben jij ;) Ik weet wel zeker dat de heren achter hyves goed hebben nagedacht over de goldmembership. Ik wens raymond en zijn team dan ook heel veel succes.

    geplaatst op
  • @Hans Maarten: Welke is dat?

    geplaatst op
  • dank allen voor de succes wensen! :) ook ik deel de pavlov reactie in principe, maar er is 1 belangrijk verschil: je kan op hyves nog steeds alles wat je hiervoor ook kon, en dat blijft zo.

    Het gratis deel blijft ook het allerbelangrijkst, en daarvoor komen de komende maanden weer een paar leuke grote uitbreidingen. Ik hoop dat deze inkomsten ook helpen om die te ontwikkelen.

    geplaatst op
  • 10 tot 15 procent zou bereid zijn te betalen voor 'analysemogelijkheden'? Zeg dan gelijk even wat dat precies inhoudt - een uitgebreide bezoekerteller? Zien ze welke Hyves-leden door hun foto's bladeren, bijvoorbeeld?
    Een beetje jammer dat het centrale argument achter dit stukje - dat van de nekharen - achterwege wordt gelaten. Is het misschien een idee om in dit artikel de moeite te nemen om even te vermelden wat er precies zo stom hieraan is?

    geplaatst op
  • @ Jaap: Kijk eens op http://www.hyves.nl/premium/overview/

    Als fervent Hyves gebruiker ben ik benieuwd of dit de gewenste opbrengsten zal opleveren. Gelukkig is Hyves zelf al realistisch genoeg om te zeggen dat het niet bakken met geld zal binnenbrengen. Echter, misschien is het slechts de nederlandse aard om niet zomaar voor een lidmaatschap te willen betalen. Vergeet niet dat Hyves een echt internationaal product is met vele leden in den verre.

    Ik zelf had echter andere functies willen zien voor de Goldmembers. In ieder geval, veel geluk en succes toegewenst Hyves!

    geplaatst op
  • In heb een kleine analyse geplaatst:
    http://www.hyped.nl/hyped/archives/00001895.htm

    In het kort:
    Veel mensen willen heel graag weten wie hun profiel bezoekt. Hyves speelt daar slim op in. Maar het is ook risicovol. Friendster ging bijna ten onder aan deze functie, en draaide hem volledig terug na plotselinge introductie. Maar: hyves moet geld verdienen. Het is geen 3mansbedrijf meer. Hyves heeft meer aan enigszins serieuze gebruikers dan aan profielsurfers die alleen maar geld kosten. En: ook al daalt het bezoek fors, als maar 5% gold member wordt, gaat Raymond volgend jaar een paar keer extra op vakantie.

    geplaatst op
  • @ Jaap: zoals Marc al zei, complete mogelijkheden vann het goldmembership zijn te bekijken onder de URL. Wat betreft mijn nekharen die overeind gaan staan (ze zijn inmiddels weer naar beneden overigens :) heb ik het over de vele bedrijven die, voordat de roemruchte internetzeepbel knapte, bakken vol met geld binnenhaalde op basis van het aantal mensen dat ze binnen hadden gehaald met allerlei free memberships. Een belangrijk gedeelte van de businessplannen van deze heren waren voornamelijk gebaseerd op het feit dat deze gratis klanten hun service zo onmisbaar zouden gaan vinden dat ze de free memberships in betalende memberships zouden gaan omzetten. Dat deze mooie voorspelling niet is uitgekomen destijds is inmiddels common knowledge. Alleen MSN en Yahoo hebben bij mijn weten met dit model overleeft maar hoeveel mensen maken er echt gebruik van de betaalde diensten van deze bedrijven? Maar we zijn inmiddels een jaar of vijf zes verder en er is een hoop veranderd. Daarom wil ik het idee niet bij voorbaat afschieten en dicht ik Hyves zelfs een voorzichtige kans van slagen toe. Geen harde wetenschap maar noem het maar een fingerspitzegeful. En zoals Raymond al terecht aangaf, alles wat gratis is was blijft ook gratis. So it's worth a shot voor Hyves.

    @ Hans Maarten: zoals Emanuel al terecht aangeeft wat collegiale reactie. Want over welke met Hyves vergelijkbare community heb jij het dan? IK kan er namelijk maar een bedenken en dat is StayClose.nl. In dat geval zullen de heren bij Hyves zich nog geen zorgen maken denk ik...

    geplaatst op
  • Best aardig maar ze zouden nu eindelijk eens die snelheid moeten fixen. Elke keer verhalen van servers bijplaatsen, maar dan is het weer één dag redelijk en dan stort het weer in elkaar. Dat is voor mij de reden waarom ik het niet vaak gebruik, profielen doorsurfen gaat zo langzaam, terwijl dat juist de gein zou moeten zijn. En dat je kan zien wie er op je pagina is geweest had er al vanaf het begin moeten zijn en gratis, nooit begrepen waarom dat er niet meteen inzat. Volgens mij worden de meesten premium omdat ze dan 100 smileys kunnen gaan gebruiken.

    geplaatst op
  • In Nederland loopt men voor dit soort betalingsconstructies misschien nog niet zo warm. Maar kijk naar het Flickr PRO model. Het is hartstikke gaaf als je PRO member bent en daar betaal je graag voor.
    Hyves heeft de kracht en de creatieviteit om diezelfde coolness ook te creeeren bij haar community. Ik wens ze veel sterkte en ben ervan overtuigd dat dit een prima vaste inkomstenstroom zal opleveren.

    Op z'n minst 1 keer per maand met z'n allen uit eten lijkt me:)

    @Raymond: Ik mag aannemen dat je ons over een maandje in je Showcase wel verteld hoeveel 'gouden' leden er zijn, toch? :) Succes

    geplaatst op
  • @Hans Maarten : ooit ga je met dezelfde situatie te maken krijgen als je community blijft groeien, en ga je harde keuzes moeten maken ivm financiële opbrengsten die je nodig hebt. Een variant op zulks vip/goldmembership gaat dan bijna onvermijdelijk zijn. Als je meer leden krijgt dankzij deze actie van hyves, dan betekent het vooral dat dit moment voor jou sneller naderbij zal komen dan anders.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad meer het model van Flickr of Last FM: iedereen kan bijna alles gebruiken, premium is een extraatje.

    En Oof helemaal gelijk van die servers! het frustrerende is, we hebben al 3 weken 70 gloednieuwe servers klaar staan, maar we kunnen ze niet bijschakelen omdat ons hostingbedrijf geen stroom meer kan leveren. Maandag gaat eindelijk hun nieuwe hostinglocatie open - na veel vertraging, wij hoorden in eerste instantie dat dit al een maand geleden het geval zou zijn...

    Is om gek van te worden, maar ik hoop dus dat dit in de loop van volgende week wordt opgelost!

    @patrick: :-)

    @marcel: blij dat je nekharen zijn gaan liggen! :-)

    @marc: wat had jij willen zien?

    geplaatst op
  • Hm, ik ben gelijk goldmember geworden en dat vooral voor mijn statistieken en wat schetste mijn verbazing? Na de eerste kritieken werd ijlings ingesteld dat elke hyver. ook niet-goldmember, anoniem kan surfen binnen hyves, dus weg statistieken, profielanalyses en goldmembervoordeel. De rest is louter speelgoed. Ik heb er nu dan ook spijt van dat ik dinsdag gelijk die creditcard gebruikt heb. Ik vraag me af of daarvoor in de plaats dan een lijst met ip-nummers in de statistieken voor goldmembers wordt opgenomen, waardoor in ieder geval de terugkerende bezoekers kunnen worden bijgehouden.

    geplaatst op
  • Goede stap voor Hyves!

    In mijn vorige baan bij KPN Media dezelfde fases doorlopen met 1 van de oudste community sites van Nederland: http://www.clubs.nl. Inmiddels al weer 7 jaar oud, mogelijk ietwat verouderd, maar nog steeds bloeiend. Ook bij deze site hebben we het 3 jaar gratis volgehouden, zijn we vervolgens allerlei premiums gaan toevoegen tegen micropayments en is inmiddels een bloeiende business opgebouwd.

    Als Hyves het goed aanpakt en heel goed luistert naar zijn publiek, dan moet het Hyves zeker lukken om winst te gaan draaien. Maar wees slim, want als je iets te veel achter "betaalpoortjes" zet, dan ben je weg. Ik ga de voorbeelden niet noemen, maar iedereen kent ze.

    geplaatst op
  • @Raymond: Ik hoop echt dat het nu eens gaat lukken, maar ja als je zo blijft groeien heb ik er een hard hoofd in.
    Dat verhaal over Friendster op Hyped ... daar moest ik ook meteen aan denken en is zeker iets waar rekening mee gehouden moet worden.

    geplaatst op
  • Mijn nekharen gaan overeind staan van die verschrikkelijke basisschool D/T-fouten...!

    geplaatst op
  • Het wordt steeds lastiger en straks zelfs onmogelijk om via elektronische media de consument te bereiken. Met toegang tot de consument trekken sociale netwerken als Hyves merken aan die toegevoegde waarde bieden voor de consument en dus aan het netwerk zelf geen afbreuk doen. (een gewone 'adverteerder' zou dat wel doen) Zie ook de samenwerking in de US tussen jobsite SimplyHired en MySpace op mensmerk.nl.

    geplaatst op
  • Is toegevoegde waarde niet de basisdefinitie voor een transactie?

    Snap wel je punt, maar vind dat persoonlijk niet het onderscheid :) Denk dat je een aantal verschillende soorten adverteerders kunt onderscheiden (gebaseerd ook op het bekende model voor de blogs):
    a) Adverteerders die niks doen
    b) Adverteerders die monitoren
    c) Adverteerders die gebruik maken van interruptie-methoden (massale bannering, etc.)
    d) Adverteerders die gericht interrumperen (bannering gesegmenteerd op bijv. HBO-afstudeerders uit de regio Gelderland, etc.)
    d) Adverteerders die de dialoog aangaan middels hun personeel of een eigen Hyve (zoals ik beschrijf in Hyves voor marketeers
    e) Adverteerders die actief meebouwen aan het netwerk door, gebruikmakend van API's of door samenwerking met Hyves kijken naar nieuwe mogelijkheden, functionaliteiten en contactmogelijkheden

    Komen we zo een beetje in de richting?

    geplaatst op
  • Slecht, veel mensen trappen erin daar door ontstaan ruzie's ect. Niet iedereen hoeft te weten wat jij allemaal bekijkt op zo'n hyves site. Mij is het ookal gebeurd dat ik reacties krijg van mensen dat ik hun hyves pagina bezoek, (b00s) raar dat mensen zo'n recht kunnen krijgen omdat allemaal te zien

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.