Games, de G in de marketingmix

7 juni 2006, 16:15

Gert-Jan Jacobs een collega van mij was vandaag aanwezig bij het seminar ‘Games, de G in de marketingmix’ in Mediaplaza. Hieronder een verslag dat hij mij toezond.

Mike Parons.

Het seminar start met een presentatie van Mike Parson van Tribal DDB. Na een korte introductie over de verschillende platformen (Consoles, Portables, PC en mobiel) wordt aangegeven hoe games kunnen bijdragen aan je merk en naamsbekendheid. Voorbeelden als de kip van Burger King, Da Vinci Code op Google laten allemaal goede resultaten zien. Mike onderscheidt drie verschillende richtingen:

  1. In-Game advertising. Zie hiervoor de presentatie van Massive.
  2. Sponsored games
  3. Branded games, zoals bijvoorbeeld Calucci de game

Eric Clemenceau van Massive Incorporated.

Massive is een tussenpersoon voor ingame advertisement. Hierbij kan je denken aan een blikjesautomaat van Sprite in Splintercell. Gamers vinden ingame advertisement cool want het verhoogd het realisme. Daarnaast kan je met games de ya’s makkelijk bereiken. De reclame boodschappen worden per tijdseenheid verkocht (10 sec). Op basis van het IP adres wordt bepaald waar de gamer zich bevind en op basis daarvan wordt de juiste reclameuiting getoond in het spel. Voorwaarde voor deze dynamische content is wel dat de PC of XBOX online moet staan. De reclameuiting kan voorkomen als film reclamebord zelfs interactieve vormen zijn mogelijk.

MSN / Windows Live.

Arnout Hemel van Microsoft, Victor Knaap van Media Monks en Hans-Peter Harmsen van Oberon Medialab zijn de sprekers in dit gedeelte. MSN en straks Windows Live biedt een veelbezocht platform waar je campagnes op kwijt kan. Een campagne zoals watvooreeneikelbenjij.nl bestaat bijvoorbeeld uit een pol, testjes, wedstrijden, tabs in messenger en games in messenger. Dit alles ondersteund door een channelizer. Een nieuwe ‘functionaliteit’ wordt vanzelf ontdekt door de jeugd waarna deze interesse weer wegebt binnen 1 maand. Tips van de sprekers in steekwoorden: Zet meerdere kanalen in. Gebruik channelizer als basis. Zorg voor actuele content. Tabs zijn traffic drivers maar wissel het icoontje. Gebruik banners op eigen site. En specifieker voor de games: Zorg voor goede promotie, gebruik mooie visuals met een eenvoudige gameplay en een concept dat aansluitend op product. Probeer viraal effect op gang te krijgen en zorg voor een goede hosting partij.

Peter Warman van Media Republic.

Eccky is ook een virtuele wereld waar jongeren hun eigen kindje kunnen opvoeden of flirten met andere personages (de eccky’s). De wereld biedt veel mogelijkheden voor adverteren in de vorm van billboards, producten (zakjes dorito’s) tot andere eccky’s bijvoorbeeld een lifeguard met gogo-tours badpak. Klikken op dit soort elementen sturen je naar de website van het betreffende merk. Met een eccky kan een organisatie op een makkelijke wijze een jong imago aankopen.

Sven Bagemihl.

Tijdens de presentatie van Sven Bagemihl van Spill Group Holding wordt ingegaan op de preroll advertisement. Hiermee wordt voordat men een game kan spelen op bijvoorbeeld www.spelletjes.nl een filmpje vertoont die niet kan worden doorgeklikt. Tijdens het spel verschijnt een banner over dat product. Zodat de speler gelijk naar de betreffende site kan gaan. Ook exit-‘pop ups’ zijn een mogelijkheid om bijvoorbeeld de euforie van een gewonnen spel vast te houden met een leuke aanbieding.

Martin Lundin.

Martin Lundin van Sony Ericsson laat in zijn presentatie zien hoe een goede game op de site kan leiden tot een verbetering van je merk. SonyEricsson heeft een aparte actiepagina die losstaat van de homepage. Op dit moment staat de Da Vinci Code special erop. In een demo laat hij dit erg mooi uitgewerkte spel zien. Het succes van het spel is te zien in de gemiddelde duur van een speler op deze site. Dat is namelijk 11 minuten en het is goed om klanten zo bezig te zien met je merk.

Marketeers aan de slag!

Samengevat is het seminar goed ingegaan op de verschillende aspecten van games en marketing, alle varianten zijn de revue gepasseerd en leveren veel stof tot nadenken. Het is moeilijk de jeugd te bereiken terwijl iedereen weet waar ze te vinden zijn. Dus marketing afdelingen. Ga aan de slag met gaming!

Gert-Jan bedankt voor je verslag. Goed te lezen dat het de moeite waard was.

Zie verder:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jelmer Voogel

    Dat moeite waard viel in mijn ogen wel wat tegen. Victor Knaap van Media Monks wilde graag inzicht geven in de resultaten van een MSN game maar werd door Arnout Hemel van Microsoft terug gevloten. In mijn ogen een gemiste kans om de kwaliteit van adverteren op MSN te bewijzen, of de twijfels weg te nemen.

    De genoemde cijfers bestonden nu vooral uit het aantal kliks (per maand, niet uniek) op een campagne en het aantal visits (per dag) op een campagne site…


    7 juni 2006 om 17:23
    Ties Morskate

    Keer op keer als ik ‘marketing in games’ langs zie komen zie ik de standaarddingen langs komen in een ander jasje, dit lijkt me niet anders? Leuk dat iemand een stuk van een seminar vult met het bewijzen dat een game bij kan dragen aan de merkervaring, maar dat lijkt me net zo vanzelfsprekend als dat een filmpje dit gevoel over kan brengen.

    Iets waar wij al langer mee bezig zijn is het inzetten van vaste community’s en competities, gelinked aan games, als brand marketing tool, toch grappig dat ik hier nog nooit een voorbeeld van terug heb zien komen, terwijl dit buiten Nederland toch al wel regelmatig gebeurt en in mijn ogen zeker een interessant onderwerp is.


    7 juni 2006 om 17:48
    JWB

    Vond het zeker een interessante dag. Bij mij zijn in ieder geval 2 zaken blijven hangen. In de eerste plaats denk ik dat vooral de distributie een uitdaging zal zijn voor bijvoorbeeld Massive. De techniek is top, de plaatjes gelikt maar het aantal impressies dat ze vooralsnog kunnen uitleveren is heel beperkt. Wellicht een markt voor een exploitant die dergelijke netwerken aggregeert?

    Daarnaast werd er ook een opmerking gemaakt dat er ook in illegaal gecopierde versies van games ads kunnen worden geserveerd, als de speler maar online is. Ik ben geen jurist maar vanuit ervaring weet ik dat dit in sommige landen dit wettelijke problemen kan gaan geven. En buiten het juridische aspect is er ook het ethische: zou je met je zorgvuldig opgebouwde brand terecht willen komen op een billboard in een illegale versie van GranTurismo?

    Was verder onder de indruk van de Postbank case, een prachtig voorbeeld van hoe op een possitieve manier de virtuele en echte wereld bij elkaar komen. Soms ga je je afvragen of er überhaupt nog verschil is 🙂


    7 juni 2006 om 18:42
    media

    Kun je hier een goed voorbeeld van noemen Ties?


    8 juni 2006 om 07:24
    Arnout Hemel

    @Jelmer: niet alleen Victor wilde graag cijfers van De Davinci Code bekendmaken, ik ook!

    Echter, omdat de campagne nog niet afgelopen is en de opdrachtgever (Sony Pictures) zelf de resultaten nog niet gezien heeft, vonden we het niet zo netjes om het hier al wel te vertellen.


    8 juni 2006 om 07:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!