Yahoo en eBay sluiten meerjarige overeenkomst

Yahoo en eBay sluiten meerjarige overeenkomst

Zoals verwacht zijn Yahoo Inc. en online veilinghuis eBay een meerjarige strategische partnerovereenkomst op zowel advertentie als commercieel gebied overeengekomen. Dat maakten de twee internetgiganten zojuist bekend. Doel is om hun positie te verbeteren ten opzichte van marktleider Google.

Yahoo wordt de exclusieve third-party provider van alle grafische advertenties en gesponsorde resultaten op eBay.com. Yahoo zal eBay’s online betaalsysteem PayPal implementeren in haar webdiensten. Yahoo en eBay zullen nog dit jaar een begin maken met gezamenlijke initiatieven.

Dit al de tweede partner, die Google in korte tijd verliest. Eerder dit jaar koos Amazon al voor Microsoft.

Bron: Fox News, Persbericht Yahoo!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • meerjarig ?

    geplaatst op
  • @frank: Ik denk ook dat meerjarig in deze context beter is, of er wordt een contract bedoeld van 18 jaar of langer...

    geplaatst op
  • @frank, Jorn
    Foutje ... bedankt.

    geplaatst op
  • Ook aardig om eens te kijken naar wat de plannen zijn. Medio begin 2007 moeten de volgende zaken gerealiseerd zijn voor de Amerikaanse klanten:
    - verhoging van het aantal eBay gerelateerde zoekresultaten op Yahoo!;
    - meer (door Yahoo! verkochte) tekst en beeld advertenties op eBay;
    - Paypal als motor achter de Yahoo! Wallet (betaalsysteem);
    - click-to-call advertenties via Yahoo! Messenger (voice) en Skype.

    Ben benieuwd wat ze nog meer van plan zijn. Het zal in ieder geval een klap(je) zijn voor Google Base en het Google online betalingssysteem (via: marketingconsultancy.be).

    geplaatst op
  • Ik denk dat deze allianties op korte termijn wel een bedreiging kunnen vormen voor Google. Google wil een overkoepelend orgaan zijn op alle gebieden, maar de techniek (en daarmee de toegankelijkheid) is nog niet zo ver dat alle diensten massaal worden gebruikt. Volgens Larry Page is Google nu slechts ~5% van wat het moet zijn.

    Dat Google - naast gewoon zoeken - nog duizend diensten in ontwikkeling heeft weten de meeste mensen niet, maar soortgelijke diensten van Yahoo en MS zijn wel bekend.

    Zoals het er nu naar uitziet gaan de grote spelers op internet zich stuk voor stuk tegen Google keren. Door de dominante positie in search kan Google zich blijven uitbreiden, maar als MS binnen korte tijd (voor de release van Vista) een betere zoekmachine heeft, wordt het erg benauwd voor Google. Ik geloof niet dat MS ooit echt beter wordt, maar de zoekrelevantie wordt in ieder geval steeds beter - en dat is misschien wel genoeg icm Windows.

    Microsoft en Amazon gaan duidelijk samenwerken om te concurreren met Google's ambities voor een overkoepeld orgaan (niet Internet, maar Google). Yahoo en eBay hebben een enorme community en proberen dat bij zich te houden met handige diensten als Answers, Maps en Ecommerce. Maar zij zien natuurlijk ook in dat je weinig hebt aan een grote community die alleen maar content schrijft (want dat is wat er van ze overblijft als Google zo door blijft gaan).

    Als het aan Google ligt zijn er in de toekomst geen portals zoals Yahoo en MSN die eigen diensten groot kunnen maken door ze naar elkaar te linken. Dat linken is slim, maar op die manier wordt het voor anderen erg moeilijk gemaakt om te kunnen concurren met een van die diensten. Google heeft geen portal ("don't be evil") en wil laten zien dat op de lange termijn 'good' altijd wint van 'evil'.

    Hoe beter Google wordt, des te kleiner de kans dat MS, Amazon, Yahoo en eBay hun 'evil way' (linken naar diensten van partners) door kunnen zetten. Dan moeten ze er dus alles aan doen om hun diensten zo goed mogelijk te maken ipv te profiteren van een grote community die grotendeels geen idee heeft dat er sites zijn die betere alternatieven hebben voor bepaalde diensten.

    Ik verwacht dus dat de vier giganten er gezamelijk alles aan doen om Google 'dood' te maken. Want in de toekomst die Google wil, hebben MS, Amazon en eBay geen rol van betekenis. Als mediabedrijf (content) kan Yahoo dan nog behoorlijk groot worden, dus de samenwerking met eBay zal vooral een zet zijn om meer eBay gebruikers naar Yahoo's community base te trekken.

    geplaatst op
  • Google wordt de exclusieve partner van eBay buiten de VS voor zoekmachine advertenties. De twee starten ook met Click to call ads. Zie Google Persbericht

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.