Netto online mediabestedingen groeien met 34%

Netto online mediabestedingen groeien met 34%

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 29 miljoen euro (+34%).

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het eerste kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 21,6 miljoen. De groei van € 7,3 miljoen meer dan het eerste kwartaal van 2005, betekent een stijging van 34%. We kunnen dus concluderen dat de groei zich in 2006 zoals verwacht voortzet, zeker als ook in een later stadium de netto search engine advertentiebestedingen bij deze display bestedingen zullen worden opgeteld.”

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 waren Media met 26,4%, Financiële Dienstverlening met 16,1%, Telecom & ICT 13,2%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,7%, Personeel en Lokaal 6,5 % en Retail met 5,4%.
 
De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 55% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie 30%, pop-ups, interstititals en full screen ads 5%, e-mail 3%, search 3% en overig 4%.

Bron: IAB

Zie ook:
Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005
Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Peter Wiegman meldt dat de cijfers van IAB een vertekend beeld geven omdat:

    (...) In het eerste kwartaal van vorig jaar zat De Telegraaf bijvoorbeeld nog bij WebAds en PCM bij AdLINK. De dagbladuitgevers doen de verkoop tegenwoordig zelf en leveren geen gegevens aan bij IAB en Nielsen Media Research. (...)

    en

    (...) Het IAB zegt in het bericht dat de gerapporteerde omzet afkomstig is van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Maar volgens mij zitten die grootste dagbladen er niet meer bij. (...)

    Het is inderdaad jammer dat het IAB nog steeds niet een compleet beeld kan geven van de online media-uitgaven. Wat is eigenlijk de reden dat een aantal partijen haar cijfers niet wil geven?

    geplaatst op
  • Peter,

    ter info
    De Telegraaf levert wél gegevens aan voor Nielsen Media research vanaf dit jaar. Deze gegevens worden dus wel meegenomen in de berekeningen.

    Rutger van den Berg
    Telegraaf

    geplaatst op
  • Dank Rutger, die mag dan ook wel in het rijtje van exploitanten genoemd worden. Werkt anders zeer verwarrend. Ik zal IAB eens een update vragen van de leveranciers.

    geplaatst op
  • Rutger, of levert Telegraaf alleen aan voor de bruto registratie?

    geplaatst op
  • Emerce heeft vandaag aanvullende informatie:

    (...) Dertig procent van de uitgaven aan internetreclame gingen in de eerste drie maanden van 2006 naar sponsoring en andere vormen van ´contentintegratie'. (...)

    (...) Aan e-mailmarketing werd volgens de metingen 870.000 euro uitgegeven. (...)

    (...) Volgens de IAB-cijfers gaat slechts 3 procent van de reclamegelden naar zoekmachinereclame. Dat is geen representatief percentage, aangezien Google en Yahoo Search Marketing jaarlijks voor tientallen miljoenen omzetten aan internetreclame. Beide bedrijven weigeren echter mee te doen aan de IAB-metingen. De Amerikaanse hoofdkantoren staan dat niet toe. IAB publiceert nu enkel de omzetten van kleinere zoekmachinebedrijven, onder wie Lycos. (...)

    Naast search lijkt dus ook de geregistreerde uitgaven van e-mailmarketing veel lager dan de werkelijke uitgaven en zie ik ook niet alle affiliatenetwerken in het overzicht terug. Misschien is het goed dat IAB naast de uitgaven een duidelijk overzicht geeft van bedrijven die wel en niet meedoen in het overzicht.

    Voor de schattingen van dit jaar becijfert Emerce verder het volgende:

    (...) Eind februari 2006 gaf IAB Nederland voor het eerst een indicatie van de omzetten die Google en Yahoo Search Marketing in Nederland realiseren. In dat jaar ging er 97 miljoen euro naar 'reguliere' webreclame en ruim 70 miljoen naar zoekmachinemarketing. Uit de gisteren gepubliceerde cijfers blijkt dat in het eerste kwartaal van 2006 al bijna een derde van de jaaromzet over 2005 werd gerealiseerd, wat doet veronderstellen dat de totale bestedingen in 2006 ver boven de 100 miljoen euro uitkomen. Inclusief de jaarcijfers van Google en Yahoo, die IAB begin 2007 wel publiceert, kan de totale marktomzet daarmee de 200 miljoen euro overstijgen. (...)

    geplaatst op
  • Zibb heeft het zelfs over megagroei Nederlandse online advertentiemarkt. Nou, nou, nou, is dat niet wat overdreven? Ik zou zeggen, de markt groeit volgens verwachting...

    geplaatst op
  • IAB heeft vandaag een rectificatie uitgestuurd:

    IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “in de Nielsen rapportage, en dus in het IAB persbericht, was een deel (€ 1.300.000,-) van de e-mailmarketing omzet van TAPPS per abuis geboekt onder een verkeerde categorie, namelijk banners & skyscrapers. De omzet van TAPPS, vooralsnog het enige e-mailmarketing bedrijf dat inzage verleent in e-mailbestedingen, is nu correct geboekt in de cijfers. Dit betekent dat het aandeel e-mailmarketing niet 3% is, maar 7,6%. Een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2005. Ook betekent dit dat het aandeel banners en skyscrapers zakt van 55% naar 51%”.

    Netto online reclamebestedingen groeien met 34%
    IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit eerste kwartaal kwamen uit op 29 miljoen euro.

    Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

    De omzet van PCM en Telegraaf zijn niet meegenomen in de omzet van het eerste kwartaal 2006. Vanaf juni 2006 zullen de cijfers van PCM en Telegraaf met terugwerkende kracht worden opgenomen in deze bestedingen.

    Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 waren Media met 26,4%, Financiële Dienstverlening met 16,1%, Telecom & ICT 13,2%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,7%, Personeel en Lokaal 6,5 % en Retail met 5,4%.

    De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 51% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie 30,2%, pop-ups, interstititals en full screen ads 4,8%, e-mail 7,6%, search 2,7% en overig 3,7%.

    geplaatst op
  • Heeft iemand enig idee welk deel hiervan richting personeelsadvertenties is gegaan?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.