Toename van online marketing in business-to-business
eMarketer heeft een interessant artikel over de opkomst van online marketing in de b2b-markt.
Uit een wereldwijd onderzoek van BtoB Magazine and Forrester onder zowel b2c- als b2b-marketeers, blijkt dat 72% van de ondervraagden dit jaar de budgetten voor online marketing zal verhogen. Economist Intelligent Unit deed een vergelijkbaar onderzoek en kwam tot de conclusie dat 88% van de ondervraagde marketeers de budgetten voor online marketing in de komende twee jaar wil verhogen. 10% van de ondervraagden het budget met 30% of meer wil verhogen.
Als we kijken naar de b2b-markt dan blijkt uit een onderzoek van American Business Media (ABM) en Forrester voor de Amerikaanse markt dat 49% van de b2b-bedrijven in 2005 online marketing heeft ingezet. Interessant daarbij is dat de b2b-bedrijven maar liefst 25% van het mediabudget hebben verschoven naar digitale marketing. Een vergelijkbare trend is te zien in Europa waar volgens het IAB UK ongeveer 40% van de Britse b2b-marketeers gebruik maakt van online marketing en 63% van plan is de budgetten voor online marketing dit jaar te verhogen.