Reclameweek haalt uit naar Adformatie

12 mei 2006, 09:19

“Adformatie koopt redactie” kopt Reclameweek in haar nieuwsbrief van gisteren. In het daaropvolgende bericht beschuldigt Reclameweek Adformatie van het onder druk zetten van reclamebureaus en het verkopen van redactionele ruimte:

(…) Wie dacht dat er anno 2006 sprake is van vrije nieuwsgaring, kon wel eens bedrogen uitkomen. Steeds vaker blijkt dat onafhankelijke (branche)organisaties zich voor het karretje van Kluwer-uitgave Adformatie laten spannen. De hoofdredactie zet de organisatie van bijvoorbeeld de San Accenten en de Amma’s voor het blok door hen een exclusiviteitscontract te laten tekenen en bovendien te eisen dat de informatie voor de officiële datum wordt aangeleverd. Op soortgelijke wijze worden vele reclamebureaus min of meer gedwongen hun nieuws en campagnes uitsluitend aan Adformatie te leveren en niet aan andere vakbladen, vaak in ruil voor een goede positie op de redactionele pagina’s. En het blijkt dat slechts weinigen het aandurven deze druk te weerstaan. (…)

Bron: VillaMedia

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Vandaar dat ik (naast Adformatie) dus nergens iets over Blogads kon vinden! 🙂


    12 mei 2006 om 09:30
    Karel Kolb | Feeder

    Bladen waar ik zelf voor schrijf lees ik uit principe niet, dat weet je toch? Enne, check ff je mail, heb net een leuk voorstel inzake Blogads gedropt.


    12 mei 2006 om 09:41
    Marc

    Zou leuk als reclameweek een toelichting hier op deze plek zou geven.

    en… hoe zat het ook al weer met het primeurtje over blogads…


    12 mei 2006 om 10:13
    media

    Primeur was voor Adformatie dus dat was prima; daarna ging het al snel rond dus inmiddels hebben een aantal sites het overgenomen. Of begrijp ik de vraag niet helemaal Marc?

    Zou inderdaad aardig zijn als Reclameweek hier zou reageren!


    12 mei 2006 om 10:17
    Marc

    En om de vraag voor te blijven waarom ik er nu al over schrijf en niet wacht tot volgende week. Adformatie heeft vandaag een kort nieuwsbericht over de lancering van Blogads.nl en ik zag dat Anders Floor het inmiddels ook op eBase heeft staan. Daarom dus 😉

    Waarom zeg je niet gewoon dat je Adformatie de primeur hebt gegeven?

    En dan

    – een gedeelte van de redactiepagina’s in reclameweek zijn advertorials dus waar hebben we het nu eigenlijk over?


    12 mei 2006 om 10:26
    media

    Ik bedoelde het met mijn eerdere reactie niet negatief richting Adformatie of eBase; het was alleen voor mij een reden om het nu ook naar buiten te brengen. Verkeerd overgekomen blijkbaar. Excuses!

    Vwb redactiepagina’s in Reclameweek, ik heb inderdaad ook begrepen dat er aan koppelverkoop wordt gedaan. Advertentie + redactioneel stuk tegen betaling. Scheiding van redactie en commercie, waar we het hier al vaker over hebben gehad, lijkt hier verdwenen. Da’s ook geen probleem mits het ook duidelijk is voor de lezer!


    12 mei 2006 om 11:13
    Steven

    Adformatie heeft een zeer goed bereik binnen de markt en het lijkt mij dan ook logisch dat sommige partijen zich laten verleiden tot een bepaalde mate van exclusiviteit. Je hebt nieuws dus wil je ook dat dat goed terecht komt. Adformatie vormt daarvoor naar mijn mening een mooi kanaal.


    12 mei 2006 om 13:32
    media

    Mee eens, daarom heb ik ook Adformatie als eerste benaderd voor het blogads-verhaal.


    12 mei 2006 om 14:16
    Marc

    Wie moeten wij eigenlijk benaderen als adfoblog van start gaat?


    12 mei 2006 om 14:49
    media

    Is ie al live? Je kunt me altijd benaderen voor een bericht op Marketingfacts Marc 😉


    12 mei 2006 om 15:06
    Marc

    Nee nog niet live.

    Fijn, hoeven we reclameweek niets te betalen.


    13 mei 2006 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!