STIR wint Hans du Chatinier prijs

9 mei 2006, 17:53

Ik krijg net via sms door dat de STIR (Stichting Internetreclame) vanavond met haar internet bereiksonderzoek de Hans du Chatinier prijs voor professionals heeft gewonnen. De Hans du Chatinier prijs is één van de Amma Awards die vanavond werden uitgereikt in de Beurs van Berlage te Amsterdam.

De Hans du Chatinier AMMA is een prijs voor bijzondere commerciële communicatie-onderzoeken. De award bestaat uit een prijs voor professionals en één voor studenten (studentenprijs). De inzendingen voor de Hans de Chatinier-award zijn onderzoeken op het gebied van commerciële communicatie, betaalde communicatie in welke vorm dan ook. Dus, onderzoek naar mediamiddelen, reclame, mediastrategie, mediaplanning en buying-activiteiten, maar ook onderzoek naar merkpersoonlijkheid en merkwaarden. Doel van de prijs is het vakgebied van het marktonderzoek verder te stimuleren; kennis te vergroten, te verdiepen en te delen en theoretische kennis te vertalen naar praktische toepasbaarheid en effectiviteit van communicatie.

Naast het bereiksonderzoek van de STIR waren dit jaar YoungMentality (Sanoma Uitgevers, Motivaction en YoungWorks), NRp Resultaatmeter (NRp Dagbladen) en Onder moeders paraplu (SWOCC) genomineerd. Het is mij nog niet bekend wie de overige Amma Awards hebben ontvangen maar dat zullen we ongetwijfeld vanavond of morgen wel te horen krijgen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jurjen de Vries

    Netjes van ze, en gefeliciteerd voor STIR en Pieter.

    Los van dit hoop ik (als adverteerder) dat de STIR in de toekomst geen of een veel kleinere bijdrage gaat vragen aan sites/uitgevers die gemeten willen worden.

    7500 euro minimaal per jaar is voor een hoop sites nog steeds veel geld, en geeft mij het idee dat er niet onafhankelijk gemeten kan worden, en alleen spelers met genoeg omzet eraan mee kunnen doen.

    Om een paar voorbeelden te noemen van sterke sites die nu in het totaal overzicht missen http://www.babybrabbel.nl (nr1 in Google met Baby, vrij grote community), http://www.scooter-freaks.nl (nr1 in google met scooter) etc.


    9 mei 2006 om 19:18
    loket

    @Jurjen: de financiele inbreng van sites/exploitanten heeft niks te maken met methode van meten. STIR-bijdragen zijn gebaseerd op aantallen sites/eenheden en omvang qua bereik en pageviews.

    ‘k ben het met je eens dat meedoen een investering vergt, maar vergeet niet dat continu panelonderzoek een zeer kostbare aangelegenheid is. we zijn er van overtuigd dat STIR steeds meer leden krijgt en dat we zodoende het panel kunnen vergroten en straks ook kleinere sites betrouwbaar kunnen meten. inclusief babybrabbel . . .


    9 mei 2006 om 21:19
    Kasper Katje

    De Stichting Internet Reclame is een initiatief van acht grote Nederlandse internetexploitanten, te weten:

    Adlink, Ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en WebAds.

    De Stichting is een onafhankelijk orgaan en stelt zich ten doel digitale marketing te promoten en te stimuleren door meer inzicht te verschaffen in online bereik en profielen. Bestuursleden van STIR zijn Lianne van der Kruk (ilse Media), Martijn Brinkhoff (De Telegraaf Holding) en Jasper Lamers (WebAds).

    Als we daar de minimale bijdrage van 7.500 ook nog bijvoegen dan heb ik nou ook niet bepaald het idee dat het oh zo onafhankelijk is en dus bewust kleinere partijen buiten worden gesloten.

    @Peter: ik ben een beetje verward, spreek je nu als participant of als ‘onafhankelijk’ jurylid? Is ‘we’ de STIR of Mediaonderzoek?


    9 mei 2006 om 23:27
    Jurjen de Vries

    @Peter: oke bedankt voor je reactie, ik hoop dat ‘die tijd’ er snel komt. Hopelijk door middel van bijvoorbeeld subsidie, of wellicht hebben die kleinere partijen zo’n sterke community dat ze ‘goedkoper’ panelleden kunnen aanleveren. Succes ermee.


    10 mei 2006 om 04:02
    loket

    @Kasper: is inderdaad verwarrend, zeker met die link. Ik ben projectcoordinator van STIR, maar dat staat los van Mediaonderzoek.nl. Dat is het weblog van Het Media Loket. Bovenstaand comment is op STIR-titel. Jurylid ben ik niet meer van de HdC-prijs. Dat was ik de afgelopen vier jaar. Lastig al die petten.


    10 mei 2006 om 04:46
    LianneK

    Op http://www.amma-awards.nl zijn inmiddels alle winnaars gepubliceerd. Mindshare heeft de grootste prijs (bureau van het jaar) binnengesleept!

    Erg gaaf dat dit er zo snel op stond Marco!


    10 mei 2006 om 08:11
    Kasper Katje

    Zolang de pet maar past Peter 😉


    10 mei 2006 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!