Graaft web-log eigen graf?

8 mei 2006, 09:45

Een paar dagen terug werden de eerste 120 webloggers van Ilse verhuisd naar een nieuwe omgeving met de configuratie van Six Aparts typepad als nieuwe blogware, waaronder die van uw weblogger dezes. Mijn eerste indrukken waren niet heel erg positief en ook bij de collegae bloggers ontstond zo her en der wat irritatie.

Eerlijk gezegd heb ik de con’s en pro’s van deze move nog niet op een rijtje maar voor niks gaat ook bij Ilse alleen de zon nog op blijkt ook uit de tarieven die Ilse nu hanteert voor de diverse pakketen. Dat gemor onder bloggers heeft er in ieder geval toe geleid dat een van de belangrijkste webloggers van web-log, mediakrant verkast is naar een nieuwe locatie. De prangende vraag die nu rijst is, mogen we dit als een incident beschouwen of zullen er meer belangrijke bloggers volgen?’

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

61 Reacties

    jpschadde

    Hoe heeft mediacourant dat geregeld? Zelf gescript of is dat ook een dienst via via ofzo? Heb zeker interesse om ook over te stappen, aangezien de nieuwe dienst van Ilse ronduit dramatisch is.

    Misschien dat het beter en mooier is als je 15 eu per maand betaalt, maar dat was jpschadde (student) niet van plan.

    Graag info over mediacourant, of zal ik toch maar daar vragen hoe ze dat hebben gedaan ;)?


    8 mei 2006 om 10:11
    Roy Huiskes – chapter42

    ze werken nu iig met een wordpress zoals ik het kan bekijken.


    8 mei 2006 om 10:16
    jpschadde

    Daar kreeg ik zojuist inderdaad bericht van, van mediacourant zelf. Nu ziet het er wel aardig uit maar of het ook zo lekker werkt als de oude webstreepjelog.. ..niet dus.

    web-log.nl graaft denk ik wel zijn eigen graf op deze manier. Tijd dat Joris eruit stapt en weer gewoon een gratis service begint, zoals het allemaal begonnen is.


    8 mei 2006 om 10:40
    venturo

    Bumble; kijk naar de uitgangspunten van web-log destijds nog met Joris Leermakers en kijk waar het nu staat. Ik kan me voorstellen dat gebruikers morren. Jij mag het klootjesvolk vinden maar die zeikerds stonde wel aan de basis van het web-log succes. Ik heb het idee dat de motieven van gebruiker en aanbieder wat verder uit elkaar liggen dan men vermoede bij Ilse.


    8 mei 2006 om 11:04
    Petra de Boevere

    Hoop gezeur omdat het speelkwartier over lijkt te zijn.

    Elke web-logger met veel bezoekers kan zich een Pro-account permitteren. Dan heeft hij namelijk ook de mogelijkheden reclame te plaatsen, en alleen al Adsense met bezoekersaantallen waar je een pro-account voor nodig hebt ivm je benodigde bandbreedte, zal meer opleveren dan de 15 euro p/m die dat abonnement kost.

    Voor mensen met weinig bezoekers is het intro-abonnement voldoende, ook qua bandbreedte. Er lijken nog wat kinderziektes in te zitten en ook ik was zeker in aanvang verre van blij, maar ik ben er wel van overtuigd dat het goed komt.

    Ik vraag me wel af of het misschien een bewuste keuze van web-log geweest om het risico te lopen een deel van zijn loggers te verliezen. Dat zal niemand overigens makkelijk toegeven denk ik.


    8 mei 2006 om 11:05
    ronald ter voert

    Ik behoorde ook bij de eerste 120 bloggers die werden omgezet. En ik heb me (voor korte duur) opgewonden over het niet nakomen van veel beloftes. Het ergste vond ik nog wel dat je webblog een soort proefkonijn bleek te zijn, waar men behoorlijk respectloos mee is omgesprongen. Afgezien dat de content wel goed meeverhuisde, was bijv. de vormgeving geheel verkwanseld en is het eenvoudige beheersysteem redelijk onoverzichtelijk geworden. Is best knap dat je een fijn en klantvriendelijke tool als web-log door ‘vernieuwing’ om zeep weet te helpen.

    In plaats van tijd te steken in de ‘schade berokkend door derden’ heb ik dan ook mijn tijd en energie gestopt in mijn eigen url, die ik al enige tijd bezat. Dat MediaCourant dat nu ook doet, doet me veel plezier. En hun nieuwe look is eigenlijk ook veel beter.

    Persoonlijk vind ik het zeer bijzonder hoe IlseMedia in dit geval hun relaties misbruiken door er redelijk respectloos mee om te gaan. Een onderschatting? Ik denk van wel.

    Ik had best enige tijd willen meedenken, maar wil wel het gevoel hebben dat mijn mening daarbij telt en het ergens toe dient. Web-log heeft voor mij afgedaan als tool. Terwijl ik toch wel de indruk had dat ze het daar wel begrepen. Jammer.:-(


    8 mei 2006 om 11:20
    Arnout Veenman

    Dat er een (groot) aantal web-loggers weggaat bij web-log hoeft totaal geen probleem te zijn. Tot nu toe werd er amper droog brood aan de dienstverlening verdiend. Door de introductie van betaalde varianten van de dienst, kan er nu eindelijk een inkomsten stroom opgang komen waarmee de dienst zelfstandig kan overleven. Ze graven niet hun eigen graf, maar ze creëren hun eigen bestaansrecht.


    8 mei 2006 om 11:26
    Savage

    Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Een grote groep gebruikers zal inderdaad afhaken omdat ze net iets meer willen dan in de wysiwyg editor van TypePad mogelijk is, maar geen html willen leren. Gebruikers die na de migratie aanmelden zullen niet beter weten en zich beperken tot de standaard mogelijkheden of er toch maar wat dieper induiken.

    Overigens is het een normale trent dat gebruikers die meer flexibiliteit willen uiteindelijk een .nl nemen en zelf aan de slag gaan. Dat zag je ook al in de oude situatie. Een aantal mensen die aangeeft bij web-log.nl weg te gaan geeft ook aan al langer over die stap na te denken.

    Je kunt het niemand 100% naar de zin maken met een dienst als die van web-log.nl.


    8 mei 2006 om 11:27
    Simon Koelewijn

    Allemaal naar wordpress.com… 😉


    8 mei 2006 om 11:29
    henkjan

    De tijd zal het leren. Er ontstaat alleen de perceptie dat je er gratis ingetrokken wordt en als je erin zit moet gaan betalen. Dat vinden gebruikers niet prettig en dan gaan ze rondkijken. Een voordeel is natuurlijk dat er een dusdanig lock-in is ontstaan dat velen zullen blijven om hun archief.


    8 mei 2006 om 11:29
    Jorn

    @Petra: Ik denk dat web-log wel af wil van een aantal bloggers, maar dan vooral de inactieve bloggers die web-log.nl wel ruimte kost maar geen bijdragen levert. Het is te vergelijken met de telecombedrijven die graag af willen van prepaidkaarthouders die niet (of te weinig) bellen. Dus als het een bewuste keuze is geweest, dan heeft het alleen effect (gehad) op de bloggers die veelvuldig posten. En dat lijkt mij niet het gewenste effect…


    8 mei 2006 om 11:32
    Martin

    allemaal naar wordpress.com?

    Is net zo`n stomme zet als allemaal naar punt.nl gaan

    Des te meer klandizie, des te groter de problemen met hun servers en data.

    Hoe meer zielen hoe meer vreugd gaat in de blogwereld al helemaal niet op.


    8 mei 2006 om 12:02
    Petra de Boevere

    Ik vraag me trouwens af of Punt niet dezelfde move zou maken als de servers uit hun voegen dreigden te barsten en er 300.000 mensen die servers puur als gratis speelgoed zouden gebruiken, of in een ander denkbaar geval er een bod komt van een commerciële partij waar henkjan helemaal van uit zijn dak gaat. Is hij dan ook zo principieel die te weigeren omwille van zijn uitgangsprincipes, het is dan immers zonneklaar dat ook de puntloggers zullen moeten gaan betalen voor de diensten die ze afnemen.

    Het enige wat mij in de bijdrages van henkjan opvalt is het benadrukken van de negatieve effecten van de keuze van web-log (lees Ilse). What about de nieuwe mogelijkheden? Vodcasten, Podcasten, Mobloggen, allemaal zaken die in de zeer nabije toekomst steeds populairder gaan worden. Dit moet je als web-logdienst wel kunnen ondersteunen. Nee, ik geef nog steeds een pluim aan Ilse.

    Eén ding klopt er niet helemaal. De eerste 120 web-loggers werden ongevraagd gebombardeerd door web-log tot VIP-bloggers en ‘mochten’ (hoera!), als eersten verhuizen. Misschien is de verhuizing te snel gegaan of waren niet alle bugjes er al uit, feit is wel dat VIP-bloggers TEST-Bloggers bleken, of zoals ik ergens las: VDL-bloggers (Vet De Lul).


    8 mei 2006 om 12:25
    Ollie

    Als ik zo een beetje kijk lijkt het erop dat die groep van 120 bewust door web-log is gekozen, lekkere buzz ontstaan alleen een beetje de verkeerde kant op gegaan. De meeste web-log bekenden van mij zijn overgestapt op punt.nl of hebben een eigen .nl.


    8 mei 2006 om 12:41
    Bumble

    Het was ontzettend naïef van mensen om te denken dat web-log altijd gratis zou blijven.

    Al die zeurende gebruikers hebben Ilse (web-log) een tijd lang op kosten mogen jagen, wat te denken van dataverkeer, serverhuur, serverruimte.

    Ik vind het niet meer dan normaal dat een bedrijf geld vraagt voor gebruik van webruimte. Men mag blij zijn dat er nog een gratis versie blijft!

    Bij elke hostingprovider betaal je immers toch ook zonder morren een x bedrag per jaar.


    8 mei 2006 om 12:58
    henkjan

    @ Petra

    Punt.nl biedt vanaf het begin een gratis en betaalde versie aan. Dat is het verschil

    De betaalde versie wordt ook gewoon gekocht.

    Verder benadruk ik niet louter negatieve punten maar reageer op een post met als titel: Graaft web-log.nl haar eigen graf….

    Wij investeren ieder kwartaal in servers en denken lange termijn. We financieren dat met onze andere activiteiten. (Onder andere mijndomein.nl)

    Wij blijven overigens garanderen: Nooit banners op punt.nl ook niet op de gratis versie. Waarom niet? Omdat de gebruiker het niet wil.

    Ben het met je eens dat : Vodcasten, Podcasten, Mobloggen ondersteund moeten worden. Dit gaan we ook beter doen. Je kunt op punt.nl al trouwens bijna een half jaar je eigen files als mp3 of mpeg uploaden… gratis.


    8 mei 2006 om 13:10
    Oli4b

    @Bumble: En Google gaat over twee maanden ook geld vragen …


    8 mei 2006 om 13:10
    Bumble

    @Oof4b: Je opmerking raakt kant nog wal.

    Ik hoef jou niet te vertellen dat Google gebruikers geen geld kan vragen voor een zoekopdracht en ik hoef je al helemaal niet uit te leggen op welke manier Google haar geld verdient en dus voorkomt dat ze geld moeten vragen voor een zoekopdracht.

    Maar ik begrijp dus dat jij één van de naïevelingen bent die had gedacht dat web-log een onuitputtelijke geldbron voor het kantoor had. Al die naïevelingen zouden juist dankbaar moeten zijn dat ze al die tijd gratis gebruik mochten en konden maken van een dienst die web-log en ilse ontzettend veel geld kosten. Maar nee, wij zijn Nederlanders, gratis is niet genoeg.


    8 mei 2006 om 13:51
    Bumble

    [jammer dat reacties niet te editten zijn]

    Ik wil nog even toevoegen dat ik de ophef omtrent de gratis versie niet snap, ik weet niet precies hoe het zat met de vorige web-log versie maar ik heb gegrepen dat ook de gratis gebruikers er na de verhuizing qua functies op vooruit gaan.


    8 mei 2006 om 13:53
    Kasper Katje

    Ja hoor Bumble, eerst meeliften op de webloghype en dan vervolgens geld gaan vragen is niet meer dan logisch….NOT.

    Hoe vaak is een dergelijke uitmelkconstructie nu al niet gebruikt en is het telkens weer negatief uitgevallen. En moet je dit niet zien als ‘maak je eigen startpagina’?

    Ilse had er simpelweg vanaf het begin een paar goed geld genererende banners of andere advertentievormen op moeten zetten en niet achteraf terugkrabbelen omdat het ineens toch wel erg veel geld blijkt te kosten.


    8 mei 2006 om 14:08
    Bumble

    @ Kasper Katje: De gratis gebruiker, die er in de nieuwe omgeving van web-log ook gewoon blijft, gaat er niet op achteruit, eerder op vooruit.

    Het is heel gewoon om voor een gratis dienst na een tijd te komen met een betaalde versie die nét dat beetje meer te bieden heeft. Veel gebruikes hebben dat niet nodig, sommigen wel. En juist die mensen, die het wel nodig hebben hoor je niet. De enige die je hoort klagen over de kosten zijn de mensen die ook nu gratis blijven, omdat geen hond hun weblog leest.

    Deze gratis gebruikers klagen alleen omdat ze zich benadeeld voelen omdat mensen die wel geld over hebben voor een geweldige internetdienst meer functies krijgen. Oftewel, deze gratis gebruikers kijken alleen naar wat ze NIET krijgen, iets typisch Nederlands eigenlijk, en vergeten daarbij dat ze er wel degelijk op vooruitgaan.


    8 mei 2006 om 15:14
    Michiel Houben

    Laat ik beginnen aan te geven dat mediakrant niet weg is gegaan vanwege de verhuizing. Althans dat brengen ze nergens tot uiting.

    De reden voor de verhuizing is simpel. We zijn behoorlijk uit ons jasje gegroeid en we raakten de limieten van ons systeem.

    Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de beste service die we, vanuit het perspectief van de gebruiker, konden krijgen. Ontwikkelingen gaan dusdanig hard, dat een partij die de nodige schaalvoordelen kent de voorkeur heeft gehad. Hiermee waarborgen we immers dat we ook de beste service voor de gebruiker blijven bieden.

    Met Typepad zijn onze gebruikers gewaarborgd van een weblogdienst die internationaal de concurrentie aan kan. Naast de vele uitbreidingen die het systeem kent tov ons huidige systeem blijft die dienst gratis. Alle geruchten ten spijt.

    Immiddels zijn de 120 eerste bloggers gewend aan de vernieuwde interface. We hebben erg goed naar deze groep geluisterd, communiceren op continue basis met hen en handelen daar ook naar.

    De grootste groep is erg enthousiast en we worden regelmatig persoonlijk bedankt.

    Ik ben ervan overtuigd dat ook de overige 260.000 bloggers uiteindelijk met veel plezier gebruik zullen gaan maken van de nieuwe mogelijkheden die web-log.nl ze biedt. Nu en in de toekomst ….


    8 mei 2006 om 15:27
    Kasper Katje

    @Bumble: dan ben ik idd wat voorbarig geweest met mijn commentaar.


    8 mei 2006 om 15:36
    Bumble

    @ Michiel Houben: Veel succes met “ons” zeikerige Nederlanders 😉


    8 mei 2006 om 15:41
    media

    Tsja, wat kan ik hier nog aan toevoegen?

    De keuze voor Typepad van SixApart is een prima keuze voor zowel ilse media als de bloggers. Typepad heeft zich de afgelopen jaren reeds bewezen als een prima weblogplatform waar steeds nieuwe functionaliteiten aan toe worden toegevoegd. Niet te vergelijken met EE en WordPress maar als ASP-oplossing het beste in de markt. Een nieuwe omgeving is altijd even wennen en ik ben er van overtuigd dat over een tijdje niemand meer terug wil naar de oude omgeving.

    Dan de kosten. Dat ilse media ooit zou kiezen voor een betaald model was bekend. Ik heb begrepen dat het gratis pakket nu een te beperkte bandbreedte en datacapaciteit zou hebben. Dit geldt wellicht voor de eerste groep weblogs die nu zijn overgebracht naar de nieuwe omgeving (topbloggers met relatief veel verbruik?) maar is dat ook zo voor het overgrote deel van de blogs die straks overgaan? Voor de 120 VIP-blogs die nu zijn overgegaan heb ik overigens begrepen dat ze het eerste jaar zowiezo geen zorgen hoeven te maken mbt de overschreiding van bandbreedte of datacapaciteit. En wie weet komt dat straks die limiet wel ergens anders te liggen als blijkt dat het hele businessmodel prima werkt op basis van advertentie-inkomsten. Michiel of Joris kunnen jullie daar iets op zeggen?

    De overstap van mediakrant van web-log.nl naar een eigen domein stond volgens mij al langer in de planning en heeft dus helemaal niets te maken met de overgang naar een nieuwe omgeving. Is ook een prima beslissing omdat ik van mening ben dat professionele weblogs (en dat begint mediakrant steeds meer te worden) een eigen domein moeten hebben. Wellicht een idee voor ilse media om pro-bloggers de mogelijkheid te geven een eigen domeinnaam te gebruiken?

    Het enige punt waar ik het helemaal mee eens ben in de kritieken – en daar sluit ik me dus aan bij Meisje – is de communicatie rondom het hele proces. Ilse media begon goed met het uitnodigen van een aantal bloggers medio september vorig jaar. Goede sessie waar interessante suggesties uit zijn voortgekomen. Ook de eerste follow-up was nog prima door ze uit te nodigen voor het ilse media feestje. Daarna bleef het opvallend stil en is er onvoldoende gecommuniceerd (en ook gebruik gemaakt) met (van) de relaties die het had opgebouwd met een groot aantal bloggers. Jammer en een gemiste kans. Ben benieuwd hoe ze dat gaan goed maken 😉

    Even voor de duidelijkheid, ik ben indirect betrokken geweest bij de introductie van de nieuwe omgeving. Heb samen met ilse media nagedacht over het businessmodel, de minimale functionaliteit en de doorontwikkeling van de nieuwe omgeving. Ben verder niet meer betrokken geweest bij de uitvoering het afgelopen half jaar.


    8 mei 2006 om 15:57
    media

    Ah, terwijl ik mijn reactie zat te typen zijn er al weer meer reacties geplaatst (waaronder die van Michiel).

    Michiel en Joris, in ieder geval succes met de volgende stappen. Voor de buitenwereld wellicht niet altijd even duidelijk dat het een gigaklus is waar jullie mee bezig zijn!


    8 mei 2006 om 15:59
    Tobias

    Ik zag het wel aankomen en ben daarom vorig jaar al overgestapt. Ik heb Pivot geïnstalleerd op eigen serverruimte en m’n eigen weblog gebouwd en dat bevalt (voor 28 euro per jaar) prima.

    En inderdaad; ik denk dat het voor veel loggers het einde zal zijn bij web-log.nl. Alleen nieuwe loggers zullen het denk ik wat vinden omdat die niet bekend zijn met hoe het eerst was.


    8 mei 2006 om 16:56
    Jeroen Verkroost

    Helemaal eens met Tobias: Ik begrijp niet waarom iemand gebruik zou maken van de Plus of Pro abonnementen van web-log.nl. Natuurlijk zit er een bedrijf achter en moeten er salarissen betaald worden, maar de prijzen zijn gewoon niet marktconform.

    Ik heb mijn interactieve TV weblog Copypaste.nl een tijdje geleden gestart op Blogger en host het inmiddels op met veel plezier op een eigen domein met het gratis WordPress. Veel betere responstijden, totale controle over je content en geen afhankelijkheid van wie dan ook in Nederland (Ilse) of Amerika (Big Brother). De software heeft alle functionaliteit die de Pro versie van web-log ook heeft.

    En dan het geld: Mijn Basic hosting account bij Van networks:

    7,95 per maand, 1GB opslagruimte en 100GB/maand bandbreedte. Vergelijk:

    14,95 per maand, 1GB opslagruimte en 10GB/maand bandbreedte bij Web-log Pro.

    En dan heb ik er ook nog gratis de domeinnaam bij met onbeperkte mailadressen, FTP etc.

    Waarom zou iemand dan ooit Web-log Pro kiezen?


    8 mei 2006 om 17:15
    media

    Jeroen en Tobias, jullie vergeten even dat er slechts een kleine groep bloggers is die WordPress kan installeren en zelf een template kan aanpassen. Voor die groep bloggers zijn diensten als web-log.nl ook nooit bedoeld geweest. Die nemen een eigen domein, kiezen een eigen tool en gaan die regelmatig omkatten. Waarom denk je dat ik zelf op een eigen domein zit met Expression Engine (dat overigens een klasse beter is dan WordPress of Pivot 😉 als tool?


    8 mei 2006 om 17:35
    Ayalon

    Afgezien van het feit of web-log een goede stap maakt met het overgaan naar typepad of niet, er is bij mij een vraag, waar ik me bij afvraag of hier over is nagedacht.

    Het verhuizen van privacy gevoelige en content waar intellectueel eigendom op berust verhuizen naar Amerika is niet iets wat zomaar mag. Vanuit een klus die ik heb gedaan weet ik dat data verhuizen naar Amerika een tijdrovend project is.

    Voor het verhuizen van data, waaronder namen, adressen geboortedata etc etc moet officieel toestemming gevraagd worden bij de ministeries en in Brussel. Daarnaast moet het van groot belang zijn van de onderneming zijn om de data te verhuizen. Algemene voorwaarden, gebruikerakkoord etc wordt niet om gevraagd, het is puur een politieke kwestie bij mijn weten..

    Hoe gaat web-log hier mee om?


    8 mei 2006 om 17:40
    Tobias

    @Marco: Vergis je niet in mijn reactie. Ik ben me er erg bewust van dat niet iedereen in staat is om iets te beginnen op eigen serverruimte. Sinds dat ik zelf over ben, heb ik daarom zelfs al diverse mensen (logfather.com, schriklog.com, lilianonline.com) geholpen met Pivot.

    Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik (na de overname van Ilse, een overname die overigens niet had kunnen uitblijven) de kwaliteit langzaam zag dalen van web-log.nl. Dat is overigens voor een deel te begrijpen aangezien steeds meer mensen gebruik maken van de weblogdienst. Maar het is wel jammer dat ik zoveel ontevreden geluiden hoor over het vernieuwde web-log.nl. Daarom had men beter – naast de nieuwe versie – de oude versie kunnen blijven aanbieden.


    8 mei 2006 om 17:48
    Michel

    @ Petra: Je zegt:”Elke web-logger met veel bezoekers kan zich een Pro-account permitteren.” Kan je dat eens voorrekenen? Hoe weinig bezoekers moet je hebben om niet genoeg te hebben aan je basic account en met hoeveel bezoekers haal je volgens jou de 15 euro adsense per maand?

    Algemeen: web-log graaft hier zijn eigen graf. Het enige waarom web-log nu nog aantrekkelijk is is vanwege het community-gevoel, maar ik zie zelfs al web-loggers afhaken omdat ze dit reeds beginnen te missen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er naar punt.nl overstappen de komende tijd of welke nieuwe Joris een nieuw web-log initiatief weet neer te zetten.


    8 mei 2006 om 18:27
    media

    @Tobias, Jeroen: goed punt, de kracht van de community gebruiken!

    @Michel: web-log graaft niet zijn eigen graf maar heeft denk ik de afgelopen weken voldoende signalen ontvangen om er iets mee te kunnen (en moeten) doen in de nabije toekomst.


    8 mei 2006 om 18:39
    Bumble

    Hoe meer mensen naar punt.nl gaan, hoe sneller ook zij het niet meer op kunnen brengen alles gratis te doen. Oftewel, dan begint alles weer van voren af aan.

    Wanneer gaat men inzien dat het niet oke is om bedrijven op kosten te jagen en dat het dus een logisch gevolg is dat er na verloop van tijd betaald dient te worden voor een soort gelijke dienst. Wees blij dat web-log een gratis variant houdt. Maar zoals ik al meerdere malen aanhaalde, de mensen die een gratis account hebben en houden kijken alleen naar wat ze niet krijgen. Een Nederlander is moeilijk tevreden te krijgen, het is nooit goed (genoeg), mijn respect gaat uit naar Joris en Michiel, dat ze zo ontzettend kalm kunnen blijven terwijl er zoveel domme mensen nog dommere dingen roepen.


    8 mei 2006 om 18:55
    Petra de Boevere

    @Michel zo moeilijk is die rekensom niet, De gemiddelde prijs per 1000 pageviews bij Adsense varieerde afgelopen week in mijn rapport van 80 dollarcent tot $1,90 per dag. Die 80 cent was overigens wel een tragisch dieptepunt;-)

    Het is nu te laat, ik zal morgen even proberen een prognose op te stellen, ik weet in ieder geval dat ik er ruim aan uit ga komen.


    8 mei 2006 om 19:17
    henkjan

    @ Bumble

    In ons model financieren de betalende loggers die er vanaf het begin zijn de niet betalende.

    Het begint dus niet van voren af aan want we houden het zo het nu is. Wij kunnen het opbrengen 🙂


    8 mei 2006 om 19:23
    Bumble

    @ henkjan: Maar als nu ineens laten we ruim beginnen 20 duizend niet betalende web-loggers naar jullie komen? Hoe gaat het dan? Of hebben jullie een dermate grote groep betalende loggers dat het nog wel even kan duren voordat de 0 lijn is bereikt?


    8 mei 2006 om 19:50
    Petra de Boevere

    @Henkjan: O, lekker, dat klinkt als de vuilcontainer die ik voor veel geld elke week laat legen en door mijn buurman, die niet betaalt, wordt volgegooid.


    8 mei 2006 om 19:50
    Bumble

    @ Meisje: Het maakt toch niet uit wie er voor de niet betalende loggers betaald? Die betalende loggers kan het ook geen reet schelen of het nu in de zak van henkjan verdwijnt of ergens anders naar toegaat. De betalende logger heeft meer functies dan de niet betalende logger, daar heeft ie recht op, want hij betaald.

    Dus wat mij betreft is je opmerking over je criminele buurman niet echt van toepassing hier.


    8 mei 2006 om 19:55
    Aldo

    Het enige positieve aan deze reacties is de hoeveelheid. Voorst naar mijn idee weer typisch Nederlands gezeur!. De exploitant van Punt.nl praat helemaal vanuit zijn eigen straatje. Ik kan jullie met grote stelligheid benadrukken dat Ilse media het beste van alle slechte scenario’s gekozen heeft. Er is geen perfecte oplossing te vinden om een community van 300.000 gebuikers over te zetten naar een nieuw state of the art technologie.

    Typepad is simpelweg als standaard oplossing het beste wat je kunt krijgen, in ogenschouw genomen dat hier een zeer professionele organisatie achter staat, je erg veel functionaliteit krijgt, men bijna altijd voorop loopt met nieuwe features en vooraf zeer goed test. Over Typepad niets meer dan lof!. Laat je overigens niet gek maken m.b.t. de zogenaamde puriteinse opvattingen die men er in Amerika op na houdt. Blog er gewoon lekker op los, geen Amerikaanse kip die naar die Nederlanders kraait. Het enige waar Web-log eens over na zou moeten denken is wat te doen wanneer San Fransisco door een aardbeving getroffen wordt.

    Het is daarnaast zeer terecht dat er betaald moet worden voor diensten. Continuiteit is hiermee gewaarborgd. En zoals Petra (Meisje) terecht meldde, met de Pro versie kan je ads plaatsen waarmee je die kosten weer terugverdiend. Overigens niet onbelangrijk, bij Blogo, Punt en Blog.nl dien je een deel van deze inkomsten af te staan hetgeen bij Web-log niet het geval is.

    Ik heb veel vertrouwen in de enige echte weblog community van Nederland, waar ik zelf overigens voor ik overstapte naar Typepad veel geleerd heb. Verandering is voor sommigen niet leuk, maar over een aantal maanden is iedereen het weer vergeten en blogt men er weer stevig op los, maar nu wel op een echt professioneel (communty) platform. En met alle respect voor de andere Nederlandse platformen, iets dergelijks kunnen jullie toch echt niet leveren, zeker niet in combinatie met een migratie van 300.000 gebruikers.

    Groet, Aldo.


    8 mei 2006 om 20:17
    Peter Luit

    In ieder geval ontbrak het in dit totale proces aan duidelijke communicatie…….


    9 mei 2006 om 03:57
    Arnout Veenman

    Wat mij heel sterk opvalt is dat jaloezie een grote rol speelt. We vinden (in Nederland) dat iedereen gelijk moet zijn. Ineens komen er premium varianten bij web-log. De web-loggers die om welke reden dan ook daar geen gebruik van wensen te maken voelen zich benadeeld tegenover de anderen die wel het premium product afnemen, omdat deze meer mogelijkheden krijgen. Het is die verdorven Nederlandse mentaliteit, waarbij afgunst ontstaat als iemand anders meer heeft of kan dan jou, vooral na een periode waarin iedereen de zelfde mogelijkheden had. Vergelijk het met je buurman die ineens zijn Astra 1.4 inruilt voor een splinternieuwe glimmende Mercedes, terwijl jij nog steeds Astra 1.4 rijdt.


    9 mei 2006 om 04:14
    henkjan

    @ Aldo natuurlijk preek ik voor igen parochie. Dat is het leuke aan deze thread. Allerlei perspectieven komen aan bod.

    Jouw verhaal: Overigens niet onbelangrijk, bij Blogo, Punt en Blog.nl dien

    je een deel van deze inkomsten af te staan hetgeen bij Web-log niet het

    geval is.

    Wat betreft punt.nl is dit totale onzin en ik zou niet weten waar je het vandaan haalt.

    Van de anderen weet ik het niet dus ik zeg er niets over. Misschien had jij dat ook moeten doen…


    9 mei 2006 om 05:11
    Indira

    @Arnout: Je ziet dit toch echt verkeerd. Je bent duidelijk géén testpersoon uit de 120. Als je het wil vergelijken dan lijkt het meer op:

    Een speeltuin waar je vrije toegang tot hebt (oude web-log fase), je kan samen met je vrienden in alle attracties en bouw je mooie kasteeltjes in de zandbak (content).

    De nieuwe omgeving (typepad) is een speeltuin met een aantal nieuwe atrracties waar je nu voor moet gaan betalen, maar waar je ook voor een groot deel voor de oude attracties moet gaan betalen (principe van ijsje afpakken van een kind), daarnaast betaal je ook voor introducéés (vrienden / gebruikers). Die mooie zandkasteeltjes zou je graag willen meenemen naar huis (back-up / exporteren), maar de beheerder zegt dat je daar eerst voor moet gaan betalen.

    Ik was tevreden over de verhuizing als Ilse alle oude functionaliteiten in de nieuwe omgeving gratis beschikbaar zou stellen en dat voor nieuwe functionaliteiten een meerprijs geldt.

    Nu denk ik er over om eventueel te gaan verhuizen, maar de back-up / export functie heeft Ilse uitgezet, want daar moet je voor gaan betalen. (Ik kan nu niks met mijn content, tenzij ik het “terug koop”). Mijn vraag ook: hoe heeft Mediakrant de verhuizing voorelkaar gekregen?


    9 mei 2006 om 05:33
    Indira

    Toelichting: Mijn vraag ook: hoe heeft Mediakrant de verhuizing naar wordpress voorelkaar gekregen?


    9 mei 2006 om 05:35
    media

    Indira, heb je al contact gehad met Joris of Michiel om je problemen te bespreken?


    9 mei 2006 om 05:44
    Indira

    @Marco: ga ik vandaag doen. Het is overigens niet zo dat ik per sé weg wil. Ik wil wel andere mogelijkheden bekijken, maar dat kan pas als ik over mijn eigen content kan beschikken.


    9 mei 2006 om 05:48
    Michiel Houben

    @Ayalon: Goeie vraag, het heeft bij ons de hoogste prioriteit gehad om dat zo goed mogelijk te regelen. Ten eerste blijven alle privacygevoelige gegevens bij ons in Nederland op onze eigen servers.

    Daarnaast heeft SixApart ( de leverancier van TypePad) zich gecommitteerd aan de Safe Harbor Agreement (door Brussel in july 2000 in het leven geroepen om Europese standaarden te waarborgen).

    @All: Ik merk in bovenstaande discussie een tweetal onjuiste aannames. Ten eerste dat onze gebruikers zouden moeten gaan betalen.

    Dat is niet het geval. De dienst wordt flink uitgebreid en blijft gratis. Sterker nog, het featureniveau dat wij gratis aanbieden is in de rest van de wereld betaald. We hebben een extreem goede deal vanuit het perspectief van de gebruiker kunnen maken. Meer voor minder.

    Daarnaast lijkt het alsof de onze pioniers ontevreden zijn. Zeker in het begin moesten een aantal van hen flink aan de nieuwe interface wennen.

    We staan in zeer nauw contact met hen. Daardoor hebben we een hoop goeie feedback gekregen. Die feedback hebben we omgezet in een hoop aanpassingen. Onze gebruikers waarderen dat enorm. Net als de nieuwe mogelijkheden waarmee ze eindelijk het blog kunnen maken dat hun verhaal verdient ….


    9 mei 2006 om 06:25
    Hemaworstje

    een dood paard kán zijn eigen graf niet graven.


    9 mei 2006 om 06:42
    media

    Ongelooflijk wat een gezeik. Web-log.nl is al jaren de grootste weblogcommunity van Nederland (niet voor niets). De service is altijd gratis geweest en men heeft nu – om dezelfde performance te kunnen garanderen – moeten kiezen voor een nieuw platform. Men doet haar uiterste best om een vergelijkbare service gratis te blijven bieden en zoekt naar mogelijkheden om dit te kunnen financieren. Deels door advertenties in te zetten en deels door betaalde services aan te bieden. Dat niet iedereen tevreden is met de gang van zaken lijkt me evident met 260.000 gebruikers.

    Joris en Michiel, zoals ik al eerder heb aangegeven, absoluut complimenten voor hoe jullie het tot nog toe hebben opgepakt. Een gigantische klus die jullie toch maar even met een paar man moeten zien te klaren. En laat je vooral niet gek maken!


    9 mei 2006 om 06:55
    ronald ter voert

    @albert:Goed te zien dat dit artikel een levendige discussie genereerd.

    Eén belangrijk aspect wordt door web-log.nl volgens mij nog steeds onderschat, en dat is communicatie. ‘ We staan in zeer nauw contact met hen. Daardoor hebben we een hoop goeie feedback gekregen. ‘, lijkt me schromelijk overdreven, anders hadden we al deze miscommunicaties niet gehad ;-).

    Ik heb persoonlijk nog geen énquete of iets dergelijks mogen ontvangen. Tsja er is een weblog over de verhuizing, maar dat is dan volgens ook alles. Als je 120 weblogs als 1e verhuisd en een blogger stopt bij web-log, neem ik aan dat je als web-log zijnde ieder geval een mailtje zou sturen voor feedback. Verbaasd me dat dat ook niet is gebeurd.

    Het niet gratis kunnen meeverhuizen van mijn content van een dik jaar werk, vind ik een gemiste kans.

    @michiel:ik begrijp je standpunten en draag jullie een warm hart toe, maar volgens mij schort er echt wat aan jullie communicatie richting de ‘klant’. Succes met alle werkzaamheden.


    9 mei 2006 om 06:55
    Indira

    @Marco, ik vind het geen gezeik hoor, al gaan sommigen wat kort door de bocht. De hoge mate van kritiek op de nieuwe versie zegt juist iets over de hoge mate van tevredenheid over web-log en Ilse hoe het was. Staat los van het feit dat het heel knap is dat de verhuizing gelukt is en dat ze hun uiterste best doen om een vergelijkbare service gratis te blijven bieden en zoeken naar mogelijkheden om dit te kunnen financieren.


    9 mei 2006 om 07:13
    Marco

    Overigens, om nog een stukje ongezouten kritiek in de strijd te gooien:

    Marco,

    Als je een posting maakt met als titel ‘Graaft web-log eigen graf?’ dan kun je natuurlijk verwachten dat je op zijn minst een aantal reacties krijgt met het ‘gezeik’ waar je op doelde. Of de klachten terecht zijn of niet dat is voor mij (en waarschijnlijk voor jou ook) niet goed aan te geven, zelfs al weet je hoe hard Joris en Michiel eraan werken.

    Ikzelf zie helemaal niets in hosted diensten waardoor ik veel eerder zou pleiten voor iets als dat ik een paar comments geleden voorstelde maar er is natuurlijk een grote markt voor een dienst als web-log. Degenen die ‘meer willen’ zoals ik kunnen gewoon beter zelf iets opzetten of laten opzetten.

    Overigens ben ik het er als technicus zijnde roerend mee eens dat TypePad zo ongeveer de enige echt zinnige optie is als je een weblogdienst groot en professioneel aan wilt pakken. WordPress MU wordt ook ooit nog wel wat maar haalt het nu nog bij lange na niet bij TypePad.


    9 mei 2006 om 07:14
    Patrick

    Met wordpress kost het in ieder geval geen knaken


    9 mei 2006 om 10:44
    Bumble

    Is het eens met Marco Marketingfacts.

    I rest my case, sommige mensen zijn en te dom voor de maatschappij waar we in leven. Jammer voor web-log dat het grote deel van die domme mensen deel uitmaakt van de door hun gecreeerde community.

    Neem een greep uit de web-logs, er zitten zeker een aantal interessante tussen, maar het gros is niet interessant en gaat over werkloze mensen, alleenstaande moeders, mensen met een ziekte en ga maar door. Geen enkel probleem hoor, het stoort mij. En dit is mijn mening en een mening geven mag in Nederland nog altijd.


    9 mei 2006 om 15:08
    Tobias

    Ik vind dat Indira het goed samenvat; sinds de nieuwe versie van web-log.nl er is, heeft de gebruiker functies moeten inleveren (zoals ik van verschillende kanten hoor). Wil men min of meer hetzelfde als vóór de update kunnen, dan moet men betalen. Logisch daarom dat men klaagt, ondanks dat ik heel goed begrijp dat web-log.nl ook geld kost en gefinancierd moet worden. Voor Joris (en anderen) heb ik uiteraard bewondering, maar ik denk toch dat de lol er voor een aantal (oud)-web-loggers er een beetje van af is.

    En daarom zou ik die mensen die niet meer tevreden zijn gewoon aanraden om zelf iets te beginnen (zoals ik al eerder zei). Ik wist toen ik vorig jaar begon niets van html en Pivot, nu inmiddels wel. En wat betreft de kosten; die verdien je inderdaad makkelijk terug met Adsense.


    9 mei 2006 om 15:16
    media

    Heb een derde IP-ban in korte tijd moeten uitdelen. Dit keer aan hemaworstje die de afgelopen tijd alleen maar negatieve reacties plaatst zonder een inhoudelijke bijdrage te leveren. Jammer maar het is niet anders.

    Update

    Aangezien de discussie niet meer inhoudelijk werd gevoerd heb ik de mogelijkheid om te reageren op deze posting gesloten. Opnieuw jammer want een open discussie was voor zowel de gebruikers als web-log.nl het beste geweest.


    10 mei 2006 om 02:18
    Hemaworstje

    Je bant en babbelt maar raak mede ontwikkelaar /marketinghoer, web-log.nl is dood.

    Om even de histrorische data correct te hebben op google.


    23 mei 2017 om 22:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!