Apple ingehaald door Sony?

13 maart 2006, 11:53

Er bestaat een groot verschil tussen marketing gedreven productontwikkelingen en fulfilments. Het verschil zeg maar tussen de iPod en de nieuwe generatie mobiele telefoons die ons staat te wachten. Ik onderken de fraaie marketing gedacht achter de Apple iPod maar zeg nou zelf, selectieve content afspelen op een zelf gekozen moment, wat is daar nou nieuw aan? De Sony Walkman bestaat al sedert 1989. Toch begrijp ik de hype, onderstreep de functionaliteit van iTunes heb grote bewondering voor het feit dat de gebruiker bereid is grote bedragen te betalen voor een iPod Nano of ander prachtig vormgeven digitaal opslagmedium van Apple.

Apple heeft de absolute trend gezet met iTunes en Sony zal binnen kort volgen met de overtreffende trap op digitale dienstverlening. Sony Connect zal mede ook vanwege de enorme hoeveelheid legale content die het bedrijf kan distribueren snel een succes worden. Over de Ipod concurrent NW-A3000 van Sony is men niet overal enthousiast maar dat zijn slechts vingeroefeningen voor een volgende belangrijke stap waarin verdere convergentie aan de orde zal zijn.

Sony brengt deze contentdienst dicht bij de hardware business, produceert trendy mobieltjes met faciliteiten voor de opslag en weergave van AV content, levert multidisciplinaire gameconsoles en zet PVR’s met enorme geheugens en intelligentie in de markt waardoor je lokaal je “sTunes” databank kan activeren en consulteren. De mobiele telefoon dus als de enige 24/7 content-manager en crossmediaguide die je als gebruiker in staat stelt altijd over actuele content te kunnen beschikken. Een mobiel product dat kan communiceren met je opslagmedium thuis of op het werk is de ideale “personal phone”. Deze “perphone” stelt je in staat op locatie content te organiseren, navigeren, de PVR te programmeren (Mobile Program Guide) en opgeslagen content te downloaden (ook te sharen met derden). Dat is fulfilment en zal spoedig een einde maken aan het enorme succes dat iPod heet. Deze ontwikkeling geeft het begrip remote control wel een hele andere dimensie en o ja, met zo’n ding kan je ook heel triviaal een telefoongesprek voeren…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    mangold

    Ik denk dat je ’t volstrekt mis hebt, Albert. Mensen zitten niet op opties te wachten, maar op gemak.

    De reden waarom Apple’s iPod zo populair is (geworden) is het feit dat ’t spelertje – in combinatie met iTunes – echt door iedereen te bedienen is. Nix geen downloadsites zoeken, CD’s rippen, formats kiezen, mapjes organiseren, bestandnamen intypen, en wat er allemaal niet nog meer bij komt kijken bij elke andere fabrikant; je stopt gewoon een CD in je lade in klikt op ’toevoegen aan bibliotheek’, of je klikt op het ‘koop’ knopje in de ingebouwde muziekwinkel, en de muziek staat op je spelertje.

    De enige manier om Apple van de troon te stoten is een oplossing op de markt brengen die nog simpeler en betrouwbaarder werkt dan haar gouden iPod/iTunes combinatie. En dat is minder makkelijk dan ’t lijkt.

    Maar eh: voor rasechte nerds is zo’n van opties vergeven Sony apparaatje natuurlijk wél de ultieme natte droom 😉


    13 maart 2006 om 12:56
    venturo

    Carl. Convergentie is gemak….dat is nou net waar het hier bij Sony omgaat.


    13 maart 2006 om 13:05
    erwin

    Ipod, walkman dat maakt allemaal niet zoveel uit. Maar als je je sony connect store zo lelijk maakt. Dan verdien je het niet om itunes van zijn troon te stoten. Het ziet er uit als een onbetrouwbare russische online store. Ik zou bijna niet mijn credit card gegevens aan ze toevertrouwen. Een groot verschil met de strak vormgegeven player. Ook al heeft die teveel opties.


    13 maart 2006 om 13:27
    Roderik

    @albert. Convergentie speelt gemak in de hand, maar het is imho zeker iets anders.. Dé kracht van de I-Pod (buiten het strakke design) de User Interface.. Simpele knopjes die precies doen wat je ervan verwacht. ALs je de I-Pod onveranderd zou laten, op het clickwheel en de GUI na, en bv één blanco knopje op zet en een schuifje. Dat je de functie van het knopje met het schuifje kan veranderen en alles dus bediend met die UI is de I-Pod waardeloos in de ogen van de meeste gebruikers..(Puur ongemak)


    13 maart 2006 om 14:09
    mangold

    Technische convergentie geeft me eerlijkgezegd nogal vaak een Kijkshop gevoel. Je kent ’t wel: dat weeïge buiklachje dat spontaan ontstaat bij elke aanblik van een draagbare televisie met ingebouwde tafelaansteker, een douchekop met ingebouwde radio en disco-LED’s of een zesbands mobiele telefoon met ingebouwde MP3-speler, geigerteller en politiescanner.


    13 maart 2006 om 14:32
    venturo

    Ik heb toch de indruk dat er weer met een bijziend oog gekeken wordt naar deze posting. Dit gaat om gemak, het jog dail wieltje van Sony heeft een nog eenvoudiger bediening dan de iPod maar nog belangrijker het is in functionalitet je remote control voor een apparaat thuis. Het ontsluit uiterst eenvoudig en opbeperkt content op je personal phone.

    @ Carl ik heb dat gevoel ook wel eens maar vooral als ik reacties lees van mensen die zich schamper uitlaten over zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gaan en de net aanklampende kennis over het bestaande doen wankelen. Moet ik jou reactie daar ook onder scharen? 🙂


    13 maart 2006 om 14:49
    Eric

    Interessante discussie hier. Ik ben zelf ook niet stuk van Sony’s stappen op het gebied van audio. Sony Connect ziet er niet uit, ik geloof niet dat het zal aanslaan. Apple weet als geen ander hoe belangrijk een goede look-and-feel is. Overigens zijn er wel enorme mogelijkheden voor Sony in deze markt, ze hebben een geweldig brand om nieuwe apparaten onder te lanceren.

    @Albert: de URL die gelinkt is aan je naam boven de posts is ongeldig


    13 maart 2006 om 15:32
    venturo

    Inderdaad Eric aardige discussie. Het gaat mij echter niet zo zeer om Sony, alhoewel deze direct en indirect 28% van alle in de wereld geproduceerde content (games, films televisie) in het bezit heeft, het gaat mij ook niet om de functionaliteit van een mobiele telefoon of een scroll wieltje , ‘as we know that today’. Vergeet telefoon en ontdek de hierboven beschreven Perphone uitgangspunten. Een personal content managementtool met zoveel crossmedia mogelijkheden dat de IPod daarbij verbleekt. Ergo je hebt geen Apple meer nodig en je hebt iTunes in contiunue verversende voorraad (clips, muzie, games) op je met de mobiel bereikbare PVR. Ok Sony maar ook anderen hebben nog een weg te gaan maar dat gaat snel in dit deel van de markt.

    Carl je denkt toch niet dat zoiets na 8 jaar nog hetzelfde is hoop ik 🙂


    13 maart 2006 om 18:34
    dvdooren

    Grappige discussie wordt hier gevoerd. Ik ben het met Albert eens dat het mooie dingen zijn die met de Perphone geboden worden. Ik zou het wel willen hebben. Helaas ben ik een sucker voor dit soort dingen en betekent dit vaak dat het niet geschikt is voor de gemiddelde gebruiker. “Personal Content Management Tool”, nou vraag ik je…….

    Waarom zou ik nu een mobiele telefoon kopen van Sony? Omdat ik die nodig heb op mijn PVR te bedienen en daarop personal content management te doen? Volgens mij is dat het type convergentie waar niemand op wacht. En waar niemand in mee gaat. We willen onze eigen mobiel kunnen kiezen, eigen PVR en eigen tv. En voor het content distributie kanaal van Sony: het is alleen maar Sony. En Sony staat niet echt bekend om het toelaten van anderen tot hun standaarden (ATRAC 3!). En dat is het mooie van Apple iTunes. Het is een distibuteur van álle content over hun platform. Ze zijn er ervaren in op distributievlak van digitale content (Quicktime, iTunes, etc) en ze zijn in staat om van de (G)UI te designen.

    Stel je voor dat alle muziekdistributeurs hun eigen winkel beginnen. Dat wordt lekker gebruiksvriendelijk. “Ik wil de nieuwe cd van Coldplay kopen.” ” Oh, dat kan, maar dan moet je eerst weten welke label ze hebben” …..

    Voorlopig heeft Sony niet echt veel wapenfeiten dan de aloude walkman waar ze nog steeds op moeten teren.

    En convergentie: dat is alleen gelukt met de wekker-radio…..


    13 maart 2006 om 21:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!