14 concrete lessen van mede-marketeers
In 2013 heb ik vanuit Marketingfacts een nieuw programma mogen opzetten. In nauwe samenwerking met Storm Academy en medewerking van NIMA organiseerden we de Marketingfacts Updates. Dit is een serie van 14 masterclass over alle aspecten van online marketing, zoals online advertising, e-commerce, zoekmachinemarketing, analytics, etc. Tijdens elke sessie gaf een expert een inleiding in het vakgebied, waarna twee marketeers vertelden hoe met hun organisatie daarbinnen actief zijn. Zo kwamen o.a. sprekers aan het woord van organisaties als Vodafone, NS, OHRA, ING, Sanoma, Bol.com, Marktplaats, Ziggo, TMG, Deli XL en IBM – maar ook van kleinere en minder bekende bedrijven. Deze verhalen “van de werkvloer” blijken in de praktijk heel waardevol voor mede-marketeers. Daarom hierbij 14 quotes uit de Marketingfacts Updates van afgelopen jaar die je aan het denken zetten!
- “Having a mobile strategy is like having a laptop strategy 20 years ago” – quote gebruikt door Brechtje de Leij, Sanoma/NU.nl
- “Online brandingcampagnes die mooi gemaakt zijn, met liefde, en die ‘vonken’, zijn helaas verdomd schaars” – Willem-Albert Bol, (destijds) Vodafone
- “Hou bij het redesign van een website rekening met het zogenaamde ‘9x-effect’: als eigenaar overwaardeer je de nieuwe site met een factor 3 en gebruikers overwaarderen de huidige website met een factor 3. De onderlinge afstand is dus een factor 9” – Willem-Jan Jansen, Marktplaats (Lees hier meer over het 9x-effect.)
- “Let bij analytics en big data op dat je je alleen richt op de data waarop je invloed hebt. De rest moet je niet willen weten” – André Scholten, analytics-expert
- “Wij begrijpen als marketeers geen snars van waarde, want die zit in de ogen van de klant” – Wim Rampen, OHRA
- “De eerste marketeer in de advocatuur is toch Max Moszkowicz” – Jeroen Zweers, Dirkzwager advocaten & notarissen
- Klantenservice is een vak van mensen. Dat lijkt soms moeilijk, maar hoeft dat niet te zijn: “Mensen zijn geen Boeing, maar mayonaise: we zijn complex, maar niet gecompliceerd” – Maurice Beerthuyzen, Online Dialogue.
- “Vine is qua videotalent een beetje de Jupiler League, YouTube de Eredivisie” – Remco Bron, Innovader
- “Zalando is het Manchester City van de zoekmachinemarketing: ze kopen gewoon de beste posities” – Rob de Bruijn, Sportdirect.com
- “Je klanten kunnen je niet vertellen wat je nieuwe product moet worden? Onzin, dan kun je niet interviewen.” – Jasper van Kuijk, TU Delft
- “E-commerce is eigenlijk net je schoen zetten: elke morgen weer gespannen de trap af, zoeken naar je smartphone en kijken wat erin zit” – Arjan van der Meer, Kwikfit (deelnemer)
- “Retail is het verkleinen van de afstand tussen product en klant” – quote gebruikt door Stef Heutink, internetpeople.nl
- “Google is nog vrij dom. We hebben dus content nodig om Google uit te leggen waar een pagina over gaat.” – Rob de Bruijn, Sportdirect.com
- “Juist de ouderen in een organisatie lopen vaak voorop bij de adoptie van social media in een organisatie” – Roos van Vugt, Social Embasssy
Benieuwd naar de quotes van 2014? Op 4 maart a.s. gaat de nieuwe editie van de Marketingfacts Updates van start met weer een veel interessante cases in het verschiet. Meer weten? Kijk dan op www.marketingfactsupdates.nl!