• Usability & design
    wordt gesponsord door

Tien praktische take-aways van Appril Festival

Tien praktische take-aways van Appril Festival

App-bouwers, -developers, -marketeers, business owners en toeleveranciers bediscussiëerden de verschillende kanten en de status van de appmarkt op het Appril Festival afgelopen week. Een top-10 van de belangrijkste take-aways van dit driedaagse evenement, waar de gehele Nederlandse app-industrie bij elkaar kwam. 

1. It’s getting serious now 

Niet voor niets het thema van dit jaar. Met een app gebouwd door je buurjongen op zolder kom je er niet meer. Er zijn over de verschillende appstores maar liefst vijf miljoen verschillende apps beschikbaar. De consument is kritisch, en terecht. Zorg voor een dijk van een app die waarde toevoegt, tijd of kosten bespaart, of echt nieuwe inzichten biedt. 

2. Dat kost geld

Uit onderzoek voorafgaand gehouden in de markt blijkt dat er nogal optimistisch wordt gedacht over de kosten van van het ontwikkelen van een dergelijke app. Gemiddeld denkt men voor 5.000 euro een prima app te hebben. Dit blijkt in de praktijk flink anders. Een 'native' app, specifiek voor iOS of Android, begint al gauw rond het drievoudige. Panellid Ivo Jansch verklaart: "Veel mensen denken bij app-ontwikkelingen alleen aan de voorkant, dat wat je daadwerkelijk ziet op je mobiel. Maar alle slimmigheden zitten juist in de back-end: koppelingen met datamanagement-platformen, klantenservice, contentmanagement. Dat optimaal te ontsluiten, is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle app."

"Consument is terecht kritisch. Zorg voor geweldige app die echt waarde toevoegt"

3. En dan begint het pas… app-marketing 

En staat je app dan eindelijk in de stores, dan is het noodzakelijk om app-marketing in te zetten. Alleen je merknaam en eigen kanalen gebruiken volstaat niet meer om de toplijsten te bestormen. Appstore-optimalisatie (ASO) – de 'app-tegenhanger' van SEO – is de truc voor het optimaal vindbaar maken van je app in de stores. Net als bij SEO geldt hier dat een optimale mix van keywords en deze op de juiste manier gebruiken in de metadata van je app (zoals titel, subtitel en beschrijving) leidt tot meer downloads. Daarnaast is het zaak om te zorgen voor goede reviews. Onderzoek toont namelijk aan dat wanneer je app minder dan vier sterren scoort, dit een negatief effect heeft op het aantal downloads. 

Heb je je ASO op orde en je eigen kanalen goed benut, dan is het een goed moment om betaalde acquisitie in te zetten. Social channels, waaronder Facebook en 'new kid on the block' Snapchat, scoren hoge ogen als het gaat om het binnenhalen van loyale gebruikers tegen een gunstige cost per install. Die laatste heeft sinds afgelopen jaar een volledige integratie met de appstores, waardoor app-marketing campagnes vrijwel ’native’ in de Snapchat gebruikers-interface passen.  

4. Attributietracking

Ga je serieus aan de slag met app-marketing, dan is een attributietracking-partij onmisbaar om de ROI van de verschillende campagnes en kanalen inzichtelijk te maken en te optimaliseren. Marktleider op dit gebied, Appsflyer, deelde in een break-outsessie de laatste benchmarks op het gebied van retention-rates en lifetime-value tussen de verschillende categorieën apps. Met attributietracking heb je niet alleen inzichtelijk vanuit welke ‘klik’ een nieuwe installatie komt, maar ook hoe kwalitatief deze installatie is. Dus hoeveel zogenaamde ‘post install events’, zoals bijvoorbeeld registraties, add to cart, level voltooid of in-app purchase volgen nadat de app is gedownload. Door dit te meten, kun je campagnes die de meest waardevolle gebruikers opleveren, opschalen en minder presterende campagnes afbreken. 

5. Open banking API: het verhaal achter Tikkie

ABN Amro, hoofdsponsor van het event, neemt ons mee in het verloop van internetbankieren, mobile banking en binnenkort API-banking. Met PSD2 zijn banken verplicht om API-gegevens beschikbaar te stellen, uiteraard mits er ondubbelzinnige toestemming is van de consument. Het openstellen van de API van Tikkie maakt dat nu bijvoorbeeld collectanten van Hartstichting kunnen collecteren door middel van een Tikkie, of dat een Transavia-servicemedewerker een reiziger een upgrade van stoel kan laten betalen via WhatsApp. 

6. Augmented Reality

Door het publiek wordt Augmented Reality genoemd als de 'next big thing'. Twnkls’ Robert Boer presenteerde een aantal inspirerende showcases. Zo ontwikkelde zijn bedrijf een app voor Lamborghini die de servicemonteurs in staat stelt om via AR het gehele onderliggende kabelnetwerk te zien van de auto. En misschien nog mooier, de app stelt ook verkopers in staat om het showroommodel in alle mogelijke uitvoeringen te tonen, met alle mogelijke accessoires: Augmented Reality als extra boost voor je verkoop. 

"Augmented Reality als extra boost voor verkoop via app én showroom"

Ander voorbeeld: de Ikea-app, waarmee gebruikers hun omgeving thuis kunnen scannen en via AR het gewenste meubelstuk kunnen plaatsen. Zo weet je precies of die oranje stoel daar past, zowel in afmeting als qua kleur. Mobile shopping van het volgende niveau. 

7. Conversational user interface 

Aangezien alle klanten van Tele2 beschikken over een smartphone, is een klanten-app een logisch vervolg. Tele2 lanceert de app aankomende week in een groep beta-testers en heeft zichzelf ten doel gesteld de 'coolste' en meest relevante telecom-app te ontwikkelen, met alle noodzakelijke functionaliteiten, maar mét een laagje sterrenstof. Tele2 heeft veel jongere gebruikers en wil hen zo intuïtief mogelijk bedienen. CUI – 'conversational user interface' – moet dat bereiken. In een WhatsApp-achtige setting kun je je laatste belstatistieken en je factuur opvragen, en je persoonlijke gegevens wijzigen. Op momenten dat de app niet het antwoord kan geven, wordt er naadloos overgeschakeld naar een 'echte' user agent.

8. Lokalisatie: cultuurverschillen 

Nederland is klein, dus een app-ontwikkelaar heeft al gauw internationale ambities. Rekening houden met cultuurverschillen en het goed lokaliseren van je app is een vereiste. Icemobile deelt verschillen tussen spaargedrag in supermarktacties tussen Aziatische en Amerikaanse gebruikers. De laatste groep komt redelijk overeen met de Nederlandse statistieken. Je spaart voor het mes, de pan, keukenapparaat of andere cadeaus, die je zelf graag wilt en nodig hebt. In Azië heb je veel meer rekening te houden met de mening van je familie. Ander opvallend verschil is dat in China gespaard wordt voor het duurst mogelijke cadeau. Dus niet: 'ik heb een hapjespan nodig', maar toch even een paar keer extra boodschappen doen en doorsparen voor de wok, want die vertegenwoordigt de hoogste waarde. 

Een dergelijk verschil heeft serieus impact op voorraadbeheer van cadeaus. Een spaaractie was door het management al bijna als mislukt beschouwd, omdat tot week acht of negen geen enkel cadeau werd verzilverd. Totdat de consument voldoende punten had voor het 'duurste' cadeau en het storm liep op de wok.  

9. Showcase Rijksmuseum

Aan het Rijksmuseum de beurt om de eerste festivaldag af te sluiten met een showcase van hun nieuwe app. Naast leuke interactieve features die een museumbezoek nog mooier maken, is het nu ook mogelijk om bijna 350.000 werken in hoge resolutie te bekijken in de app. Een veelvoud dus van het aantal werken dat tentoongesteld wordt in het museum zelf. En het wordt nog mooier: gezien het merendeel van de kunstenaars al enige tijd niet meer onder ons is, zijn de werken vrij van auteursrecht. Via de app kun je dus nu bijvoorbeeld het meisje van Vermeer in hoge resolutie downloaden en toepassen voor je eigen werk. Altijd al een laptoptas met de Nachtwacht gewild, een Mondriaan op je relatiegeschenk? Wees creatief en 'make new art with art'. 

10. Dutch App Awards

Of deze laatste app in oktober met de Dutch App award naar huis gaat, moet nog blijken. Heb jij een betere nominatie, dan kun je dat kenbaar maken, want in samenwerking met iCulture en Androidworld komt er een tweede Appril-event: de Dutch App Awards


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.