10 interessante onderzoeken van afgelopen week

26 juli 2014, 11:00

De meest interessante onderzoeken van week 30 2014

In deze blog heb ik de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen weken op een rijtje gezet. Deze week onderzoek over de digitale tijdschriftlezer, de online retail omzet van het eerste kwartaal van 2014 en cijfers over mobiel betalen.

Tablet populairder om tijdschriften te lezen

Afgelopen juni heeft GfK in samenwerking met Magazines.nl weer onderzoek gedaan naar de trends in de digitale media. In een korte slideshow gaven zij de interessantste punten weer. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

Lees verder

Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv

Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.

Download whitepaper

Een update: Facebook in Nederland Q1 2014

Op 11 juni vond voor de tweede keer het Facebook Congres plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Een mooi moment voor een update van de status van Facebook in Nederland op dit moment én de kansen voor de toekomst. Diverse sprekers hebben hieraan bijgedragen vanuit hun eigen expertise, waaronder contentmarketingspecialist Jay Baer (zijn eerste optreden in Nederland), Adobes Marc Blinder over search & social, dé expert op Facebook-advertising Dennis Yu en sprekers van eigen bodem, waaronder Polle de Maagt, Peter Minkjan en Hans Maltha. Laatstgenoemde kwam met een update van zijn keynote van vorig jaar met de cijfers van 2013. Een korte samenvatting van zijn bevindingen.

Lees verder

Online bestedingen eerste kwartaal 2014 3,63 miljard euro

In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders van 15 jaar en ouder € 3,63 miljard (incl. btw) besteed aan aankopen die gedaan zijn via het internet. Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22%. Voor diensten ligt dit aandeel op 66% en voor producten is dit aandeel 11%. In totaal zijn er bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat vanaf dit jaar op kwartaalbasis wordt uitgevoerd door GfK en uitgegeven wordt door PostNL.

Lees verder

WeChat: meer dan alleen een mobile messenger

Met inmiddels 396 miljoen maandelijks actieve gebruikers en een groei van 11,5 procent in Q2 is WeChat de op een na grootste social messengerwereldwijd. Ter vergelijking: WhatsApp heeft inmiddels 500 miljoen gebruikers. Hoewel WeChat, Weixin in het Chinees, in Nederland (nog) nauwelijk wordt gebruikt, zet moederbedrijf Tencent wel stappen naar Europa en de VS. Resultaat is inmiddels zo’n 100 miljoen gebruikers buiten China. Een interessante ontwikkeling en reden om te kijken welke functionaliteiten doorslaggevend zijn voor het succes van de app.

Lees verder

Adyens Mobile Payment Index Q2 2014

In het tweede kwartaal van 2014 heeft 22 procent van de betalingen op het Adyen-platform plaatsgevonden via het mobiele web. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014 en maar liefst 33% meer ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Bijna 71,5% van alle webwinkeliers binnen Adyen’s netwerk heeft in het tweede kwartaal mobiele transacties verwerkt.

Lees verder

Cookie Compliance update juli 2014

IAB Nederland heeft omtrent privacy al eerder publicaties gepubliceerd, waaronder de Cookie Compliance Guide. De ontwikkelingen op het gebied van cookies staan echter niet stil. Op dit moment zijn er twee belangrijke ontwikkelingen: de zaak omtrent een advertentiebemiddelingsbedrijf en de aankomende wetswijziging. Beide ontwikkelingen komen in grote lijnen overeen met wat in eerdere IAB publicaties al over het gebruik van cookies gezegd is. Het is echter goed om nogmaals de belangrijkste punten op een rij te zetten. Daarom komt IAB Nederland met een update rondom de cookie-ontwikkelingen.

Lees verder

Mobile Location Data Buyer’s Guide

In dit document worden door middel van twaalf vragen richtlijnen gegeven hoe een gesprek te voeren met partners en agentschappen als het gaat om mobiele locatie gegevens en het gebruik hiervan. Providers dienen in staat te zijn om hun eigen koopgedrag en dat van hun partners en agentschappen te kunnen verantwoorden.

Lees verder

Measurement and Analytics Report 2014

What does ‘big data’ actually mean? Three-quarters of respondents (76%) agreed that it has uncovered optimisation opportunities which would not otherwise have been possible, while 47% see it as the best way of bringing online and offline data together.

Lees verder

Een derde van de consumenten heeft push notificaties uitgeschakeld

Around a third of UK smartphone owners (31%) do not have push notifications enabled on their device, according to a report from the DMA. The most common reasons given were that they didn’t know what push notifications were (21%), or because they objected to the whole idea (30%). But on the plus side, that does mean that more than two-thirds of consumers do have push notifications enabled on their phone.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!