Adyens Mobile Payment Index Q2 2014

Meer mobiele transacties voor reizen, ticketverkoop en retail

In het tweede kwartaal van 2014 heeft 22 procent van de betalingen op het Adyen-platform plaatsgevonden via het mobiele web. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014 en maar liefst 33% meer ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Bijna 71,5% van alle webwinkeliers binnen Adyen’s netwerk heeft in het tweede kwartaal mobiele transacties verwerkt. 

In Nederland groeit m-commerce harder dan het Europees gemiddelde. Waar in de afgelopen zes maanden de betalingen via het mobiele web met 15,1% is gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. In het afgelopen kwartaal hebben de online shoppers in Nederland zo’n 24,1% van hun transacties via het mobiele web voltooid, wat in totaal een groeipercentage van 20,4% oplevert in zes maanden (van 20,6% in januari naar 24,8% in juni). Daarnaast is het opvallend dat alleen in Nederland het gebruik van de tablet (13%) binnen m-commerce populairder is dan de smartphone (11,8%).

De Index toont verder dat PC’s nog altijd het meest gebruikt worden voor e-commerce transacties, maar dat de voortdurende groei van mobiele transacties het gat tussen PC’s en mobiele apparaten voor vrijwel elke sector binnen de index verkleind. Mobiele transacties groeiden in Q2 voor Ticketverkoop (+5,3%), Reizen (+5%), Retail (+3,2%) en Digitale Producten (+1,7%). Alleen binnen Gaming blijft het aandeel mobiele betalingen dalen (-2,5%), voornamelijk veroorzaakt door de stijging van in-app aankopen. In de Mobile Payment Index zijn alleen web-gebaseerde transacties opgenomen. De Index houdt geen data bij van in-app transacties.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.