10 interessante onderzoeken van afgelopen week

3 maart 2014, 09:30

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 9 2014

In deze blog zet ik de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje. Deze week onder andere een rapport over intern social media gebruik, onderzoek naar het smartphonegebruik van de welvarende medemens en een uitgebreid internationaal usability onderzoek waarbij reiswebsites worden vergeleken.

Weg met de scheiding tussen marketing en sales in B2B

Er is iets vreemds aan de hand met de manier waarop we gewend zijn marketing en communicatie te bedrijven in grote B2B-organisaties. Het 1-op-1-contact met een verkoopadviseur heeft nog steeds de grootste invloed op inkoopbeslissingen, blijkt weer uit recent onderzoek van McKinsey onder meer dan 700 global executives. En dus zou je zeggen dat we als marketing- en communicatieprofessionals alles in het werk stellen om die persoonlijke relaties te helpen versterken. Maar de werkelijkheid is vaak nog anders. Een veel groter deel van de dag zijn we met elkaar in gesprek over marktsegmenten, merkwaarden en de nieuwste corporate campagnes. Een muur scheidt ons van de salesafdeling. En van de klant. Terwijl we als verkopers en marketeers hetzelfde einddoel nastreven: business genereren. En terwijl die business uiteindelijk tot stand komt in gesprek met een klant. Daarom pleit ik voor een versmelting van marketing en sales. Met de klant als gezamenlijke focus.

Lees verder

Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv

Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.

Lees verder

Interne social media: veel enthousiasme, ruimte voor professionalisering

Ze zijn minder zichtbaar dan hun externe broertjes en zusjes, maar daarom niet minder cruciaal voor veel bedrijven: interne social media. Een flink aantal organisaties heeft er de afgelopen jaren flink op ingezet. Dat heeft geleid tot de nodige succesverhalen – die wel zichtbaar worden gemaakt. Maar zijn die geluiden terecht? De geluiden uit de praktijk blijken vaak een stuk minder ronkend en harde resultaten blijven in veel gevallen uit. Dus hoe zit het nou echt? Dat vroegen de mensen van Evolve, dat organisaties helpt bij de inzet van interne social media, zich ook af. Tijd dus voor een nieuw jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken, waarvan de eerste editie vandaag is gepresenteerd.

Lees verder

Driving brand and vehicle consideration online

Dit onderzoek naar automotive campagnes op Facebook zorgen niet alleen voor meer brand awareness maar verminderen ook de interesse in concurrenten. Onderzoek naar 5 grote campagnes toont aan dat Facebook advertenties voor een stijging in brand site visits van 37 procent zorgen, evenals een stijging in brand page visits van 17 procent.

Lees verder

Affluent connection

In dit onderzoek heeft BBC World het smartphonegebruik van welvarende consumenten onderzocht. Het onderzoek stelt vast dat het aantal welvarende mensen dat het liefst de telefoon gebruikt om nieuws te lezen jaarlijkse met 15 procent groeit. Voor de desktop computer bedraagt dit percentage 17 procent. Van de respondenten gebruikt 39 procent minstens 1 keer per uur internet op de smartphone.

Lees verder

Millennials & Sociale media: Smart facts over smartphones, apps & m-commerce

Wist je dat gemiddeld 60% van de GenYers een smartphone heeft? De andere 40% zegt vooral dat hun huidige telefoon het nog prima doet, dat een smartphone kopen te duur is of dat ze er eenvoudigweg geen nodig hebben. In deel 4 van de infographic reeks Millennials & Social Media wordt er ingezoomd op het gebruik van de smartphone van GenYers. In welke landen wordt dagelijks het meest gesurft op het internet via een smartphone? Of welke zijn de favoriete mobiele diensten en apps van de Millennials?

Lees verder

The value of our digital identity

Dit rapport gaat over het concept van de digitale identiteit: de som van alle beschikbare digitale informatie over een individu. Het rapport kwantificeert de huidige en potentiële economische waarde van de digitale identiteit; zowel de economische waarde als de waarde die consumenten aan hun data toeschrijven.

Lees verder

Mobile Benchmark Study: online booking behaviour

In dit onderzoek wordt ingezoomd op online boeken door de gebruiksvriendelijkheid en het aankoopproces van reiswebsites te vergelijken. Het onderzoekt stelt vast dat er 3 barrieres zijn voor gebruikers om mobiel een reis te boeken (die ervoor zorgen dat men liever die de PC boekte).

Lees verder

Deel je rijk – Relevante trends voor overheidscommunicatie

“Privacy is achterhaald”, “elke burger is journalist” en “de netwerksamenleving”. Dit rapport, gepubliceerd door het ministerie van Algemene zaken, benoemt 37 belangrijke trends voor overheidscommunicatie.

Lees verder

Hoe snel is real-time marketing?

In Econsultancy’s ‘Real-Time Marketing Survey Report’ zegt meer dan 80 procent van de ondervraagden dat real-time marketing voor hen inhoudt dat het antwoord binnen 2 minuten dient te volgen.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

1 Reactie

    Jan Haije

    Professionele marketeers beginnen met eigen jargon en eigen algoritmen steeds meer te lijken op gristenen artikel 31. Een goed artikel verkoopt zichzelf. Betere reclame dan de plakplaatjes op de rollen beschuit heb ik nooit gezien.


    3 maart 2014 om 14:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!