10 interessante onderzoeken van afgelopen week

25 januari 2014, 09:20

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 4 2014

Ook deze weer heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rij gezet. Deze week onder andere onderzoek naar de plannen van de Nederlandse marketeers, onderzoek naar de Aziatische app markt en de staat van de adoptie van universal analytics.

Hoe denkt de Nederlandse marketeer over o.a. social media, roi en privacy?

Hoe gaat de marketeer het jaar 2014 in? In welk marketingkanaal wordt aankomend jaar het meest geïnvesteerd en wat is de positie van online versus offline marketing? Dit zijn enkele vragen waar de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ antwoord op geeft. In deze blog licht ik enkele opvallende/interessante resultaten uit.

Lees verder

3 redenen om nog eens goed naar je social media strategie te kijken #adv

Je bedrijf is actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog wel op een set andere sociale media. Met andere woorden, je hebt werk gemaakt van je aanwezigheid op sociale media. Maar beschik je ook over een samenhangende sociale strategie gericht op het optimaliseren van de ROI van je social media inspanningen?

Lees verder

Universal Analytics nog verre van universeel toegepast

Onderzoek onder de top 130 online bedrijven in travel en retail wijst uit dat de bijna een jaar geleden geïntroduceerde publieke nieuwe versie van Google Analytics, Universal Analytics, slechts mondjesmaat wordt gebruikt. Nederlandse online retailers en reisaanbieders laten met de trage adaptatie van Universal Analytics mogelijkheden voor inzichten in cross-device en integratie van offline/online data en geavanceerde segmentatiemethoden grotendeels links liggen.

Lees verder

Social media: privé voorkeur voor beeld, zakelijk voor tekst

Dat een sociaal netwerk voor privé-gebruik populair is wil nog niet zeggen dat de bedrijfsmatige inzet op de voet volgt. Om te duiden in hoeverre er sprake is van discrepantie tussen persoonlijke voorkeur en bedrijfsmatige inzet heeft Whiz-PR 100 marketeers gevraagd naar hun inzet en gebruik van social media.

Lees verder

Eerste stappen in online engagement [infographic]

Klantcentraliteit is hard op weg het populairste onderwerp in marketing te worden. Op alle congressen en in alle blogs en vakbladen komt het terug. Veel marketeers in mijn omgeving zijn dit jaar dan ook van plan om ermee aan de slag te gaan. Toch kan klantcentraliteit, of zoals veel online marketeers het noemen ‘online engagement’, veelomvattend zijn. De vraag is dan vaak: hoe werkt online engagement? Wat is een goede eerste stap? En wat levert het op? Om daar een gefundeerd antwoord op te geven, heb ik in de afgelopen weken een inventarisatie gemaakt van cases die we bij GX Software in 2013 voorbij hebben zien komen. Op basis van een steekproef van 60 cases wil ik de belangrijkste inzichten met jullie delen.

Lees verder

Placebo-effecten in marketing

“Wat een lage prijs! Dan zal de kwaliteit ook niet veel soeps zijn.” Dat consumenten bij een lagere productprijs automatisch een inferieure kwaliteit verwachten, is de afgelopen jaren veelvuldig aangetoond. Recent onderzoek laat echter zien dat de negatieve effecten van lage prijzen verder gaan dan je zou denken.

Lees verder

Millennials & social media: Wat millennials van merken verwachten op sociale media

Wist je dat GenYers gemiddeld 12 merken passief volgen en 6 actief? Gebaseerd op een wereldwijde sociale media studie onder jongeren is dit de 3e infographic van InSites over GenYers. In deze infographic vind je welke sectoren het meest gevolgd worden door Generatie Y, wat hen ertoe brengt om een merk te volgen en de top 15 verwachtingen van millennial consumenten op sociale media.

Lees verder

The Millennial Survey 2014

Stevige eisen en hoge verwachtingen ten aanzien van innovatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan hoog op de verlanglijst van de jonge werknemer. In Nederland zal 43% van de toekomstige leiders liever onafhankelijk werken via digitale middelen in plaats van te werken binnen een traditionele organisatiestructuur. Wereldwijd ligt dit percentage zelfs op 70%. Dit blijkt uit de jaarlijkse Millenial Survey van Deloitte onder Generatie Y (jonge werknemers geboren na 1980).

Lees verder

Asia: The Leading App Market in the World

De Aziatische app store markt is als een trein die niet gestopt kan worden. De maandelijkse publicatie van Distimo staat deze maand daarom volledig in het teken van die markt. Om te achterhalen welke trends er spelen werkt Distimo voor deze publicatie samen met Wandoujia, een leidende mobiele zoekmachine voor Androidgebruikers in China.

Lees verder

Kleine tablets enorm populair in Nederland

Tablets met een scherm kleiner dan 8 inch zijn in Nederland sterk in opkomst. Inmiddels is een derde van alle verkochte tablets tussen de 7 en 7,9 inch. In 2012 had nog slechts 12 procent van de tablets een scherm kleiner dan 8 inch, in januari tot en met november 2013 was dat 33 procent.

Lees verder

Afbeelding: Nomadic Lass (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!