10 interessante onderzoeken van afgelopen week

12 oktober 2013, 10:24

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 41 2013

In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere enkele IAB rapporten, het Mobile Marketing Onderzoek en het tweede rapport van Deloitte in de Shift Index-serie.

Oproep: Doe mee met het lezersonderzoek van Marketingfacts!

We timmeren flink aan de weg met Marketingfacts. Dat durven we van onszelf te zeggen, omdat we de resultaten ervan zien in de cijfers: de groei zit er prima in. En daar zijn we jou heel dankbaar voor. Maar zoals jij ook wel weet: cijfers zeggen echt niet alles. Dus vragen we je om ons te vertellen wat we goed doen en wat nog een stuk beter kan. Dat duurt ongeveer 8 minuten (maar als je een beetje ‘click-savvy‘ bent, red je het misschien wel in 7!). Daar krijg je veel voor terug. Sowieso voelt het goed, want zeg nou zelf: jij bent toch een behulpzaam persoon? En daarnaast maak je ook nog eens kans op een Marketingfacts Jaarboek! Dus vul vooral onze vragenlijst in!

Lees verder

Adwords: blijven we wel testen?

Goh, wat was ik blij! Eindelijk, na veel gedoe (ik bespaar je graag de details), was het me gelukt om de ratingsextensie in onze AdWords-advertenties, misschien beter bekend als de reviewsterretjes, vertoond te krijgen. En gelijk ontstond er een discussie over onze AdWords-teksten. Want Waarom Gebruiken We Toch Zoveel Hoofdletters? Nee, mooi is het inderdaad niet. Maar Het Werkt Wel!

Lees verder

Nederlandse entertainment- en mediasector heeft het moeilijk; advertentiemarkt krimpt wederom

De bestedingen in de Nederlandse entertainment- en mediasector zijn vorig jaar met 0,5 procent gedaald. Dat is vooral een gevolg van dalende advertentieopbrengsten. Voor dit jaar voorziet PwC weer een lichte groei van 1,3 procent. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2013 die vandaag door PwC is gepubliceerd. Bijna alle segmenten in de sector staan onder druk. Vooral uitgevers van kranten en tijdschriften beleven moeilijke tijden.

Lees verder

Mobile Marketing Monitor 2013

Deze week is de Mobile Marketing Monitor 2013 gepubliceerd. Dit onderzoek van MobileMarketing.nl en Velti geeft inzicht over hoe marketeers van de Top 500 Nederlandse adverteerders mobiel in hun marketing activiteiten inzetten.

Lees verder

Consument oriënteert zich online en koopt in winkel

Bijna de helft van de Nederlanders oriënteert zich, bij de aankoop van een product in de winkel, eerst online. Bijna 30 procent bewandelt de tegenovergestelde route en gaat eerst naar winkel en koopt het product dan via internet. Zoals verwacht zijn Nederlanders koopjesjagers en zoeken ze actief naar korting.

Lees verder

Anger is More Influential Than Joy

Dit wetenschappelijk onderzoek bestudeert de verspreiding van emoties op het Chinese sociale netwerk Weibo. Uit de analyse blijkt dat boze berichten zich sneller verspreiden dan blije, verdrietige of walgelijkse berichten. “Connected by online social ties, different users influence each other emotionally,”, zo staat in het onderzoek. “We find the correlation of anger among users is significantly higher than that of joy, which indicates that angry emotion could spread more quickly and broadly in the network.

Lees verder

Digital Simplified: Programmatic and Automation

Deze whitepaper is de eerste whitepaper in een educatieve reeks makkelijk-te-begrijpen-documenten met als doel om helderheid te creëren, vanuit het perspectief van de publisher, over de verschillende manieren van Automated Trading. En dat is nodig; de termen “programmatic”, “automation” en “RTB” roepen bij verschillende mensen verschillende associaties op.

Lees verder

Digital Video Rising Star Ad Unit

In deze style guide serie worden 5 opkomende online video advertentieformats uitgelicht. Deze ‘IAB Digital Video Rising Stars’ zijn een belangrijke aanvulling op het IAB Rising Stars initiatief, dat gericht is op het creëren van nieuwe mogelijkheden voor brand advertising op digitale platforms.

Lees verder

From exponential technologies to exponential innovation

Het computervermogen, computergeheugen en de bandbreedte nemen al jaren exponentieel in capaciteit toe terwijl de kosten relatief sterk dalen. Innovators gebruiken daarom deze drie technologische als bouwstenen voor innovaties, waardoor een opeenstapeling van nieuwe technologieën, nieuwe materialen en nieuwe manieren van werken en zakendoen ontstaat. Het tempo en de omvang van deze ontwikkelingen vormen een grote uitdaging voor bedrijven.

Lees verder

Onderzoek naar mogelijkheden voor verhogen inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep

In opdracht van het Ministerie van OCW heeft de Boston Consulting Group (BCG) recentelijk onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het verhogen van inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep (LPO) en de Ster. De resultaten van dit onderzoek vind je in dit rapport. De publieke omroep kan de bezuinigingen die de overheid oplegt deels opvangen door verruiming van de reclamemogelijkheden. De onderzoekers spreken van een politieke keuze met gevolgen voor het onderscheidend karakter van de publieke omroep.

Lees verder

Afbeelding: Joel Bedford (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!