10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 38 2013

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere het grote Webcare in Nederland onderzoek van Upstream, de nieuwe Online Ad Spend Study van IAB en Deloitte en de halfjaarlijkse update van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Webcare in Nederland 2013: Webcare is vanzelfsprekender geworden

Ruim acht op de tien Nederlanders is tegenwoordig een actieve gebruiker op minstens één sociaal netwerk. Nederland is koploper op gebied van gebruikers social media en het aantal positieve, maar ook negatieve berichten neemt elke dag toe. Organisaties kunnen niet meer om social media heen. Het is voor organisaties een must, maar ook kans om sociale netwerken en andere bronnen te gaan monitoren en er structurele manier te vinden om online service te verlenen, opgedane inzichten over producten, diensten en processen intern terug te koppelen en daarmee aan webcare te gaan doen.

Upstream vroeg aan Nederlandse organisaties hoe zij webcare doen en beschreef de uitkomsten in de whitepaper "Wat is de stand van webcare in Nederland in 2013?

Lees verder

Content management: welk pakket moet je kiezen?

Web content management systemen zijn er in alle soorten en maten. Van je basis cms-systeem tot alles-in-1 totaaloplossingen. Sta je voor de keuze welk systeem je moet kiezen, dan komt dit rapport van Gartner van pas. Het rapport geeft een grafische weergave van de beste WCM aambieders, gebaseerd op “ability to execute" and "completeness of vision", en analyseert welke sterktes en zwaktes de diverse pakketten hebben.

Lees verder

Wikipedia in Nederland: een incrowd fenomeen?

Wikipedia wordt heel vaak aangehaald als een mooi voorbeeld van crowdsourcing, massa's vrijwilligers die tezamen een encyclopedie bouwen en bijwerken. Op het moment van schrijven telt de Nederlandstalige Wikipedia 1.695.955 artikelen. Er zijn 551.915 geregistreerde gebruikers, waarvan er 4.150 de laatste 30 dagen minstens één handeling uitgevoerd hebben. Echter, ik heb de afgelopen weken mogen ervaren dat de interne keuken van de Nederlandstalige Wikipedia er toch niet zo rooskleurig uit ziet.

Lees verder

Mobile advertising bestedingen in eerste helft 2013 verdubbeld

Het lijkt er dan toch (eindelijk) op dat mobile advertising aan z'n opmars bezig is. Ik zie steeds vaker advertenties verschijnen binnen apps en mobiele sites, en nu blijk uit het Online Ad Spend Study H1 2013 rapport van Deloitte en IAB Nederland dat de omzet die middels deze vorm van adverteren behaald wordt, is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenaamde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8 procent zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro.

Lees verder

De 6 nieuwste wetten van word-of-mouth-marketing

In het augustusnummer van de Journal of Marketing Research stond een heel mooi onderzoek van Lovett, Peres en Shaher (2013) over de verschillen tussen offline word-of-mouth (WOM) en de online versie daarvan (eWOM). Hieruit bleek overduidelijk dat de bevindingen van Meuter, McCabe en Curran (2013), waarover ik eerder schreef hier op Marketingfacts, volledig klopten: WOM is inderdaad krachtiger dan eWOM. Zij vonden echter ook grote verschillen voor welke producten eWOM zich beter leent dan WOM en welke - verschillende - fundamentele menselijke emoties daarbij een rol spelen. De twee artikelen leveren samen zes nieuwe wetten van WOM op.

Lees verder

Omzet webwinkels groeit met ruim 8 procent in eerste helft van 2013

Deze omzet uit e-commerce is in de eerste zes maanden van dit jaar gegroeid naar 5 miljard euro. Dat is een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dat de economie nog altijd niet je van het is blijft de online markt groeien, hoewel de groei iets afvlakt is vergeleken met voorgaande jaren. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org

Lees verder

Top Global Apps - August 2013

In dit rapport presenteert Distimo de best presterende applicaties voor augustus 2013. De auteurs belichten applicaties uit Google Play en de Apple App Store for iPhone and iPad. 

Lees verder

E-commerce groeit 3 miljard komende 2 jaar

Nederlanders besteden gemiddeld drie en een half uur per dag aan het surfen op internet vanaf hun computer; twee uur vanaf hun smartphones en drie uur vanaf hun tablets. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek wat in opdracht van PayPal is uitgevoerd door IPSOS naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument.

Lees verder

Facebook Ads: Top 5 creative ways to achieve higher CTR

Onlangs heeft Adobe meer dan 1.700 Facebook-ads geanalyseerd van adverteerders uit Europa, Amerika, Australië en Azië. De focus van het onderzoek was het analyseren van de effectiviteit van afbeeldingen. Uit het onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van mensen het goed doen. Met name vrouwen. Op advertenties met vrouwen wordt gemiddeld twee keer zoveel geklikt.

Lees verder

In search of a better customer experience

In dit rapport heeft KPMG de dienstverlening van ruim 100 mobiele aanbieders uit ruim 20 landen onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen bestaan in de wijze waarop de consument de dienstverlening van mobiele aanbieders ervaart. Er blijken met name grote verschillen te bestaan tussen de traditionele operators en de zogeheten 'Mobile Virtual Network Operators'. MVNO's zijn operators die gebruik maken van het netwerk van een andere partij.

Lees verder

Afbeelding: Lauren Manning (cc)


Geplaatst in

Delen

0
16


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.