10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 18 2013

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Afgelopen week was een stille week. Ook qua onderzoek was er niet veel bijzonders. Toch heb ik er weer 10 op een rijtje gezet. Zo blijken Google+ gebruikers slechts 7 minuten per maand actief te zijn, in schril contrast met Facebook's 6 uur en 44 minuten. Daarnaast blijkt uit cijfers van IDC dat de tabletverkopen in een jaar tijd zijn verdubbeld.

Respondenten bestellen fotoalbum het liefst bij Albelli

Waar kun je straks je vakantiekiekjes het best tot fysiek fotoalbum laten omtoveren? De deelnemers aan het meest recente online onderzoek van WUA! houden het op Albelli, met HEMA als goede tweede. De meeste respondenten verkiezen een online bestelmodule boven een software-installatie, en hebben ter ondersteuning het liefst een chatfunctie tot hun beschikking

Lees verder

Van beïnvloeden naar meedoen: het merk als platform van behoeftebevrediging

Beïnvloeding en controle zijn diep geworteld in marketing en branding. Marketeers proberen doorgaans consumentengedrag en merkpercepties te beïnvloeden door con-trole uit te oefenen over de uitingen van een merk. Kotler en Armstrong schrijven in Principles of Marketing (1996) bijvoorbeeld dat “marketing stimuli enter the consu-mer’s ‘black box’ and produce certain responses. Marketers must find out what is in the buyer’s black box”. Natuurlijk, in zekere zin probeert alle communicatie te beïnvloeden en controle uit te oefenen op hoe een boodschap bij een publiek over komt; deze blog vormt daarop geen uitzondering. Maar het tijdperk van sociale media maakt van het op beïnvloeding gebaseerde brandingparadigma een anachronisme. Het beïnvloeden van consumenten door het inzetten van de ‘juiste’ stimuli is niet langer wenselijk. Controle uitoefenen op hoe een merk door consumenten wordt ervaren is meer dan ooit een illusie.

Lees verder

Customer Effort: Help or hype?

Bedrijven die zorgen voor vermindering van customer effort - de hoeveelheid moeite die een klant moet doen om te communiceren met een bedrijf - zorgen voor een verbetering van de klantloyaliteit. Een klant die het bedrijf als ‘moeilijk’ beschrijft, is minder trouw dan een klant die ‘ontevreden’ is. Dit blijkt uit een recent academisch onderzoek onder Britse bedrijven die sinds een aantal jaren ‘effort-scores’ toekennen aan hun dienstverlening. Het onderzoek, uitgevoerd door de Henley Business School (UK) en BT, heeft nog een aantal opmerkelijke resultaten.

Lees verder

Turbulence for the CMO

Marketeers zijn slecht voorbereid op het voldoen aan hun doelen, zo blijkt uit dit internationale onderzoek onder 400 senior marketeers uit 10 landen. Hoewel 55 procent van de marketing executives zegt tevreden te zijn met de samenwerking met andere bedrijven, bestaat er een disconnect tussen hun verwachtingen en de daadwerkelijke resultaten.

Lees verder

Mobile search moments

Meer dan de helft (55 procent) van de conversies van mobiele zoekmissies worden binnen een uur voltooid. Dat blijkt uit dit onderzoek van Google en Nielsen. Van de consumenten die met hun smartphone online zoeken doet de helft dit met een koopintentie. Het rapport geeft meer inzicht in waarom en wanneer consumenten hun smartphone gebruiken om te zoeken. 

Lees verder

Big Data & Analytics

KPMG heeft onderzoek gedaan naar de impact van Big Data & Analytics op de financiële functie. Uit het onderzoek blijkt dat bij de meeste bedrijven de verantwoordelijkheid voor het gebruik van big data op dit moment ligt bij de financiële functie en in mindere mate bij de IT-functie. Bijna de helft van de bedrijven verwacht dat het belang van de financiële functie als gevolg van het gebruik van big data aanzienlijk zal toenemen.

Lees verder

'Gebruikers Google+ 7 minuten per maand actief'

De gemiddelde gebruiker van Google+, het sociale netwerk van Google, besteedt slechts 6 minuten en 47 seconden per maand op de site. De gemiddelde gebruiker van Facebook zou 6 uur en 44 minuten per maand actief zijn. De cijfers zijn voor Google+ een verbetering ten opzichte van februari 2012, toen comScore meldde dat de gemiddelde gebruiker slechts 3 minuten actief was.

Lees verder

Apple vergroot aandeel in de VS

136,7 miljoen Amerikanen zijn in het bezit van een smartphone, dat is goed 58 procent van de bevolking. Dat blijkt uit cijfers van comScore over maart 2013. Apple is goed voor 39 procent van alle smartphonegebruikers. Samsung volgt met een aandeel van 21,7 procent.

Lees verder

'Tabletverkopen in jaar tijd verdubbeld'

Er zijn in het eerste kwartaal van 2013 meer tablets verscheept dan in de eerste helft van 2012. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. In totaal werden ruim 49 miljoen tablets verscheept, zo'n 142 procent meer dan een jaar eerder.
Alle grote tabletfabrikanten zagen hun verkopen flink stijgen. Apple blijft de grootste fabrikant, met 39,6 procent van de wereldwijde markt. Er zouden in het eerste kwartaal bijna 20 miljoen iPads zijn verscheept. Het marktaandeel van Samsung verdubbelde bijna, van 11,3 procent in 2012 tot 17,9 procent nu.

Lees verder

Facebook Home bijna miljoen keer gedownload

De Android-skin Home van Facebook is bijna een miljoen keer gedownload. Dat zei directeur mobiele ontwikkeling Cory Ondrejka van Facebook donderdag, meldt TechCrunch. Hoeveel actieve gebruikers Home heeft, is niet bekendgemaakt. Mensen met Facebook Home zouden bovendien 25 procent meer tijd op het sociale netwerk doorbrengen.

Lees verder

Afbeelding: Cheryl Lawson (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.