10 interessante onderzoeken van afgelopen week

een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 7 2013

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Ook deze week heb ik weer een selectie gemaakt van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week. Deze week onder andere de whitepaper van SAS over Customer centricity, onderzoek van GfK naar de congruentie tussen Facebook fans en het klantenbestand van supermarkten en onderzoek waaruit bleek dat de webwinkels van politieke partijen nog steeds niet aan de wet voldoen.

Nederlandse social media gebruiker kiest KLM wederom als beste sociale merk

Net als vorig jaar vinden social media gebruikers KLM het beste merk in social media. Dat blijkt uit het 'The Social Consumer', een steekproef onder 1.700 Nederlandse consumenten waarin gevraagd wordt naar hun social media gedrag en ook merken die actief zijn in social media. Onderzoeksbureau DVJ Insights houdt sinds 2012 jaarlijks deze monitor naar welke merken Nederlanders het beste vinden presteren in social media. 

Lees verder

Customer centricity: nog in de kinderschoenen (whitepaper)

De klant centraal. Drie simpele woorden, veelvuldig gebruikt. Door de economische omstandigheden is de concurrentiestrijd heftiger geworden in vrijwel alle sectoren. Allemaal worden we gedwongen de klant centraal te stellen, maar hoe dat in de praktijk gebeurt verschilt van bedrijf tot bedrijf. Insites Consulting deed in opdracht van SAS onderzoek naar customer centricity onder 72 Nederlandse en Belgische organisatie, resulterend in een interessante whitepaper.

Lees verder

“Bijna de helft van de Facebook-fans is vaste klant”

Fan zijn op Facebook. In de basis geeft het aan dat je op de hoogte wilt blijven van updates, maar hoeveel zegt het nu feitelijk over iets van loyaliteit? Met dat als vertrekpunt onderzocht GfK de congruentie tussen Facebook fans en het klantenbestand van supermarkten. Wat blijkt: bijna de helft (45%) van de Facebook-fans van supermarkten doet hun dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50% van de Facebook-likers ook klant in de winkel. Bij Lidl is dit een kleine 40%. Interessant, want het zegt ook iets over de mate waarin supermarkten relevante fans hebben.

Lees verder

De toekomst van gamification in Nederland

Onderzoeksbureau Gartner kwalificeerde gamification in 2011 als een van de trends die een sterke groei zullen doormaken. Het bureau voorspelde zelfs dat in 2014 gamified dienstverlening net zo belangrijk voor consumenten is als Facebook, Amazon en eBay en dat in 2015 bij meer dan 50% van de bedrijven die zich met innovatie bezighoudt gamification een vast onderdeel is van het innovatieproces. Maar wat is de visie van het Nederlandse bedrijfsleven op gamification? Wij vroegen het 15 managers in marketing, HR en ICT.

Lees verder

Nederland loopt in Europa voorop met m-commerce

Het wordt bijna wat monotoon. Onderzoeken over mobile hebben steevast dezelfde boodschap: mobiel internet en m-commerce zitten in de lift. Telecomaanbieder Vodafone rapporteerde deze maand dat Nederland wereldwijd de allerhoogste penetratie smartphones heeft, Telecompaper rapporteert gelijke cijfers. De nieuwe cijfers van de zanox Performance Barometer bevestigen de voortrekkersrol van Nederland. Het m-commerce aandeel op de online verkopen in Nederland via het zanox-netwerk steeg in het laatste kwartaal van 2012 met 419% ten opzichte van het laatste kwartaal in 2011. Hiermee laat Nederland de andere m-commerce voorloper, het vooruitstrevende Scandinavië, met een groei van slechts 150 procent ruim achter zich. Waar Scandinavïe nog wel op voorloopt, is het m-commerce aandeel binnen de online verkopen. 9,6 % van de online verkopen in Scandinavië zijn gemaakt via een mobiel device. In Nederland is dat nu nog 9,1%.

Lees verder

Webwinkels politieke partijen voldoen nog steeds niet aan de wet

De webwinkels van politieke partijen voldoen nog steeds niet aan de wet- en regelgeving. Dit blijkt uit het onderzoek dat ICTRecht heeft uitgevoerd. Hierbij zijn de webwinkels van alle politieke partijen juridisch onder de loep genomen.

Lees verder

The Demographics of Social Media Users 2012

Amerikaanse vrouwen maken meer gebruik van sociale media dan mannen. Internetgebruikers tussen de 18-29 zijn over het algemeen de meest actieve social media gebruikers. Dat blijkt uit deze breakdown van het profiel van gebruikers van sociale netwerken in Amerika.

Lees verder

Flevoland heeft relatief veel webwinkels

Flevoland is de provincie met de meeste webwinkels per duizend inwoners. Dat blijkt uit gegevens van Dataprovider gepubliceerd op NU.nl. In totaal vermelden 831 van de 27.221 webwinkels in Nederland een adres in Flevoland. Daarmee staat de provincie qua absolute aantallen alleen boven Zeeland. Per duizend inwoners zijn in Flevoland echter 2,09 webwinkels actief en daarmee staat de provincie bovenaan. In Noord-Holland, de nummer twee op de lijst, zijn dat er slechts 1,83. Limburg scoort met 1,14 webwinkels per duizend inwoners het slechtst.

 

Lees verder

Hoe Nederland over reclame twittert

Bijna 200.000 berichten zijn er in januari 2013 op Twitter geplaatst met het woord ‘reclame’, ‘commercial’ of ‘advertentie’. Deze berichten bieden waardevolle informatie om dieper te duiken in de mening van de consument over reclame in Nederland. Zodoende onderzocht Multiscope de reclame in Nederland in januari 2013.

Lees verder

1 op 3 kan e-mailmarketing ROI niet berekenen

Iets meer dan 1 op de 3 bedrijven (34%) is niet in staat de winst uit e-mailmarketing te bepalen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de DMA. 6 op de 10 gaf aan de ROI wel goed te kunnen berekenen. Dat terwijl een grote meerderheid (89%) zegt dat e-mailmarketing voor hen belangrijk of zeer belangrijk is.

Lees verder

 

Afbeelding: Eric Wüstenhagen (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.