10 interessante onderzoeken van afgelopen week

12 januari 2013, 08:30

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 2 2012

Na een paar weken van afwezigheid is het deze week weer tijd voor een nieuwe selectie van onderzoeken en cijfers van de afgelopen week. Ik heb een klein beetje vals gespeeld en ook de overzichten van de social media cijfers van Nederland en België van langer dan een week geleden opgenomen.

Social media 2012 in cijfers

Het einde van 2012 in zicht. Nog een paar dagen en dan is het officieel 2013. Hoog tijd om terug te blikken op de staat van de social media eind 2012. Als we terugkijken op het afgelopen jaar dan is 2012 toch wel het jaar van de sociale fotosites. Instagram, Pinterst en Tumblr kenden allen een topjaar. In Nederland is dit jaar die van de teloorgang van Hyves. Het bezoek aan het Nederlandse sociale netwerk halveerde en is inmiddels door zowel LinkedIn en Twitter ruim gepasseerd.

Lees verder

De Zwarte Kant van Sociale Media, inclusief Way-Out [DOWNLOAD]

Het is zover: de glossy editie van ons Zwarte Kant-rapport is uit, compleet met een way-out. Omdat we er de tijd voor hebben genomen, werd een aanverwant artikel in NRC en nrc.next bij herhaling bestempeld als goed getimede publiciteitsstunt. Die publicatie op Kerstavond was natuurlijk hooguit mede naar aanleiding van ons op handen zijnde rapport, want een onafhankelijke redactie laat zich onmogelijk voor een pr-karretje spannen.

Lees verder

Het social media-gebruik in België anno 2012

Net als voor Nederland is, nu het jaar bijna over is, het ook tijd voor een eindejaarsoverzicht van het social media-gebruik in België. De huidige staat wordt voor zover mogelijk vergeleken met de situatie van vorige maand (november 2012) en van vorig jaar (december 2011). Onlangs zei er me iemand dat het verrassende effect van dit overzicht weg is. Hij heeft vermoedelijk ook nog gelijk. Cijfertjes zijn saaie materie. Het is pas de interpretatie die de cijfers doet spreken. De publiek beschikbare cijfers over de bronnen die tot nu toe opgevolgd werden in dit overzicht tonen spijtig weinig spectaculaire evoluties. Het grootste netwerk blijft ook deze maand het grootste netwerk (Facebook). De snelste groeier van vorige maand blijft dezelfde snelste groeier (Linkedin). Enkele blogplatformen laten nog steeds sterke groei zien (Bloggen.be en Canalblog), andere daarentegen doen het minder goed (Seniorennet en Skyrock). Dat Netlog ter plaatse blijft trappelen zal niemand verbazen.

Lees verder

Uitzending Gemist breekt record in 2012

In het afgelopen jaar zijn 311 miljoen programma’s bekeken via Uitzending Gemist. Dat is de helft meer dan het jaar daarvoor. De meest bekeken programma’s zijn Spanga’s en De Wereld Draait Door (10 miljoen keer). Daarna volgt het NOS Journaal met 7,1 miljoen views. Vooral het gebruik via tablets en mobiele telefoons is gestegen. Afgelopen jaar werd meer dan 25% van de programma’s op deze manier teruggekeken. In 2011 was dat nog 15 procent. De applicaties van Uitzending Gemist zijn op bijna 2,5 miljoen mobiele apparaten geïnstalleerd.

Bron

Stoor je niet aan Edgerank, maak er gebruik van!

Sinds de recente wijzigingen binnen Facebook zijn veel merken geconfronteerd met een flinke daling in het bereik van hun Facebookpagina’s. Met Edgerank gaat Facebook de toenemende concurrentie in het nieuwsoverzicht te lijf door te bepalen welke content relevant is voor een gebruiker en welke niet. En alleen de meest relevante posts worden door de gebruiker gezien. Tips om te optimaliseren voor Facebook circuleren er genoeg op het web. Een van de mechanismen die wij recent bij een aantal merken hebben getest is post targeting.

Lees verder

25% van de online retailers vervangt het webshopsysteem binnen 2 jaar

In een wereld waarbij de consument steeds meer in control is en de concurrentie groter wordt, wordt er veel gevraagd van de (online) retailer. De (online) retailer dient de continu veranderende klantbehoeften te beantwoorden door de e-commerce-organisatie zo flexibel mogelijk in te richten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het e-commerce-platform waarop de online zaken worden gedaan. Uit onderzoek van Forrester (nov, 2012) onder 156 Amerikaanse, Engelse en Duitse online retailers (Understanding TCO When Evaluating eCommerce Solutions) is gebleken dat veel bedrijven tegen barrières aan lopen van het huidige ecommerce systeem.

Lees verder

Gezocht: een pan-Europese online bank

Van oudsher is de Europese markt van financiële diensten voor consumenten sterk gefragmenteerd langs de landsgrenzen. Afgezien van wat internationale fondsbeheerders en credit cardmaatschappijen zijn er geen financiële merken die in ieder land verkrijgbaar zijn. Het staat in schril contrast tot de markt van consumentengoederen waar merken als Apple, Boss, Dior, Fiat of IKEA binnen Europa geen landsgrenzen lijken te kennen: je treft ze overal aan.

Lees verder

Oplage dagbladen daalt met 2,5%

De oplage van alle dagbladen in Nederland is in het derde kwartaal van 2012 gedaald met 2,5%. Dat is in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011. Dat blijkt uit cijfers van HOI. De oplage van de landelijke dagbladen daalde 2% en kwam uit op 1,69 miljoen exemplaren. De oplage is inclusief de digitale replica’s. Als deze buiten beschouwing worden gelaten is de daling iets meer dan 3%. Trouw heeft als enige papieren titel een stijging weten te realiseren in Q3 2012.

Lees verder

Apple App Store behaalt recordaantal download

In zijn bestaansduur zijn er al meer dan 40 miljard apps gedownload van de Apple App Store. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf afgelopen week bekend. Van al deze apps werd de helft in 2012 gedownload. Er zijn op dit moment zo'n 775.000 apps beschikbaar in de appwinkel van Apple. Ook maakte Apple bekend in totaal zeven miljard dollar te hebben uitgekeerd aan ontwikkelaars.

Lees verder

LinkedIn doorbreekt grens van 200 miljoen gebruikers

LinkedIn maakte afgelopen week bekend dat het de grens van 200 miljoen gebruikers is gepasseerd (lees geregistreerde accounts). Elke twee seconde meldt een nieuw lid zich aan. LinkedIn heeft maandelijks 160 miljoen unieke bezoekers wereldwijd.

Lees verder

Afbeelding: Lukas Mathis (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!