10 interessante onderzoeken van afgelopen week

17 december 2012, 05:27

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 50

Ook deze week heb ik weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere twitterende boeren, de tijdgeest van 2012 volgens Google en het hoe en wat van het online zoeken van een zorgverzekering.

Boer goes social!

“Waarom zou ik moeten gaan twitteren?”, wordt mij regelmatig gevraagd. De afgelopen weken was mijn ludieke antwoord: “Volg op zondagavond eens de stream #bzv (Boer zoekt Vrouw) en televisie zal nooit meer hetzelfde zijn.” De afgelopen weken hebben wij (vaak ongevraagd) kunnen ‘smullen’ van de perikelen rondom dit kijkcijferkanon op televisie en Twitter. De boer is ‘hot’ en marktonderzoeksbureau AgriDirect heeft de koe bij de hoorns gevat. In november werd het onderzoek naar gebruik van smartphones en social media door de agrarische sector afgerond. Om tot een representatieve steekproef te komen, werd het marktonderzoek zowel telefonisch als per email uitgevoerd. Wellicht gaat het ooit nog zover komen dat dit onderzoek via Facebook of een aparte app aangeboden kan worden, maar dat het nog (lang) niet zover is, kunt u hieronder lezen.

Lees verder

Apps & mobiele web stuwen social media adoptie

Als er iemand koning is van de mooie rapporten, dan is dat Nielsen. Naast dat het inhoudelijk een erg mooi rapport is, ziet het State of the Media: Social Media Report 2012 er ook weer erg gelikt uit. In het rapport wordt het social media ecosysteem anno 2012 geanalyseerd. Amerikaanse consumenten besteden tegenwoordig eenvijfde van hun online PC tijd, en 30% van hun online smartphone tijd op sociale netwerken. De totale tijdsbestedingen van Amerikaanse consumenten aan sociale netwerken groeide het afgelopen jaar met 37% naar 121 miljard minuten in juni 2012.

Mobiele apparaten hebben een steeds meer sturende rol op de ontwikkeling van sociale media. Logisch ook gezien er het afgelopen jaar 63% meer tijd besteed is aan social media apps en mobiele websites.

Lees verder

Google Zeitgeist: Elfstedentocht, iPad 3 en Project X Haren in top 10 stijgers van 2012

Net als vorig jaar en de jaren daarvoor presenteert Google ook dit jaar weer haar Zeitgeist-rapport met daarin de termen waarop Nederlanders in 2012 het meest hebben gezocht. De economische malaise is goed terug te zien in het zoekgedrag. Zo scoren zoektermen als restschuld, scheefwonen en nivelleren hoog. Ook blijkt dat veel mensen hun huis maar niet kwijt raken, want er werd ten opzichte van 2011 zeer veel gezocht op 'huis verhuren'.

Nederlandse internetgebruikers zoeken daarnaast volop naar informatie over televisie: Voetbal International is het meest gezochte tv-programma en Sandra van Nieuwland de meest gezochte kandidaat van The Voice of Holland. Wesley Sneijder was dit jaar de meest gezochte voetballer en Epke Zonderland de meest gezochte Olympische sporter.

Lees verder

Hoe zoeken we een zorgverzekering?

Hoe gaan mensen op zoek naar een zorgverzekering, welke hobbels komen ze daarin tegen en hoe zoeken ze nu eigenlijk echt? Dat zijn slechts enkele vragen die we met ons in november uitgevoerde onderzoek probeerden te beantwoorden. Hoe zit het met de vindbaarheid van aanbieders? En de gepercipieerde informatiewaarde? Voor de eerste keer ondervroegen we 500 respondenten in een online omgeving. Het geeft een nog completer beeld van uitdagingen waar verzekeraars voor staan in de slag om de kritische consument.

Lees verder

“40% marketeers in Nederland zoekt nieuwe baan”

Marketeers lijken niet alleen op zoek te zijn naar business opportunities, maar 40% zegt ook op jacht te zijn naar een nieuwe uitdaging. Dit is de belangrijkste conclusie van het eerste Nationale Marketing Werk- en Salaris Onderzoek 2012 van Berenschot waarvan de resultaten op hoofdlijnen op 4 december zijn gepresenteerd in MarketingTribune. Deze representatieve steekproef onder bijna 500 marketeers is uitgevoerd in samenwerking met MarketingTribune en USG Capacity.

Lees verder

The mobile maze

De ontwikkelingen van smartphones en tablets zijn enorm snel gegaan. Niet onlogisch ook, het biedt de consument immers veel voordelen. Niet iedereen komt mee in het gebruik van de smartphone. Het gebrek aan inzicht in tarieven, functionaliteiten en privacy spelen hier een doorslaggevende factor, zo concludeert dit onderzoek van Ernst & Young (n=6.000). Het onderzoek heeft gekeken naar factoren die de adoptie van mobiele apparaten stimuleren, en naar de redenen waarom consumenten aarzelen.

Lees verder

Click Here: The State of Online Advertising

In hoeverre kunnen consumenten zelf beoordelen of advertenties hen beïnvloeden? Dat is even de vraag. Toch is ook de perceptie van klanten belangrijk, en die heeft Adobe in dit rapport onderzocht. Hieruit blijkt dat Amerikaanse consumenten advertentie op sociale media en in mobiele apps niet waardeert. Ook online advertenties in het algemeen zijn niet favoriet; consumenten zien liever televisiereclames of advertenties in printmagazines. Bijna drie op de tien consumenten geeft aan dat user-generated content de beste vorm van online adverteren is.

Lees verder

Merkeffecten via digitale media

Met een groei van 100 miljoen naar één miljard euro omzet in de afgelopen 10 jaar is er geen mediumtype dat zo snel groeit als digitaal. Toch wordt deze jaarlijkse groei bedreigd door een toenemende kloof tussen adverteerders en digitale publishers. Dit is met name zichtbaar in de rol die digitale marketing speelt bij het bouwen van een merk. Er is een duidelijke toename te zien in bestedingen op het gebied van performance. De bestedingen gericht op branding van merken, zoals naamsbekendheid of imago, blijven echter ver achter. Adverteerders raken de weg kwijt in het digitale ecosysteem en uitgevers, reclame- en mediabureaus weten adverteerders hier onvoldoende in te sturen en transparantie te bieden. Het grote potentieel van digitale media wordt door marketeers nog onvoldoende benut. IAB Nederland deed een verkennend, maar tevens uitgebreid onderzoek naar de oorzaken hierachter.

Lees verder

Disrupt or be disrupted

Veranderd consumentengedrag heeft grote invloed op de wijze waarop bedrijven verdienen aan hun producten. Dat is het topic van het 'Disrupt or be disrupted' rapport van Ernst & Young. De auteurs stellen dat bijna driekwart van de fabrikanten van consumentenproducten hun bedrijfsmodel moeten aanpassen. Voor het onderzoek ondervroeg Ernst & Young 285 285 executives van fabrikanten van consumentenproducten.

Lees verder

2012 CX Index Report Europe

Waar e-commerce een steeds drukkere markt is die gedomineerd wordt door een aantal grote merken, moeten bedrijven steeds vaker op zoek naar nieuwe manieren om zich van de concurrentie te onderscheiden. In dit rapport vind je de resultaten van Oracle dat onlangs onderzoek deed naar deze markt. Uit het onderzoek blijkt dat 4 op de 10 respondenten welwillend is om meer uit tegeven aan een tool wanneer de algehele customer eperiene verbeterd.

Lees verder

Afbeelding: Kenny Louie (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans van Schip

    Thx Danny,

    mooi overzicht om de week mee te beginnen 🙂

    Toevallig gisteren de #bzv gevolgd omdat ik niet met mijn vrouw mee wilde kijken. Compleet nieuwe dimensie aan interactief tv kijken ontdekt inderdaad.

    Kan het iedereen aanraden en #bzv en zelfs hoe je naar Twitter kijkt zal nooit meer hetzelfde zijn.

    Gr. Hans


    17 december 2012 om 07:23
    Alyn

    Big help, big help. And suepvlatire news of course.


    25 april 2016 om 18:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!