Apps & mobiele web stuwen social media adoptie

11 december 2012, 12:11

Nielsen publiceert resultaten van State of the Media: Social Media Report 2012

Als er iemand koning is van de mooie rapporten, dan is dat Nielsen. Naast dat het inhoudelijk een erg mooi rapport is, ziet het State of the Media: Social Media Report 2012 er ook weer erg gelikt uit. In het rapport wordt het social media ecosysteem anno 2012 geanalyseerd. Amerikaanse consumenten besteden tegenwoordig eenvijfde van hun online PC tijd, en 30% van hun online smartphone tijd op sociale netwerken. De totale tijdsbestedingen van Amerikaanse consumenten aan sociale netwerken groeide het afgelopen jaar met 37% naar 121 miljard minuten in juni 2012.

Mobiele apparaten hebben een steeds meer sturende rol op de ontwikkeling van sociale media. Logisch ook gezien er het afgelopen jaar 63% meer tijd besteed is aan social media apps en mobiele websites.

Social media gebruik

Het zal niet verassend zijn dat Facebook het meest bezochte sociale netwerk is in Amerika. Maandelijks bezoeken 152,2 miljoen Amerikanen facebook.com via de PC. Nog eens 78,4 miljoen mensen gebruiken de mobiele app, en 74,3 miljoen gebruiken de mobiele website. Deze aantallen zijn niet exclusief: 1 bezoeken kan in alledrie de groepen vallen.

Omdat fotonetwerken de trend van 2012 zijn spendeert ook het rapport van Nielsen extra digitaal velletjes aan Pinterest. In juli 2012 bezochten meer dan 27 miljoen desktopbezoekers de site van Pinterest. De mobiele site werd 14,3 miljoen keer door bezoekers opgeroepen, en de mobiele app werd door bijna 5 miljoen Amerikanen gebruikt. Het netwerk is nog altijd erg 'roze': 70% van de pc-bezoekers zijn vrouw (app-gebruikers: 84%, mobiele site: 72%).

Advertenties op sociale media

In het rapport neemt Nielsen ook de attitudes van consumenten ten aanzien van advertenties op sociale media onder de loep. Eenderde van de social media gebruikers zegt advertentie op sociale netwerken irritanter te vinden dan advertenties elders op internet. Aan de andere kant zegt een kwart dat de kans groter is dat ze advertenties op sociale netwerken zullen zien. Nog een kwart zegt advertenties op sociale media o.k. te vinden zolang ze worden toegespitst op het persoonlijke profiel.

Download het rapport

Ik kan het hele rapport hier wel gaan uitlichten, maar het beste kan je het rapport gewoon even lekker doorbladeren op de site van Nielsen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!