Merkeffecten via digitale media

Met een groei van 100 miljoen naar één miljard euro omzet in de afgelopen 10 jaar is er geen mediumtype dat zo snel groeit als digitaal. Toch wordt deze jaarlijkse groei bedreigd door een toenemende kloof tussen adverteerders en digitale publishers. Dit is met name zichtbaar in de rol die digitale marketing speelt bij het bouwen van een merk. Er is een duidelijke toename te zien in bestedingen op het gebied van performance. De bestedingen gericht op branding van merken, zoals naamsbekendheid of imago, blijven echter ver achter. Adverteerders raken de weg kwijt in het digitale ecosysteem en uitgevers, reclame- en mediabureaus weten adverteerders hier onvoldoende in te sturen en transparantie te bieden. Het grote potentieel van digitale media wordt door marketeers nog onvoldoende benut. IAB Nederland deed een verkennend, maar tevens uitgebreid onderzoek naar de oorzaken hierachter.

De whitepaper is voortgekomen uit een onderzoek dat de afgelopen maanden is gedaan. Hiervoor zijn diepte-interviews gedaan bij de 20 grootste adverteerders van Nederland en zijn surveys afgenomen onder digitale uitgevers.

Enkele opvallende resultaten:

  • Er is bij adverteerders behoefte aan digitaal strategisch overzicht. Budgetten voor digitale marketing zijn nu vaak verdeeld over verschillende plekken en verschillende teams.
  • Om budget op online in te zetten is vaak complex. Er zijn teveel partijen met specifieke doelgroepen en bereiken. Ook moet vaak verschillende soorten content worden gemaakt, wat over het algemeen duur is.
  • Adverteerders worstelen met het kennisniveau op het gebied van online in vergelijking met publishers. Goede input als het gaat om creatieve concepten is iets wat adverteerders juist weer missen bij publishers.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.