The mobile maze

Navigating consumer usage of mobile data

De ontwikkelingen van smartphones en tablets zijn enorm snel gegaan. Niet onlogisch ook, het biedt de consument immers veel voordelen. Niet iedereen komt mee in het gebruik van de smartphone. Het gebrek aan inzicht in tarieven, functionaliteiten en privacy spelen hier een doorslaggevende factor, zo concludeert dit onderzoek van Ernst & Young (n=6.000). Het onderzoek heeft gekeken naar factoren die de adoptie van mobiele apparaten stimuleren, en naar de redenen waarom consumenten aarzelen.

Nederlanders terughoudend

Gek genoeg is het inzien van het nut van mobiele diensten voor consumenten de belangrijkste reden om mobiele technologiën niet te adopteren. Voor sociale media is dat 83 procent, muziekdiensten 76 procent en bij mobile videodiensten 71 procent. Ook onduidelijke tarieven houden verdere adoptie tegen. Van de consumenten die gestopt zijn met het gebruik van mobiel internet vindt 1 op de 3 de diensten te duur en 1 op de 5 is bang om datalimieten te overschrijden en zo veel extra te moeten betalen. De onduidelijke tarieven hebben op voorhand geen effect, dus nieuwe klanten laten zich er niet door tegenhouden. 

Kansen

Het onderzoek concludeert dat er een aanzienlijke groep potentiële klanten bestaat die mobiele diensten graag willen gebruiken maar dit (nog) niet aandurven. Omdat de smartphonepenetratie nog niet boven de 60% uitkomt liggen hier nog volop kansen voor fabrikanten en telco's.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.