Waarom de ‘Ervaren Rebel’ jouw goudmijn is voor komend jaar
Als marketeer word je doodgegooid met trendrapporten over Gen Z en Millennials. We moeten op TikTok, we moeten ‘snackable content’ maken en we moeten woke zijn. Terwijl we massaal focussen op deze ‘startende consumenten’, laten we de groep met de meeste koopkracht én de grootste invloed links liggen. Ik heb het over de 7,3 miljoen ervaren ’50-plus’ consumenten in Nederland. En daarmee over bijna 70% van de consumentenbestedingen.
Het beeld van de eenzame, kwetsbare ouderen achter de geraniums is niet alleen achterhaald; het is oprecht een kapitale blunder voor jouw marketingstrategie. De 50-plusser anno nu is een reislustige avonturier, een heavy media user en bovenal: een consument, met ruim 35 jaar ervaring, die precies weet wat hij wil. Tijd om de blinde vlekken weg te poetsen en in te zoomen op Generatie X en de Babyboomers.
Wie heb je eigenlijk voor je?
Laten we stoppen met iedereen boven de vijftig op één hoop te gooien. Er zit een wereld van verschil tussen de pragmatische Generatie X en de vrijgevochten Babyboomer.
- Generatie X (Ook wel de sandwich-generatie): Deze groep staat midden in het leven. Ze zijn vaak hoogopgeleid en invloedrijk, maar dragen ook zware lasten. Ze zorgen voor hun ouders én hun kinderen. Ze zijn de ultieme influencers binnen hun familie; ze beslissen mee over de zorg van pa en ma, maar betalen ook mee aan de vakantie van de (klein)kinderen.
- De Babyboomers: De generatie van de onbegrensde mogelijkheden. Ze hebben de welvaart zien groeien en plukken daar nu de vruchten van. Ze hebben tijd, geld (al zijn ze zeer bewust en spaarzaam waar het uitgeven betreft) en – heel belangrijk – ze zijn nog lang niet klaar met nieuwe dingen ontdekken.
Trend 1: De ‘Nog-één-keer-het-roer-om’ mentaliteit
Denk je dat carrièreswitches alleen voor dertigers zijn? Think again. Een van de opvallendste trends die wij zien: de drang van 50-plussers om het roer radicaal om te gooien. De kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is (deels) afgelost en het besef daalt in: “Ik wil dit niet nog tien of twintig jaar doen”.
Ze starten een B&B, gaan het onderwijs in of maken van hun hobby hun werk. Voor jou als marketeer betekent dit: spreek ze niet aan op ‘afbouwen’, maar op ‘opbouwen’. Als een groep die klaar is voor de volgende fase van hun leven. Ze staan open voor nieuwe ervaringen, cursussen en diensten die hun tweede (of derde!) jeugd faciliteren.
Trend 2: Kritisch, Bewust en Digitaal
Het idee dat 50-plussers digibeet zijn, kunnen we definitief naar het rijk der fabelen verwijzen. Slechts 4% van hen heeft nog nooit online geshopt. Ze kopen kleding, tickets en zelfs hun avondeten online (Ja, Thuisbezorgd wordt met regelmaat ingezet om een maaltijd op tafel te krijgen).
Maar let op: ze zijn kritischer dan jouw jongere klant.
- Veiligheid is heilig: Ze checken of jullie website een keurmerk heeft (51%) en of de verbinding wel beveiligd is.
- Duurzaamheid telt: Maar liefst 80% vindt het belangrijk dat bedrijven zich inzetten voor mens en milieu. Ze kopen lokaal en hebben een hekel aan onnodig verpakkingsmateriaal. Maar – en dit is een belangrijke nuance – ze willen wel duidelijkheid. Waarom is dat duurzame product duurder? Leg het uit, want ze prikken zo door greenwashing heen.
Trend 3: De Vitale Levensgenieter
Gezondheid is voor deze groep geen modegril, maar pure noodzaak om te kunnen blijven genieten. “If you don’t use it, you lose it” is het mantra. Ze zijn massaal in de sportschool te vinden en 82% van de 65-plussers eet bewust gezond. Het moment van pensionering is hier een belangrijk sleutelmoment. Niet zo oud mogelijk worden, zo lang mogelijk gezond en fit blijven is het adagium.
Dit zie je ook terug in hun reisgedrag. Ze gaan gemiddeld zo’n drie keer per jaar op vakantie en boeken vaak pas kort voor de gewenste vertrekdatum. Comfort staat op één en toch zoeken ze ook avontuur. Geen traditionele groepsreizen, juist individuele vrijheid of met de hele familie (drie generaties!) op pad.
Stop met betuttelen
De grootste fouten die je kunt maken? Deze groep als één groep aanspreken en dit vooral doen vanuit het ‘kwetsbare’ of ‘oud’ perspectief. Ze voelen zich vaak 20% jonger dan ze zijn. Ze willen geen seniorentelefoon met grote knoppen omdat ze ‘zielig’ zijn, ze willen de nieuwste tablet of smartphone en wearables die hen helpen hun zelfstandigheid en fitheid te behouden.
Mijn onbescheiden advies voor 2026 voor jou: Kijk eens met een ‘andere bril’ naar de data zodat je tot richtinggevende inzichten komt. Zie jij de 50-plusser als een kostenpost of als jullie meest waardevolle klant? Gebruik empathie, laat zien dat je hen écht begrijpt. Neem deze ervaren consument meer dan serieus. Ze zijn wakker, willen verleid worden. Klaar voor actie. Ben jij dat ook?
Ik wil in de komende periode nog een aantal artikelen schrijven op basis van onze vele onderzoeken in ons Nationale 50Plus Panel. Waardevolle data en richtinggevende inzichten met jullie delen. Ben daarom wel benieuwd op welke onderwerpen ik de verdieping moet zoeken in de volgende artikelen. Deel ze met me!
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.